E-Business maturity model
Doel: Bepalen volwassenheid van een organisatie in E-business
IC: Informatiecommunicatie
IT: Informatietechnologie
Achtergrond van het model
Elke organisatie kent verschillende groeifasen gedurende hun bestaan. Het E-business maturity model combineert de groeifase uit de informatie en communicatietechnologie met de fasen in de ontwikkeling in de E-business. Vanuit een lage fase in volwassenheid van zowel de IC als de IT groeit de organisatie door naar hogere volwassenheid op beide gebieden totdat de gebieden elkaar treffen en geïntegreerd verder gaan. Hiermee bereikt de organisatie de meest volwassen fase van E-business.
De groei van opeenvolgende fasen betekent dat er wordt verondersteld dat alle kennis en vaardigheden van de vorige fase in de volgende fase aanwezig zijn. Bij het E-business maturity model bestaat de mogelijkheid dat een organisatie in een meer volwassen fase op het gebied van IT zich bevindt en een minder volwassen fase op het IC gebied en andersom. Organisaties kunnen fasen overslaan door bijvoorbeeld fusies en overnames. Hierbij wordt dan wel verondersteld dat de kennis en vaardigheden van de voorgaande fase bekend en aanwezig zijn.
Toepassing E-Business maturity model
Voor iedere opeenvolgende fase in het E-business maturity model wordt de beschrijving gegeven.
No presence
In deze fase is de organisatie afwachtend om iets On-line te doen en wacht af wat andere als eerste doen om daar achteraf op in te spelen. Deze afwachtende houding wordt veroorzaakt doordat het niet geheel duidelijk is wat bijvoorbeeld de kosten/opbrengsten, risico’s, kan het product wel via Internet verkocht worden van een On-line aanwezigheid zijn. Het vergaren van relevante informatie en kennis is een belangrijke activiteit in deze fase.
Static On-line presence
In deze fase is een statische On-line aanwezigheid van de organisatie waarmee alleen informatie beschikbaar gesteld wordt aan geïnteresseerden. Gepubliceerde informatie bestaat bijvoorbeeld uit brochures, productinformatie, catalogus, informatie voor aandeelhouders of vacatures. Deze fase is noodzakelijk om te experimenteren, kennis op te doen en draagvlak binnen de organisatie te creëren.
Interactive On-line presence
In deze fase start de organisatie een tweeweg communicatie naar haar klanten en andere stakeholders. Kanalen zoals e-mail, browsers en databases helpen om de informatie die gewenst is beschikbaar te stellen en helpen tevens om informatie en feedback terug te krijgen. Om deze feedback te krijgen worden vaak gratis dingen weggegeven zoals screensavers. Het geheel afhandelen van orders vindt nog niet plaats in deze fase. Het bestellen gebeurt via de website of e-mail, echter de betaling vindt nog plaats via de oudere manier van betalen. Hiermee wordt de IC nog alleen gezien als extra kanaal naast de reguliere manier van verkopen.
Internet Commerce
In deze fase kunnen transacties geheel via Internet afgehandeld worden en kan een sterke invloed uitoefenen op de activiteiten van de organisatie. Het opvragen van informatie, het plaatsen van orders, het betalen van de bestellingen en diverse andere services zijn nu volledig via Internet af te handelen. Deze werkwijze kan een verandering van de processen en de organisatiestructuur tot gevolg hebben om te zorgen dat deze nieuwe manier van werken geaccepteerd wordt. Het handelen en distribueren de klok rond stelt grotere eisen aan de organisatie met betrekking tot kennis en vaardigheden.
Adhocratie
In deze fase van IT beschikt de organisatie over een IT-infrastructuur. Met deze infrastructuur worden niet structureel de doelstellingen van de organisatie ondersteund, maar slechts werkzaamheden die makkelijker (lees goedkoper) uitgevoerd kunnen worden met IT-hulpmiddelen. De planning gebeurt op ad hoc basis.
