DNA van de Entrepreneur
Doel: Onderkennen van de echte Entrepreneur
Achtergrond van het model
Succesvolle ondernemingen, in omzet en winst, van over de gehele wereld zijn succesvol omdat ze focussen op klantcontact, operationele flexibiliteit, kostbewust zijn en vertrouwen genieten van de stakeholders. Het succes zit vaak niet in het programma, maar de vaardigheden waarmee het programma uitgevoerd wordt. Omdat ondernemerschap een belangrijke bron is van economische groei ontstaat de vraag wat er in de mentaliteit van de entrepreneur zit? Het blijkt dat entrepreneurs een gelijk aantal gedrag- en karaktereigenschappen gemeen hebben. Vanuit een onderzoek onder 685 entrepreneurs wereldwijd zijn deze gedrags- en karaktereigenschappen geformuleerd en waarop het model gebaseerd is en inzicht geeft waar uit het DNA van de entrepreneur uit bestaat.
Toepassing Dinamo-veranderingsmodel
Het model bestaat uit vier lagen. De binnenste laag bestaat uit een tegenstrijdige, maar complementaire eigenschap, die enerzijds opportunisme heeft en anderzijds een unieke houding om een mislukking te riskeren. Dit wordt gecombineerd met een “locus-of-control”, geloof dat iemand zijn eigen omgeving kan beheersen, en de vaardigheid om kansen te zien en te benutten. Deze kern wordt omgeven door zes verschillende invalshoeken, gedragscomponenten, die tot actie leiden die entrepreneurs elke dag tegenkomen: passie, volhardendheid, met een team kunnen werken en toch hun eigen instinct kunnen volgen, het bouwen van een succesvolle cultuur, een oog voor nichemarkten en de focus om een ecosysteem op te zetten om de onderneming te ondersteunen. De buitenste ring geeft het gedrag aan van entrepreneurs van zeer succesvolle ondernemingen. De elementen worden hierna besproken van binnen naar buiten en de gedragscomponenten van boven en met de klok mee.
Een opportunistische mentaliteit
Daar waar anderen problemen zien, zien entrepreneurs mogelijkheden. Zelfs in de economische crisis tussen 2008 en 2014 zijn entrepreneurs in staat om succesvol te zijn. Entrepreneurs zijn van nature optimisten en vinden dat hun onderneming meer succes zal hebben dan andere in gelijksoortige situaties en branches. Entrepreneurs zijn in staat sneller mogelijkheden te zien, in te schatten hoe ze er mee om moeten gaan, de kans te bepalen hoe groot het succes kan zijn en deze dan ook daadwerkelijk ten uitvoer brengen.
Risico van mogelijke mislukking
Risico’s nemen is vaak benoemd als een van de belangrijkste eigenschappen van een entrepreneur. Mensen of ondernemingen die geen risico’s nemen worden voorbijgestreefd door diegenen die dat wel doen. Het is vaak hoe de entrepreneur tegen risico aankijkt in plaats van dat er risico wordt genomen. Wanneer het gaat om winst is de entrepreneur voorzichtiger dan wanneer het gaat om verliezen te voorkomen. De inschatting van een kans en wat deze kans voor de onderneming oplevert is een belangrijk onderdeel van de risico-inschatting van de ondernemer.
Locus of control
Er wordt vaak gezegd dat entrepreneurs een behoefte hebben aan onafhankelijkheid en beheersbaarheid. Dit is eigenlijk niet uniek, bijna iedereen wil dit. Het verschil met entrepreneurs is dat deze de vasthoudendheid en volharding hebben om toe te geven aan de drang voor deze controle en onafhankelijkheid. Het blijkt zelfs zo te zijn dat entrepreneurs dit continue doen met een idee van urgentie over een langere periode in de tijd. “Doe het nu maar” is een onderdeel van de persoonlijkheid van de entrepreneur om op een of andere manier hun idee te realiseren. Individuen met een externe locus of control hebben altijd het gevoel dat hen iets is overkomen waar ze geen invloed op uit hebben kunnen oefenen. Entrepreneurs hebben een interne locus of control en zien daarmee dat de resultaten voortvloeien uit hun eigen ondernomen acties.
Gedragscomponenten
Entrepreneurs worden gekarakteriseerd door een zestal gedragskenmerken die de locus-of-control, opportunistische mentaliteit en de acceptatie van een mogelijke mislukking complementeren. De gedragscomponenten uit de figuur worden van boven en met de klok mee besproken
- Gedrevenheid, vasthoudendheid en volharding: zonder gedrevenheid en vasthoudendheid kan een entrepreneur ideeën niet omzetten in succes vanwege de vele obstakels. Velen zullen tegen de entrepreneur zeggen waarom het idee niet succesvol wordt. Gedrevenheid is ook een van de belangrijkste eigenschappen van een entrepreneur.
