Crowdfundingmodel
Verdienmodel
‘Skiwebshop haalt binnen een halfuur € 200.000,- op via crowdfunding!’ Snel geld ophalen voor de verdere uitbouw van je onderneming: het kan. Crowdfunding is niet meer weg te denken als het gaat om de financiering van ideeën, of deze nu van ondernemers zijn of van particulieren. Vooral voor startkapitaal wordt naar crowdfundingplatforms gekeken, wanneer banken en investeerders of familie (nog) niet willen investeren. Het bedrag dat voor de investering nodig is, wordt door een grote groep mensen op de crowdfundingplatforms met kleine bedragen bij elkaar gehaald. Hiervoor krijgen de investeerders wel iets terug: naast het ingelegde bedrag bijvoorbeeld een aandeel in de onderneming of een winstpercentage van de uiteindelijke omzet. Omdat er via deze platforms door veel mensen kan worden geïnvesteerd, zijn de inlegbedragen niet hoog, vaak maar enkele tientallen euro’s, al verschilt dit per platform.
Past bij
Vooral startende bedrijven die in de pre-seed-fase of de proof-of-concept-fase zitten, dus helemaal aan het begin. Ook individuele mensen met een goed idee kunnen via crowdfunding geld ophalen om hun idee werkelijkheid te laten worden.
Hoe werkt het crowdfundingmodel?
De aanvrager beschrijft zijn of haar idee in detail op het platform en noemt uiteraard het bedrag dat nodig is om het idee uit te voeren. Ook geeft de vrager aan wat de investeerder ervoor terugkrijgt en wanneer het bedrag kan worden terugbetaald. Het publiek schrijft zich in met een bepaald bedrag om het idee te ondersteunen. De aanvrager moet gedurende de tijd dat de campagne loopt actief blijven op het platform om zo meer mensen en investeerders te trekken. Aan het einde van de looptijd van de campagne is het volledige bedrag binnen of niet. Hoe sneller het bedrag is bereikt, hoe interessanter het idee is en dus ook hoe groter de kans van slagen. Wordt het bedrag niet volgestort, dan krijgen de investeerders hun inleg terug en kost het hun dus niets. De aanvrager betaalt een fee aan het platform voor het gebruik ervan.
Aandachtspunten
Er zijn een paar dingen waar je aan moet denken. De hele campagne moet goed voorbereid zijn, van begin tot einde, met what-if-scenario’s als de inleg achter blijft. Probeer een inschatting te maken van het bedrag dat je kunt ophalen in plaats van het totale bedrag dat je nodig hebt. Crowdfunding kan een van de bronnen van inkomsten zijn, maar het is vaak niet de enige bron. Mobiliseer ook vooral je eigen netwerk, want deze mensen zijn eerder geneigd je te helpen dan onbekenden.
Belofte maakt schuld. Omdat crowdfunding open is voor iedereen, moet je nakomen wat je hebt beloofd. Wanneer je dat niet doet, ziet iedereen meteen dat je je belofte niet waarmaakt en dan komen er geen investeerders meer. Zorg dat je investeerders continu op de hoogte zijn van wat er gebeurd, niet alleen van positieve zaken, maar zeker ook van negatieve. Ze hebben recht op de informatie en komen meestal ook met oplossingen. Ze zijn immers investeerders en weten een heleboel vanuit hun ervaring. Crowdfunding is een vorm van crowdsourcing, maar omdat het toch heel verschillende verdienmodellen zijn, zijn ze apart opgenomen.
Kosten voor implementatie
Dit verdienmodel is een onderneming op zich. De kosten zijn dus hoog en je moet je als plat-form snel kunnen bewijzen op de markt.
PAINTKIT
Paint Solutions B.V. levert nieuwe technologieën voor de schildermarkt. Zo zijn de Paintkit Liner en de Paintkit Roller ontwikkeld. In 2017 zijn deze producten op de professionele markt geïntroduceerd en in 2018 werd de Paintkit in de consumentenmarkt geïntroduceerd. Hier-voor was een investering nodig van € 300.000,- om voorraad te houden en om vorderingen op debiteuren te kunnen financieren (werkkapitaal). € 100.000,- is al gefinancierd, dus blijft er nog € 200.000,- over om te financieren. Collin Crowdfund heeft dit voor een periode van zes-tig maanden en een rentepercentage van acht gefinancierd. Deze lening was op 30 november 2018 binnen één uur volgeschreven door 220 investeerders.
