Bundelmodel

‘2 halen 1 betalen’ – daarmee adverteren super­markten vaak om meer publiek naar de winkel te trekken, dat daar dan hopelijk ook de overige boodschappen doet. Ook tv-programma Tel Sell heeft heel vaak gebundelde aanbiedingen. Het eerste product kun je al tegen een onwaar­schijnlijk lage prijs kopen, maar een minuut later kun je er nog drie of vier producten bij krijgen voor een net iets hogere prijs.

Producten en diensten worden vaak per stuk verkocht, maar je kunt ze ook samen met gere­lateerde producten en diensten verkopen, als een bundel. Je kunt dit ook als extraatje aan­bieden bij bestaande producten of diensten, als uitbreiding van de bestaande verkoop. Dat betekent dat producten en diensten apart kun­nen worden verkocht voor een bepaalde prijs, terwijl er ook bundels kunnen worden afgeno­men tegen een andere prijs; dit wordt ook wel een staffelprijs genoemd. Hierbij wordt een bepaalde korting gegeven – staffelkorting  op een bundel producten of diensten. Je kunt ook in plaats van met eigen producten met een andere partij een bundel vormen, zoals Philips en Douwe Egberts doen met de Senseo.

Hoe werkt het bundel-verdienmodel?

Laten we beginnen met het voordeel van dit verdienmodel. Het mooie aan het bundelen is dat het bijna bij elk bedrijf en bij elk product of elke dienst past. Hiermee kun je bepalen bij welke prijzen het product of de dienst het best verkocht kan worden.

Producten en diensten worden bij bundelen in combinatie verkocht tegen een lagere prijs dan wanneer de producten of diensten los van elkaar worden gekocht. Er zijn talloze manie­ren om producten of diensten te bundelen, bij­voorbeeld naar kwantiteit, kwaliteit, extra ser­vice, snelheid, ervaring of klantspecifiek.

Aandachtspunten bij het bundelmodel

Het bundelen werkt alleen wanneer de producten ook los kunnen worden gekocht. Heeft een bundel een negatief imago, dan wordt deze niet verkocht. Het is belangrijk te onderzoeken bij welke grens de klant gaat kopen. Is de prijs te hoog, dan koopt de klant de bundel niet, maar is de prijs te laag, dan koopt de klant ook niet omdat hij dan achterdochtig wordt over de kwaliteit van de bijgeleverde producten.

Kosten voor implementatie van dit model

De kosten voor implementatie zijn relatief laag. Het onderzoeken van de grenzen voor klanten kan een grote kostenpost zijn, afhankelijk van de hoeveelheid onderzoek doen moet worden uitgevoerd. Bij verzending van de producten zullen deze tezamen verpakt moeten worden, wat extra tijd en verpakkingskosten meebrengt. De website moet erop ingericht zijn om bun­dels te verkopen, te factureren en te versturen.

Voorbeeld van een bundel-verdienmodel: MC Donald’s


McDonalds verkoopt al heel lang hun Happy Meal. Een Happy Meal bestaat uit een Chicken, McNuggets, een Hamburger of een McFish, plus Franse frietjes of snoeptomaatjes, plus een flesje Spa, 100% biologische halfvolle melk, vers sinaasappelsap, verse smoothie aardbei-banaan, Tropicana-appelsap of frisdrank, plus snoeptomaatjes, vers fruit of een Danoontje – en natuurlijk een stukje speelgoed. Al deze producten kunnen ook individueel worden gekozen, maar dan is het totaalbedrag hoger en er zit geen stukje speelgoed bij. Hierdoor wordt het voor ouders al heel moeilijk om een Happy Meal te weigeren. Zo verkoopt McDo­nald’s meer per bundel dan aan afzonderlijke producten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Bundelmodel

‘2 halen 1 betalen’ – daarmee adverteren super­markten vaak om meer publiek naar de winkel te trekken, dat daar dan hopelijk ook de overige boodschappen doet. Ook tv-programma Tel Sell heeft heel vaak gebundelde aanbiedingen. Het eerste product kun je al tegen een onwaar­schijnlijk lage prijs kopen, maar een minuut later kun je er nog drie of vier producten bij krijgen voor een net iets hogere prijs.

Producten en diensten worden vaak per stuk verkocht, maar je kunt ze ook samen met gere­lateerde producten en diensten verkopen, als een bundel. Je kunt dit ook als extraatje aan­bieden bij bestaande producten of diensten, als uitbreiding van de bestaande verkoop. Dat betekent dat producten en diensten apart kun­nen worden verkocht voor een bepaalde prijs, terwijl er ook bundels kunnen worden afgeno­men tegen een andere prijs; dit wordt ook wel een staffelprijs genoemd. Hierbij wordt een bepaalde korting gegeven – staffelkorting  op een bundel producten of diensten. Je kunt ook in plaats van met eigen producten met een andere partij een bundel vormen, zoals Philips en Douwe Egberts doen met de Senseo.

Hoe werkt het bundel-verdienmodel?

Laten we beginnen met het voordeel van dit verdienmodel. Het mooie aan het bundelen is dat het bijna bij elk bedrijf en bij elk product of elke dienst past. Hiermee kun je bepalen bij welke prijzen het product of de dienst het best verkocht kan worden.

Producten en diensten worden bij bundelen in combinatie verkocht tegen een lagere prijs dan wanneer de producten of diensten los van elkaar worden gekocht. Er zijn talloze manie­ren om producten of diensten te bundelen, bij­voorbeeld naar kwantiteit, kwaliteit, extra ser­vice, snelheid, ervaring of klantspecifiek.

Aandachtspunten bij het bundelmodel

Het bundelen werkt alleen wanneer de producten ook los kunnen worden gekocht. Heeft een bundel een negatief imago, dan wordt deze niet verkocht. Het is belangrijk te onderzoeken bij welke grens de klant gaat kopen. Is de prijs te hoog, dan koopt de klant de bundel niet, maar is de prijs te laag, dan koopt de klant ook niet omdat hij dan achterdochtig wordt over de kwaliteit van de bijgeleverde producten.

Kosten voor implementatie van dit model

De kosten voor implementatie zijn relatief laag. Het onderzoeken van de grenzen voor klanten kan een grote kostenpost zijn, afhankelijk van de hoeveelheid onderzoek doen moet worden uitgevoerd. Bij verzending van de producten zullen deze tezamen verpakt moeten worden, wat extra tijd en verpakkingskosten meebrengt. De website moet erop ingericht zijn om bun­dels te verkopen, te factureren en te versturen.

Voorbeeld van een bundel-verdienmodel: MC Donald’s


McDonalds verkoopt al heel lang hun Happy Meal. Een Happy Meal bestaat uit een Chicken, McNuggets, een Hamburger of een McFish, plus Franse frietjes of snoeptomaatjes, plus een flesje Spa, 100% biologische halfvolle melk, vers sinaasappelsap, verse smoothie aardbei-banaan, Tropicana-appelsap of frisdrank, plus snoeptomaatjes, vers fruit of een Danoontje – en natuurlijk een stukje speelgoed. Al deze producten kunnen ook individueel worden gekozen, maar dan is het totaalbedrag hoger en er zit geen stukje speelgoed bij. Hierdoor wordt het voor ouders al heel moeilijk om een Happy Meal te weigeren. Zo verkoopt McDo­nald’s meer per bundel dan aan afzonderlijke producten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Bundelmodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.