Fundamenten
In deze fase begint IT een plaats te krijgen in de organisatie, IT-medewerkers zoeken naar herkenning en erkenning zodat hun invloed voelbaar wordt in de organisatie. Centrale ontwikkeling van systemen met het uitgangspunt “wij weten alles beter” leiden tot een miscommunicatie tussen IT-afdeling en de behoefte van de gebruikers. Gebruikers gaan hierdoor eigen systemen ontwikkelen.
Gecentraliseerd
In deze fase wordt de focus gelegd op controle en beheer van de projecten, planning en budgettering om tegemoet te komen aan de wensen en eisen van de gebruikers. Projectmanagement en ROI, return on investment, zijn de drijvers waarmee de IT-afdeling meer vertrouwen krijgt van de gebruikers die steeds duidelijker hun wensen formuleren.
Coöperatie
In deze fase werken IT-medewerkers en gebruikers veel meer samen. Systemen worden gecoördineerd ontwikkeld en samen met de gebruikers ingevoerd om beter en sneller tegemoet te komen aan de informatiebehoefte in de organisatie. De mogelijk verschillende gedecentraliseerde IT-afdelingen worden gecoördineerd door een centrale informatiesystemen service.
Geïntegreerd
In deze fase worden de IT-back-office systemen gekoppeld met de IC-front-office systemen. Het wordt duidelijk voor de organisatie dat er een behoefte ontstaat om de IT-investeringen beter af te stemmen met de organisatie strategie en dat processen en structuren herontworpen moeten worden om de mogelijkheden die de nieuwe technologieën bieden te kunnen benutten. Hoe beter deze integratie tot stand komt hoe beter de integratie tussen de oude werkwijze en de nieuwe zich ontwikkeld.
Extended Organisatie
In deze fase speelt de IT-infrastructuur een cruciale rol in de transformatie van het organisatienetwerk. Oude grenzen van de organisatie verdwijnen en bieden de mogelijkheid om door te groeien naar ‘extended enterprise’of ‘virtual organisations’. Integratie van bedrijfsprocessen en netwerktechnologieën van leveranciers en kopers resulteren in een nauwe samenwerking die alle partijen voordeel oplevert.
Resultaat van het model
Het E-business maturity model biedt ondernemers een framework om de huidige situatie van de organisatie te beschrijven in het kader van E-business en een assessment van de volwassenheid op het gebied van IT en IC, alsmede de integratie van beide. Per fase kan de organisatie een evaluatie beschrijven van de volwassenheid op E-business aan de hand van zeven factoren: strategie, structuur, systemen, staf, stijl, vaardigheden en doelen. Hiermee kan de organisatie een verdere strategie ontwikkelen met betrekking tot de toekomstige investeringen in E-business.
Aandachtsgebieden E-Business maturity model
Het model biedt in de fase van groei een verschil tussen de groei in de IC en de IT. Bij de laatste twee fases worden deze echter geïntegreerd en zullen beide gebieden op elkaar afgestemd moeten zijn om fase vijf in te gaan.
De fasen van E-business zijn sterk afhankelijk van de ondersteunende IT-systemen. Een hogere fase in IC lijkt dan ook niet waarschijnlijk bij een lagere fase in IT.
Auteur: McKay, J.; Marshall, P. & Prananto
Jaar ontwikkeld: 2000
Naam: Stages of Growth in E-business
Literatuur
McKay, J., Prananto, A., & Marshall, P. (2000). E-business maturity: The E-Business maturity model. Proceedings of the 11th Australasian Conference on Information Systems (ACIS), 6-8 Dec, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia.