Crowdfundingmodel
Verdienmodel
‘Skiwebshop haalt binnen een halfuur € 200.000,- op via crowdfunding!’ Snel geld ophalen voor de verdere uitbouw van je onderneming: het kan. Crowdfunding is niet meer weg te denken als het gaat om de financiering van ideeën, of deze nu van ondernemers zijn of van particulieren. Vooral voor startkapitaal wordt naar crowdfundingplatforms gekeken, wanneer banken en investeerders of familie (nog) niet willen investeren. Het bedrag dat voor de investering nodig is, wordt door een grote groep mensen op de crowdfundingplatforms met kleine bedragen bij elkaar gehaald. Hiervoor krijgen de investeerders wel iets terug: naast het ingelegde bedrag bijvoorbeeld een aandeel in de onderneming of een winstpercentage van de uiteindelijke omzet. Omdat er via deze platforms door veel mensen kan worden geïnvesteerd, zijn de inlegbedragen niet hoog, vaak maar enkele tientallen euro’s, al verschilt dit per platform.
Past bij
Vooral startende bedrijven die in de pre-seed-fase of de proof-of-concept-fase zitten, dus helemaal aan het begin. Ook individuele mensen met een goed idee kunnen via crowdfunding geld ophalen om hun idee werkelijkheid te laten worden.
Hoe werkt het crowdfundingmodel?
De aanvrager beschrijft zijn of haar idee in detail op het platform en noemt uiteraard het bedrag dat nodig is om het idee uit te voeren. Ook geeft de vrager aan wat de investeerder ervoor terugkrijgt en wanneer het bedrag kan worden terugbetaald. Het publiek schrijft zich in met een bepaald bedrag om het idee te ondersteunen. De aanvrager moet gedurende de tijd dat de campagne loopt actief blijven op het platform om zo meer mensen en investeerders te trekken. Aan het einde van de looptijd van de campagne is het volledige bedrag binnen of niet. Hoe sneller het bedrag is bereikt, hoe interessanter het idee is en dus ook hoe groter de kans van slagen. Wordt het bedrag niet volgestort, dan krijgen de investeerders hun inleg terug en kost het hun dus niets. De aanvrager betaalt een fee aan het platform voor het gebruik ervan.
Aandachtspunten
Er zijn een paar dingen waar je aan moet denken. De hele campagne moet goed voorbereid zijn, van begin tot einde, met what-if-scenario’s als de inleg achter blijft. Probeer een inschatting te maken van het bedrag dat je kunt ophalen in plaats van het totale bedrag dat je nodig hebt. Crowdfunding kan een van de bronnen van inkomsten zijn, maar het is vaak niet de enige bron. Mobiliseer ook vooral je eigen netwerk, want deze mensen zijn eerder geneigd je te helpen dan onbekenden.
Belofte maakt schuld. Omdat crowdfunding open is voor iedereen, moet je nakomen wat je hebt beloofd. Wanneer je dat niet doet, ziet iedereen meteen dat je je belofte niet waarmaakt en dan komen er geen investeerders meer. Zorg dat je investeerders continu op de hoogte zijn van wat er gebeurd, niet alleen van positieve zaken, maar zeker ook van negatieve. Ze hebben recht op de informatie en komen meestal ook met oplossingen. Ze zijn immers investeerders en weten een heleboel vanuit hun ervaring. Crowdfunding is een vorm van crowdsourcing, maar omdat het toch heel verschillende verdienmodellen zijn, zijn ze apart opgenomen.
Kosten voor implementatie
Dit verdienmodel is een onderneming op zich. De kosten zijn dus hoog en je moet je als plat-form snel kunnen bewijzen op de markt.
PAINTKIT
Paint Solutions B.V. levert nieuwe technologieën voor de schildermarkt. Zo zijn de Paintkit Liner en de Paintkit Roller ontwikkeld. In 2017 zijn deze producten op de professionele markt geïntroduceerd en in 2018 werd de Paintkit in de consumentenmarkt geïntroduceerd. Hier-voor was een investering nodig van € 300.000,- om voorraad te houden en om vorderingen op debiteuren te kunnen financieren (werkkapitaal). € 100.000,- is al gefinancierd, dus blijft er nog € 200.000,- over om te financieren. Collin Crowdfund heeft dit voor een periode van zes-tig maanden en een rentepercentage van acht gefinancierd. Deze lening was op 30 november 2018 binnen één uur volgeschreven door 220 investeerders.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!