Systemen en processen
Als je een groeiend bedrijf hebt loop je al snel tegen je eigen beperkingen aan. Er zijn maar zoveel uren in een dag. Voordat je het weet vult je dag zich met administratieve taken en zich herhalende werkzaamheden die wel moeten gebeuren maar niet zorgen dat je geld verdient en groeit.
Maak van je bedrijf een winstgevend systeem
Herken jij jezelf in het volgende?
- Je bent de hele dag druk maar komt nauwelijks toe aan het werk dat je echt leuk vind en aan het bouwen aan je bedrijf.
- Het lukt niet om meer personeel te vinden en je werknemers raken langzaam overbelast.
- Orders blijven binnenkomen, maar je kunt niet leveren.
- Één zieke werknemer zorgt ervoor dat je hele bedrijf vastloopt
- Je bent veel tijd kwijt met het maken van offertes.
- Als een klant belt moet je lang zoeken voor je weer weet wie het ook weer is.
- Je wilt doorgroeien met je bedrijf, maar ook daarvoor heb je meer personeel nodig dat je niet kunt vinden.
- Je wilt graag kosten besparen; efficiënter werken, maar hebt geen idee waar je moet beginnen.
Door je bedrijfsprocessen uit te werken en systemen in te richten om deze processen te automatiseren of te begeleiden kan je veel tijd besparen en efficiënter werken. Zo kan je met hetzelfde personeel meer klanten helpen en heb je zelf meer tijd om echt te ondernemen.
Wat komt er kijken bij zo’n verbetertraject?
Het verbetertraject start met het in kaart brengen van je bedrijfsprocessen. Hierbij maken we onderscheid tussen drie soorten processen:
- Besturende processen – deze processen gaan over het besturen van je bedrijf.
- Primaire processen – de processen die leiden tot het product of de dienst die je levert. Denk hierbij aan productie, uitvoering of levering.
- Ondersteunende processen – processen die je bedrijfsvoering ondersteunen, zoals de financiën en personeelszaken.
- Uitzonderingen – processen die gelogd dienen te worden en waar medewerkers hun eigen creativiteit in kwijt kunnen
Vaak valt in eerste instantie veel winst te behalen bij de ondersteunende processen. Maar ook in de primaire processen zijn vaak veel mogelijkheden om efficiënter te worden als bedrijf.
Aan de hand van de analyse van de processen kunnen we processen standaardiseren, automatiseren en borgen door systemen in te richten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een CRM- of boekhoudpakket, maar soms kan een simpele checklist ook al een goede oplossing zijn.
Processen en systemen die perfect passen bij je bedrijf
Een belangrijke valkuil bij procesoptimalisatie en automatisering voor kleine en middelgrote bedrijven is het over-automatiseren. Veel consultants en leveranciers zijn vooral gericht op het zo goed mogelijk implementeren van hun modellen of software. Met een van onze partners als adviseur heb je een ervaren specialist aan je zijde die zowel theoretische kennis heeft als praktische ervaring in het MKB. Maar tegelijkertijd zijn onze adviseurs ook ervaren ondernemers, die snappen hoe je een bedrijf inricht en runt en waar je als ondernemer tegenaan kunt lopen. We kijken dus verder dan alleen je bedrijfsprocessen en hebben ook oog voor de dagelijkse realiteit van een ondernemer.