- Architect van eigen visie: passie en focus; Passie en focus zijn de belangrijkste drijvers van entrepreneurs. Hiermee zijn entrepreneurs in staat om meerderen in een groep bijeen te krijgen met een gemeenschappelijk doel om een bepaald doel te realiseren. Dit komt niet van goed management, tactiek of strategie.
- Bouw een ecosysteem bestaande uit financiën, mensen en kennis; beschikbaarheid van financiële middelen, vaardigheden en kennis zijn de grootste uitdagingen voor de entrepreneur. Om dit op te losse bouwt de entrepreneur een onderneming om mensen, budget en kennis bij elkaar te krijgen en te koesteren. Hiervoor hebben de entrepreneurs sterkte, teambuilding en de vaardigheid om te delegeren nodig.
- Zoek nichemarkten: door de snelheid en flexibiliteit van de entrepreneurs kunnen snel nieuwe markten gevonden worden en hier op ingespeeld worden. Het betekent niet direct een totaal nieuwe product of dienst, maar wellicht een iets aangepast businessmodelof een nieuwe functie op een bestaand product.
- Leef wat je gelooft: bouw aan succes, cultuur en waarden; entrepreneurs hebben veelal een aantal waardes die ze hanteren en wat hun gedrag in het dagelijkse werk stuurt. Hiermee runnen ze hun eigen onderneming en ontwikkelen zo hun eigen cultuur en waarden in de onderneming. Deze entrepreneurs nemen dus ook alleen anderen aan die geloven in dezelfde waarden.
- Niet conformistisch en een team player: entrepreneurs zijn niet conformistisch en dat betekent dat ze niet klakkeloos naar iedereen luisteren, ze hebben een eigen mening en doen dingen op hun eigen wijze. Toch zijn entrepreneurs in staat om teams te bouwen. Een onderneming starten vereist leiderschap en het steeds beïnvloeden en sturen van anderen.
Resultaat van het model
Door het herkennen en erkennen van het DNA van de entrepreneurs zijn entrepreneurs beter in staat om succesvoller te kunnen worden. Dit betekent niet direct dat ze gaan voor meer omzet en winst. Veel entrepreneurs zien winst als voorwaarde voor continuïteit en hebben hun doelen ergens anders op gericht, bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen. . Het model geeft aan wat de intrinsieke en extrinsieke karakteristieken van entrepreneurs zijn met betrekking tot hun gedachtegangen en vaardigheden. De buitenste ring zijn gedragscomponenten die uit het Exceptional Enterprise model komen en koppelen de eigenschappen van entrepreneurial leaders van grotere succesvolle organisaties met de eigenschappen van entrepreneurs. Hiermee kunnen entrepreneurs inschatten in hoeverre ze lijken op deze succesvolle leaders en een inschatting maken wat ze moeten doen om zich tot een succesvolle entrepreneur te ontwikkelen. De belangrijkste factoren van succesvolle bedrijven veranderen iedere vijf jaar voor ongeveer 40%. Om succesvol te blijven kunnen deze entrepreneurs niet sturen op geluk, maar wel op de gedragscomponenten zoals die in het model staan.
Aandachtsgebieden Dinamo-veranderingsmodel
Onderzoek en interviews naar ondernemerschap levert geen systematisch model op waarmee via een set stappen van input juiste output gemaakt kan worden. Specifiek wanneer het gaat om karakter en gedrag van mensen blijft dit nog een niet geheel doorzichtige materie. Het model van Ernst & Young biedt aanknopingspunten waar op gelet kan worden bij het zoeken naar entrepreneurial leaders. Het is zeker geen model wat dit per definitie voorschrijft. Het model gaat uit van de eigenschappen van een persoon die een onderneming tot een succes kan brengen. Naast dit, wellicht belangrijkste, criterium voor succes zal er ook rekening gehouden moeten worden met de omgeving waarin de entrepreneur opereert. In zeer florerende situaties zal het succes er eerder zijn en zal het groter zijn. In zeer slechte omstandigheden kan een entrepreneur ook niet altijd een succes realiseren.
