3600 DOFIR-model
Doel: Bepalen van Identiteit, imago en reputatie
Achtergrond van het model
Vanuit verschillende invalshoeken kan tegen een organisatie aangekeken worden. Management en medewerkers kijken er van binnenuit tegenaan en willen een bepaald beeld bereiken hoe men tegen de organisatie aan kijkt. Dit noemen we de identiteit van de organisatie. Klanten en andere stakeholders kijken vanuit een extern perspectief tegen de organisatie aan en vormen dus ook een beeld van deze organisatie. Dit noemen we imago. Wanneer het een waardeoordeel is door een persoon of een groep personen dan noemen we dat reputatie.
Management en medewerkers willen dat een organisatie een bepaalde uitstraling heeft naar buiten, met andere woorden de identiteit. Binnen de organisatie ontstaat soms een verschil in identiteit tussen het management die niet altijd contact hebben met klanten en de medewerkers die rechtstreeks contact hebben met klanten. Bij het management wordt dit de gewenste identiteit genoemd en bij de medewerkers wordt dit de organisatie-identiteit genoemd.
Omdat door de ontwikkeling op het Internet zoals sociale media een grote vlucht heeft genomen wordt het segmenteren en positioneren op de markt een stuk moeilijker. De afstand tussen de ‘touch points’, contactpunten van medewerkers met klanten zowel formele als informele contactpunten, wordt steeds groter en onduidelijker. Sociale media is een van de oorzaken waardoor er een verschil ontstaat in identiteit en imago van de organisatie.
De verschillende krachten die invloed hebben op de identiteit en het imago van de organisatie werken van buiten naar binnen of van binnen naar buiten. Bekeken vanuit het binnen naar buiten perspectief zal de gewenste identiteit effect hebben op de organisatie-identiteit, die weer een effect heeft de contactpunten van de organisatie. De reputatie van de organisatie zal ook het imago van de organisatie beïnvloeden zoals de klanten die zien. Een negatief imago zal het gevoel en de perceptie van de medewerkers beïnvloeden en daarmee de organisatie-identiteit.
Toepassing 3600 DOFIR-model
Bij een juiste afstemming tussen buiten en binnen, tussen imago en identiteit, is de perfecte situatie van een volledige afstemming bereikt. Wanneer de identiteit en het imago van een organisatie volledig afgestemd zijn op elkaar, is de organisatie breed onder de klanten geaccepteerd. Omdat de medewerkers direct contact met klanten hebben zal een aanpassing van de identiteit eerst moeten plaats vinden bij de eigen medewerkers. Het management heeft vaak niet de rechtstreekse contacten met de klant. De gewenste identiteit moet dan eerst afgestemd worden op de organisatie-identiteit. Contactpunten helpen om een imago te creëren waarin de missie en visie van de organisatie opgesloten ligt. Medewerkers willen graag een bijdrage leveren aan de doelen die een organisatie zich gesteld heeft. Dit kan worden bereikt door middel van integratie- en identificatieprogramma waarin medewerkers organisatorische kernwaarden afstemmen op de interpretaties van hoe de organisatie haar activiteiten handhaaft met de algemene strategie en visie.
Resultaat van het model
Op deze wijze kan een organisatie haar identiteit af stemmen tussen het management en de medewerkers en tussen de verschillende business units. In de communicatie naar buiten wordt zo een eenduidig beeld naar buiten gebracht. Dit geeft duidelijkheid aan de markt waardoor potentiële klanten eerder zullen kopen dan dat ze dat niet zouden doen.
Aandachtsgebieden 3600 DOFIR-model
Het management moet een duidelijk beeld uitstralen welke identiteit ze wil dat uitgestraald wordt naar buiten. Hierin moet het management ook duidelijk hun invloed laten gelden. De communicatie vanuit de verschillende business units zal dan op elkaar afgestemd moeten worden.