Watkins, J., (1998), Information Technology, Organizations and People, Routledge, New York, USA
Zumpe, S., Ihme, D. (2008), Information systems maturity in e-business organizations, University of Queensland, Business School, Brisbane Australia
E-Business maturity model
Doel: Bepalen volwassenheid van een organisatie in E-business
IC: Informatiecommunicatie
IT: Informatietechnologie
Achtergrond van het model
Elke organisatie kent verschillende groeifasen gedurende hun bestaan. Het E-business maturity model combineert de groeifase uit de informatie en communicatietechnologie met de fasen in de ontwikkeling in de E-business. Vanuit een lage fase in volwassenheid van zowel de IC als de IT groeit de organisatie door naar hogere volwassenheid op beide gebieden totdat de gebieden elkaar treffen en geïntegreerd verder gaan. Hiermee bereikt de organisatie de meest volwassen fase van E-business.
De groei van opeenvolgende fasen betekent dat er wordt verondersteld dat alle kennis en vaardigheden van de vorige fase in de volgende fase aanwezig zijn. Bij het E-business maturity model bestaat de mogelijkheid dat een organisatie in een meer volwassen fase op het gebied van IT zich bevindt en een minder volwassen fase op het IC gebied en andersom. Organisaties kunnen fasen overslaan door bijvoorbeeld fusies en overnames. Hierbij wordt dan wel verondersteld dat de kennis en vaardigheden van de voorgaande fase bekend en aanwezig zijn.
Toepassing E-Business maturity model
Voor iedere opeenvolgende fase in het E-business maturity model wordt de beschrijving gegeven.
No presence
In deze fase is de organisatie afwachtend om iets On-line te doen en wacht af wat andere als eerste doen om daar achteraf op in te spelen. Deze afwachtende houding wordt veroorzaakt doordat het niet geheel duidelijk is wat bijvoorbeeld de kosten/opbrengsten, risico’s, kan het product wel via Internet verkocht worden van een On-line aanwezigheid zijn. Het vergaren van relevante informatie en kennis is een belangrijke activiteit in deze fase.
Static On-line presence
In deze fase is een statische On-line aanwezigheid van de organisatie waarmee alleen informatie beschikbaar gesteld wordt aan geïnteresseerden. Gepubliceerde informatie bestaat bijvoorbeeld uit brochures, productinformatie, catalogus, informatie voor aandeelhouders of vacatures. Deze fase is noodzakelijk om te experimenteren, kennis op te doen en draagvlak binnen de organisatie te creëren.
Interactive On-line presence
In deze fase start de organisatie een tweeweg communicatie naar haar klanten en andere stakeholders. Kanalen zoals e-mail, browsers en databases helpen om de informatie die gewenst is beschikbaar te stellen en helpen tevens om informatie en feedback terug te krijgen. Om deze feedback te krijgen worden vaak gratis dingen weggegeven zoals screensavers. Het geheel afhandelen van orders vindt nog niet plaats in deze fase. Het bestellen gebeurt via de website of e-mail, echter de betaling vindt nog plaats via de oudere manier van betalen. Hiermee wordt de IC nog alleen gezien als extra kanaal naast de reguliere manier van verkopen.
Internet Commerce
In deze fase kunnen transacties geheel via Internet afgehandeld worden en kan een sterke invloed uitoefenen op de activiteiten van de organisatie. Het opvragen van informatie, het plaatsen van orders, het betalen van de bestellingen en diverse andere services zijn nu volledig via Internet af te handelen. Deze werkwijze kan een verandering van de processen en de organisatiestructuur tot gevolg hebben om te zorgen dat deze nieuwe manier van werken geaccepteerd wordt. Het handelen en distribueren de klok rond stelt grotere eisen aan de organisatie met betrekking tot kennis en vaardigheden.
Adhocratie
In deze fase van IT beschikt de organisatie over een IT-infrastructuur. Met deze infrastructuur worden niet structureel de doelstellingen van de organisatie ondersteund, maar slechts werkzaamheden die makkelijker (lees goedkoper) uitgevoerd kunnen worden met IT-hulpmiddelen. De planning gebeurt op ad hoc basis.