Auteur: Ernst & Young
Jaar ontwikkeld: 2011
Naam: DNA van de Entrepreneur
DNA van de Entrepreneur
Doel: Onderkennen van de echte Entrepreneur
Achtergrond van het model
Succesvolle ondernemingen, in omzet en winst, van over de gehele wereld zijn succesvol omdat ze focussen op klantcontact, operationele flexibiliteit, kostbewust zijn en vertrouwen genieten van de stakeholders. Het succes zit vaak niet in het programma, maar de vaardigheden waarmee het programma uitgevoerd wordt. Omdat ondernemerschap een belangrijke bron is van economische groei ontstaat de vraag wat er in de mentaliteit van de entrepreneur zit? Het blijkt dat entrepreneurs een gelijk aantal gedrag- en karaktereigenschappen gemeen hebben. Vanuit een onderzoek onder 685 entrepreneurs wereldwijd zijn deze gedrags- en karaktereigenschappen geformuleerd en waarop het model gebaseerd is en inzicht geeft waar uit het DNA van de entrepreneur uit bestaat.
Toepassing Dinamo-veranderingsmodel
Het model bestaat uit vier lagen. De binnenste laag bestaat uit een tegenstrijdige, maar complementaire eigenschap, die enerzijds opportunisme heeft en anderzijds een unieke houding om een mislukking te riskeren. Dit wordt gecombineerd met een “locus-of-control”, geloof dat iemand zijn eigen omgeving kan beheersen, en de vaardigheid om kansen te zien en te benutten. Deze kern wordt omgeven door zes verschillende invalshoeken, gedragscomponenten, die tot actie leiden die entrepreneurs elke dag tegenkomen: passie, volhardendheid, met een team kunnen werken en toch hun eigen instinct kunnen volgen, het bouwen van een succesvolle cultuur, een oog voor nichemarkten en de focus om een ecosysteem op te zetten om de onderneming te ondersteunen. De buitenste ring geeft het gedrag aan van entrepreneurs van zeer succesvolle ondernemingen. De elementen worden hierna besproken van binnen naar buiten en de gedragscomponenten van boven en met de klok mee.
Een opportunistische mentaliteit
Daar waar anderen problemen zien, zien entrepreneurs mogelijkheden. Zelfs in de economische crisis tussen 2008 en 2014 zijn entrepreneurs in staat om succesvol te zijn. Entrepreneurs zijn van nature optimisten en vinden dat hun onderneming meer succes zal hebben dan andere in gelijksoortige situaties en branches. Entrepreneurs zijn in staat sneller mogelijkheden te zien, in te schatten hoe ze er mee om moeten gaan, de kans te bepalen hoe groot het succes kan zijn en deze dan ook daadwerkelijk ten uitvoer brengen.
Risico van mogelijke mislukking
Risico’s nemen is vaak benoemd als een van de belangrijkste eigenschappen van een entrepreneur. Mensen of ondernemingen die geen risico’s nemen worden voorbijgestreefd door diegenen die dat wel doen. Het is vaak hoe de entrepreneur tegen risico aankijkt in plaats van dat er risico wordt genomen. Wanneer het gaat om winst is de entrepreneur voorzichtiger dan wanneer het gaat om verliezen te voorkomen. De inschatting van een kans en wat deze kans voor de onderneming oplevert is een belangrijk onderdeel van de risico-inschatting van de ondernemer.
Locus of control
Er wordt vaak gezegd dat entrepreneurs een behoefte hebben aan onafhankelijkheid en beheersbaarheid. Dit is eigenlijk niet uniek, bijna iedereen wil dit. Het verschil met entrepreneurs is dat deze de vasthoudendheid en volharding hebben om toe te geven aan de drang voor deze controle en onafhankelijkheid. Het blijkt zelfs zo te zijn dat entrepreneurs dit continue doen met een idee van urgentie over een langere periode in de tijd. “Doe het nu maar” is een onderdeel van de persoonlijkheid van de entrepreneur om op een of andere manier hun idee te realiseren. Individuen met een externe locus of control hebben altijd het gevoel dat hen iets is overkomen waar ze geen invloed op uit hebben kunnen oefenen. Entrepreneurs hebben een interne locus of control en zien daarmee dat de resultaten voortvloeien uit hun eigen ondernomen acties.
Gedragscomponenten
Entrepreneurs worden gekarakteriseerd door een zestal gedragskenmerken die de locus-of-control, opportunistische mentaliteit en de acceptatie van een mogelijke mislukking complementeren. De gedragscomponenten uit de figuur worden van boven en met de klok mee besproken
- Gedrevenheid, vasthoudendheid en volharding: zonder gedrevenheid en vasthoudendheid kan een entrepreneur ideeën niet omzetten in succes vanwege de vele obstakels. Velen zullen tegen de entrepreneur zeggen waarom het idee niet succesvol wordt. Gedrevenheid is ook een van de belangrijkste eigenschappen van een entrepreneur.
