Freemiummodel

Verdienmodel

Dropbox, Google en Microsoft maken allemaal gebruik van het freemiummodel bij de opslag van data in ‘de cloud’, met name opslagcapaciteit die klanten gratis krijgen. Spotify en Evernote gebruiken ook een freemiummodel.  Freemiummodellen genereren inkomsten door het combineren van vrij beschikbare content, diensten of producten met betaalde content, producten of diensten die meer functionaliteit en kenmerken voor de gebruiker bevatten. De gebruiker kan voor een beperkt deel gratis beschikken over content, producten of diensten en deze oneindig toepassen voor eigen gebruik. Wanneer de content, producten of diensten voldoen, kan de gebruiker een uitgebreidere versie aanschaffen waar hij voor betaalt. Het freemiummodel werkt wanneer klanten van gratis overgaan naar betaald. Dus focus op het verleiden van gratis gebruikers door hun bijvoorbeeld iets terug te geven wanneer ze overstappen naar een betaald model, bijvoorbeeld een bestandsbeheertool. 

Past bij 

Het freemiummodel past het best bij groepen met uiteenlopende behoeften vanaf beperkt gebruik tot uitgebreid gebruik van content, producten of diensten. Het past bij content, producten en diensten die bestaan uit reeksen data van verschillende strekking, flexibiliteit of functionaliteit. 

Hoe werkt het freemiummodel?

Er zijn vele manieren om het freemiummodel toe te passen. Allemaal bieden ze een deel van de content, producten of diensten gratis terwijl voor additionele content, producten of diensten betaald moet worden. Er zijn verschillende formats van het freemiummodel: 

Hogere kwaliteit. Hierbij betaalt de gebruiker niets voor bijvoorbeeld een lagere kwaliteit foto’s of video’s, maar wel voor de hogere kwaliteit.

  1. Extra formats. Hierbij worden tegen betaling meerdere formats van dezelfde content aangeboden. Wanneer content online kan worden bekeken in de gratis versie, kan deze in de betaalde versie worden gedownload in bijvoorbeeld pdf-formaat. 
  2. Meer functies. Hier worden bij de betaalde versie meer functies geboden dan bij de gratis versie. Zo geeft Evernote bij de betaalde versie meer opslagruimte, meer upload MB’s per maand, hogere prioriteit bij problemen enzovoorts. 
  3. Meer opslagruimte. De verschillende aanbieders van opslag in de cloud zoals Dropbox, Google Drive en Microsoft One Drive bieden gigabytes gratis, maar bij meer benodigde opslag wordt er een fee gevraagd. 
  4. Advertentievrije content. Veel apps komen met advertenties, waarmee de gratis versie wordt betaald. Wil je geen advertenties, dan is de betaalversie een optie. 
  5. Verschillend gebruik. De gratis versie in deze situatie is voor bijvoorbeeld educatiedoeleinden gratis, terwijl voor commerciële doeleinden moet worden betaald.

Aandachtspunten

Bedrijven die het freemiummodel willen toepassen, moeten zich ervan verzekeren dat er op termijn voldoende betalende klanten komen. De gratis en de betaalde versies zitten vaak dicht bij elkaar. Het risico is dat er te veel functionaliteit in zit, waardoor de betaalversie niet verkoopt, of dat er te weinig in de gratis versie zit zodat er geen traffic op de site komt. Om deze dunne lijn te vinden moet de onderneming precies weten wat de gebruikers willen en waar ze de meeste waarde aan hechten

Kosten voor implementatie

De kosten voor de invoering van het freemiummodel liggen in het onderzoeken van de eisen van de afnemers, extra medewerkers voor het vercommercialiseren van het model, factuurkosten voor betaling door klanten en juridische ondersteuning bij het opstellen van de betalings- en leveringsvoorwaarden.

SPOTIFY

Het freemiummodel is bekend geworden door applicaties zoals Dropbox, Skype en LinkedIn. Ze bieden alle drie een gratis versie en een betaalde versie aan. Spotify maakt ook gebruik van een freemiummodel. Hiermee kan de gebruiker voor maximaal twintig uur per maand gratis naar muziek luisteren en hij krijgt nog steeds reclamespotjes te horen. Betalende gebruikers hebben hier geen last van en luisteren zoveel als ze willen, ook op mobiel en offline. Voor offline luisteren mogen maximaal dertig nummers worden gedownload. Spotify heeft ongeveer twintig miljoen gebruikers en dat is natuurlijk erg interessant voor bedrijven die reclame willen maken om deze twintig miljoen gebruikers te benaderen. Van deze twintig miljoen gebruikers is ongeveer vijfentwintig procent betalend.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Freemiummodel