Auteur: Tom Spanjaard en Martin Vonk
Jaar ontwikkeld: 2015
Ook bekend als: DOFIR-model
Literatuur
Spanjaard, T., Vonk, M., (2015), 360º Dofir-Model for Identity, Image and Reputation
3600 DOFIR-model
Doel: Bepalen van Identiteit, imago en reputatie
Achtergrond van het model
Vanuit verschillende invalshoeken kan tegen een organisatie aangekeken worden. Management en medewerkers kijken er van binnenuit tegenaan en willen een bepaald beeld bereiken hoe men tegen de organisatie aan kijkt. Dit noemen we de identiteit van de organisatie. Klanten en andere stakeholders kijken vanuit een extern perspectief tegen de organisatie aan en vormen dus ook een beeld van deze organisatie. Dit noemen we imago. Wanneer het een waardeoordeel is door een persoon of een groep personen dan noemen we dat reputatie.
Management en medewerkers willen dat een organisatie een bepaalde uitstraling heeft naar buiten, met andere woorden de identiteit. Binnen de organisatie ontstaat soms een verschil in identiteit tussen het management die niet altijd contact hebben met klanten en de medewerkers die rechtstreeks contact hebben met klanten. Bij het management wordt dit de gewenste identiteit genoemd en bij de medewerkers wordt dit de organisatie-identiteit genoemd.
Omdat door de ontwikkeling op het Internet zoals sociale media een grote vlucht heeft genomen wordt het segmenteren en positioneren op de markt een stuk moeilijker. De afstand tussen de ‘touch points’, contactpunten van medewerkers met klanten zowel formele als informele contactpunten, wordt steeds groter en onduidelijker. Sociale media is een van de oorzaken waardoor er een verschil ontstaat in identiteit en imago van de organisatie.
De verschillende krachten die invloed hebben op de identiteit en het imago van de organisatie werken van buiten naar binnen of van binnen naar buiten. Bekeken vanuit het binnen naar buiten perspectief zal de gewenste identiteit effect hebben op de organisatie-identiteit, die weer een effect heeft de contactpunten van de organisatie. De reputatie van de organisatie zal ook het imago van de organisatie beïnvloeden zoals de klanten die zien. Een negatief imago zal het gevoel en de perceptie van de medewerkers beïnvloeden en daarmee de organisatie-identiteit.
Toepassing 3600 DOFIR-model
Bij een juiste afstemming tussen buiten en binnen, tussen imago en identiteit, is de perfecte situatie van een volledige afstemming bereikt. Wanneer de identiteit en het imago van een organisatie volledig afgestemd zijn op elkaar, is de organisatie breed onder de klanten geaccepteerd. Omdat de medewerkers direct contact met klanten hebben zal een aanpassing van de identiteit eerst moeten plaats vinden bij de eigen medewerkers. Het management heeft vaak niet de rechtstreekse contacten met de klant. De gewenste identiteit moet dan eerst afgestemd worden op de organisatie-identiteit. Contactpunten helpen om een imago te creëren waarin de missie en visie van de organisatie opgesloten ligt. Medewerkers willen graag een bijdrage leveren aan de doelen die een organisatie zich gesteld heeft. Dit kan worden bereikt door middel van integratie- en identificatieprogramma waarin medewerkers organisatorische kernwaarden afstemmen op de interpretaties van hoe de organisatie haar activiteiten handhaaft met de algemene strategie en visie.
Resultaat van het model
Op deze wijze kan een organisatie haar identiteit af stemmen tussen het management en de medewerkers en tussen de verschillende business units. In de communicatie naar buiten wordt zo een eenduidig beeld naar buiten gebracht. Dit geeft duidelijkheid aan de markt waardoor potentiële klanten eerder zullen kopen dan dat ze dat niet zouden doen.
Aandachtsgebieden 3600 DOFIR-model
Het management moet een duidelijk beeld uitstralen welke identiteit ze wil dat uitgestraald wordt naar buiten. Hierin moet het management ook duidelijk hun invloed laten gelden. De communicatie vanuit de verschillende business units zal dan op elkaar afgestemd moeten worden.
Auteur: Tom Spanjaard en Martin Vonk
Jaar ontwikkeld: 2015
Ook bekend als: DOFIR-model
Literatuur
Spanjaard, T., Vonk, M., (2015), 360º Dofir-Model for Identity, Image and Reputation
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!