- Architect van eigen visie: passie en focus; Passie en focus zijn de belangrijkste drijvers van entrepreneurs. Hiermee zijn entrepreneurs in staat om meerderen in een groep bijeen te krijgen met een gemeenschappelijk doel om een bepaald doel te realiseren. Dit komt niet van goed management, tactiek of strategie.
- Bouw een ecosysteem bestaande uit financiën, mensen en kennis; beschikbaarheid van financiële middelen, vaardigheden en kennis zijn de grootste uitdagingen voor de entrepreneur. Om dit op te losse bouwt de entrepreneur een onderneming om mensen, budget en kennis bij elkaar te krijgen en te koesteren. Hiervoor hebben de entrepreneurs sterkte, teambuilding en de vaardigheid om te delegeren nodig.
- Zoek nichemarkten: door de snelheid en flexibiliteit van de entrepreneurs kunnen snel nieuwe markten gevonden worden en hier op ingespeeld worden. Het betekent niet direct een totaal nieuwe product of dienst, maar wellicht een iets aangepast businessmodelof een nieuwe functie op een bestaand product.
- Leef wat je gelooft: bouw aan succes, cultuur en waarden; entrepreneurs hebben veelal een aantal waardes die ze hanteren en wat hun gedrag in het dagelijkse werk stuurt. Hiermee runnen ze hun eigen onderneming en ontwikkelen zo hun eigen cultuur en waarden in de onderneming. Deze entrepreneurs nemen dus ook alleen anderen aan die geloven in dezelfde waarden.
- Niet conformistisch en een team player: entrepreneurs zijn niet conformistisch en dat betekent dat ze niet klakkeloos naar iedereen luisteren, ze hebben een eigen mening en doen dingen op hun eigen wijze. Toch zijn entrepreneurs in staat om teams te bouwen. Een onderneming starten vereist leiderschap en het steeds beïnvloeden en sturen van anderen.
Resultaat van het model
Door het herkennen en erkennen van het DNA van de entrepreneurs zijn entrepreneurs beter in staat om succesvoller te kunnen worden. Dit betekent niet direct dat ze gaan voor meer omzet en winst. Veel entrepreneurs zien winst als voorwaarde voor continuïteit en hebben hun doelen ergens anders op gericht, bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen. . Het model geeft aan wat de intrinsieke en extrinsieke karakteristieken van entrepreneurs zijn met betrekking tot hun gedachtegangen en vaardigheden. De buitenste ring zijn gedragscomponenten die uit het Exceptional Enterprise model komen en koppelen de eigenschappen van entrepreneurial leaders van grotere succesvolle organisaties met de eigenschappen van entrepreneurs. Hiermee kunnen entrepreneurs inschatten in hoeverre ze lijken op deze succesvolle leaders en een inschatting maken wat ze moeten doen om zich tot een succesvolle entrepreneur te ontwikkelen. De belangrijkste factoren van succesvolle bedrijven veranderen iedere vijf jaar voor ongeveer 40%. Om succesvol te blijven kunnen deze entrepreneurs niet sturen op geluk, maar wel op de gedragscomponenten zoals die in het model staan.
Aandachtsgebieden Dinamo-veranderingsmodel
Onderzoek en interviews naar ondernemerschap levert geen systematisch model op waarmee via een set stappen van input juiste output gemaakt kan worden. Specifiek wanneer het gaat om karakter en gedrag van mensen blijft dit nog een niet geheel doorzichtige materie. Het model van Ernst & Young biedt aanknopingspunten waar op gelet kan worden bij het zoeken naar entrepreneurial leaders. Het is zeker geen model wat dit per definitie voorschrijft. Het model gaat uit van de eigenschappen van een persoon die een onderneming tot een succes kan brengen. Naast dit, wellicht belangrijkste, criterium voor succes zal er ook rekening gehouden moeten worden met de omgeving waarin de entrepreneur opereert. In zeer florerende situaties zal het succes er eerder zijn en zal het groter zijn. In zeer slechte omstandigheden kan een entrepreneur ook niet altijd een succes realiseren.
Auteur: Ernst & Young
Jaar ontwikkeld: 2011
Naam: DNA van de Entrepreneur
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!