Verdienmodel

Dropbox, Google en Microsoft maken allemaal gebruik van het freemiummodel bij de opslag van data in ‘de cloud’, met name opslagcapaciteit die klanten gratis krijgen. Spotify en Evernote gebruiken ook een freemiummodel.  Freemiummodellen genereren inkomsten door het combineren van vrij beschikbare content, diensten of producten met betaalde content, producten of diensten die meer functionaliteit en kenmerken voor de gebruiker bevatten. De gebruiker kan voor een beperkt deel gratis beschikken over content, producten of diensten en deze oneindig toepassen voor eigen gebruik. Wanneer de content, producten of diensten voldoen, kan de gebruiker een uitgebreidere versie aanschaffen waar hij voor betaalt. Het freemiummodel werkt wanneer klanten van gratis overgaan naar betaald. Dus focus op het verleiden van gratis gebruikers door hun bijvoorbeeld iets terug te geven wanneer ze overstappen naar een betaald model, bijvoorbeeld een bestandsbeheertool. 

Past bij 

Het freemiummodel past het best bij groepen met uiteenlopende behoeften vanaf beperkt gebruik tot uitgebreid gebruik van content, producten of diensten. Het past bij content, producten en diensten die bestaan uit reeksen data van verschillende strekking, flexibiliteit of functionaliteit. 

Hoe werkt het freemiummodel?

Er zijn vele manieren om het freemiummodel toe te passen. Allemaal bieden ze een deel van de content, producten of diensten gratis terwijl voor additionele content, producten of diensten betaald moet worden. Er zijn verschillende formats van het freemiummodel: 

Hogere kwaliteit. Hierbij betaalt de gebruiker niets voor bijvoorbeeld een lagere kwaliteit foto’s of video’s, maar wel voor de hogere kwaliteit.

  1. Extra formats. Hierbij worden tegen betaling meerdere formats van dezelfde content aangeboden. Wanneer content online kan worden bekeken in de gratis versie, kan deze in de betaalde versie worden gedownload in bijvoorbeeld pdf-formaat. 
  2. Meer functies. Hier worden bij de betaalde versie meer functies geboden dan bij de gratis versie. Zo geeft Evernote bij de betaalde versie meer opslagruimte, meer upload MB’s per maand, hogere prioriteit bij problemen enzovoorts. 
  3. Meer opslagruimte. De verschillende aanbieders van opslag in de cloud zoals Dropbox, Google Drive en Microsoft One Drive bieden gigabytes gratis, maar bij meer benodigde opslag wordt er een fee gevraagd. 
  4. Advertentievrije content. Veel apps komen met advertenties, waarmee de gratis versie wordt betaald. Wil je geen advertenties, dan is de betaalversie een optie. 
  5. Verschillend gebruik. De gratis versie in deze situatie is voor bijvoorbeeld educatiedoeleinden gratis, terwijl voor commerciële doeleinden moet worden betaald.

Aandachtspunten

Bedrijven die het freemiummodel willen toepassen, moeten zich ervan verzekeren dat er op termijn voldoende betalende klanten komen. De gratis en de betaalde versies zitten vaak dicht bij elkaar. Het risico is dat er te veel functionaliteit in zit, waardoor de betaalversie niet verkoopt, of dat er te weinig in de gratis versie zit zodat er geen traffic op de site komt. Om deze dunne lijn te vinden moet de onderneming precies weten wat de gebruikers willen en waar ze de meeste waarde aan hechten

Kosten voor implementatie

De kosten voor de invoering van het freemiummodel liggen in het onderzoeken van de eisen van de afnemers, extra medewerkers voor het vercommercialiseren van het model, factuurkosten voor betaling door klanten en juridische ondersteuning bij het opstellen van de betalings- en leveringsvoorwaarden.

SPOTIFY

Het freemiummodel is bekend geworden door applicaties zoals Dropbox, Skype en LinkedIn. Ze bieden alle drie een gratis versie en een betaalde versie aan. Spotify maakt ook gebruik van een freemiummodel. Hiermee kan de gebruiker voor maximaal twintig uur per maand gratis naar muziek luisteren en hij krijgt nog steeds reclamespotjes te horen. Betalende gebruikers hebben hier geen last van en luisteren zoveel als ze willen, ook op mobiel en offline. Voor offline luisteren mogen maximaal dertig nummers worden gedownload. Spotify heeft ongeveer twintig miljoen gebruikers en dat is natuurlijk erg interessant voor bedrijven die reclame willen maken om deze twintig miljoen gebruikers te benaderen. Van deze twintig miljoen gebruikers is ongeveer vijfentwintig procent betalend.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Freemiummodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.