Fundamenten
In deze fase begint IT een plaats te krijgen in de organisatie, IT-medewerkers zoeken naar herkenning en erkenning zodat hun invloed voelbaar wordt in de organisatie. Centrale ontwikkeling van systemen met het uitgangspunt “wij weten alles beter” leiden tot een miscommunicatie tussen IT-afdeling en de behoefte van de gebruikers. Gebruikers gaan hierdoor eigen systemen ontwikkelen.
Gecentraliseerd
In deze fase wordt de focus gelegd op controle en beheer van de projecten, planning en budgettering om tegemoet te komen aan de wensen en eisen van de gebruikers. Projectmanagement en ROI, return on investment, zijn de drijvers waarmee de IT-afdeling meer vertrouwen krijgt van de gebruikers die steeds duidelijker hun wensen formuleren.
Coöperatie
In deze fase werken IT-medewerkers en gebruikers veel meer samen. Systemen worden gecoördineerd ontwikkeld en samen met de gebruikers ingevoerd om beter en sneller tegemoet te komen aan de informatiebehoefte in de organisatie. De mogelijk verschillende gedecentraliseerde IT-afdelingen worden gecoördineerd door een centrale informatiesystemen service.
Geïntegreerd
In deze fase worden de IT-back-office systemen gekoppeld met de IC-front-office systemen. Het wordt duidelijk voor de organisatie dat er een behoefte ontstaat om de IT-investeringen beter af te stemmen met de organisatie strategie en dat processen en structuren herontworpen moeten worden om de mogelijkheden die de nieuwe technologieën bieden te kunnen benutten. Hoe beter deze integratie tot stand komt hoe beter de integratie tussen de oude werkwijze en de nieuwe zich ontwikkeld.
Extended Organisatie
In deze fase speelt de IT-infrastructuur een cruciale rol in de transformatie van het organisatienetwerk. Oude grenzen van de organisatie verdwijnen en bieden de mogelijkheid om door te groeien naar ‘extended enterprise’of ‘virtual organisations’. Integratie van bedrijfsprocessen en netwerktechnologieën van leveranciers en kopers resulteren in een nauwe samenwerking die alle partijen voordeel oplevert.
Resultaat van het model
Het E-business maturity model biedt ondernemers een framework om de huidige situatie van de organisatie te beschrijven in het kader van E-business en een assessment van de volwassenheid op het gebied van IT en IC, alsmede de integratie van beide. Per fase kan de organisatie een evaluatie beschrijven van de volwassenheid op E-business aan de hand van zeven factoren: strategie, structuur, systemen, staf, stijl, vaardigheden en doelen. Hiermee kan de organisatie een verdere strategie ontwikkelen met betrekking tot de toekomstige investeringen in E-business.
Aandachtsgebieden E-Business maturity model
Het model biedt in de fase van groei een verschil tussen de groei in de IC en de IT. Bij de laatste twee fases worden deze echter geïntegreerd en zullen beide gebieden op elkaar afgestemd moeten zijn om fase vijf in te gaan.
De fasen van E-business zijn sterk afhankelijk van de ondersteunende IT-systemen. Een hogere fase in IC lijkt dan ook niet waarschijnlijk bij een lagere fase in IT.
Auteur: McKay, J.; Marshall, P. & Prananto
Jaar ontwikkeld: 2000
Naam: Stages of Growth in E-business
Literatuur
McKay, J., Prananto, A., & Marshall, P. (2000). E-business maturity: The E-Business maturity model. Proceedings of the 11th Australasian Conference on Information Systems (ACIS), 6-8 Dec, Queensland University of Technology, Brisbane, Australia.
Watkins, J., (1998), Information Technology, Organizations and People, Routledge, New York, USA
Zumpe, S., Ihme, D. (2008), Information systems maturity in e-business organizations, University of Queensland, Business School, Brisbane Australia
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!