Global Sourcing

Doel: Inkoop en outsourcing op wereldschaal

Achtergrond van het model

Global sourcing, outsourcing, offshoring zijn thema’s die steeds vaker voorkomen in de supply chain. De inkoopmarkt heeft zich in rap tempo ontwikkeld van een regionale naar een internationale omgeving. Onder invloed van de informatievoorziening via internet en zeer laagdrempelige transport-modaliteiten komen bronnen in andere werelddelen binnen bereik. Met een gedegen voorbereiding wordt de kans op een succesvol globalsourcingproject substantieel verhoogd.

Veel inkopers oriënteren zich op outsourcing via de diverse media en deelname aan handelsreizen en leggen zo de eerste contacten met potentiële leveranciers. Niet zelden om later – een ervaring rijker – van een koude kermis terug te keren, door kwaliteitsproblemen, storingen in communicatie en tegenvallende resultaten. Een gestructureerde en integrale aanpak en zorgvuldige voorbereiding kan het succes kans echter substantieel verhogen. 

Toepassing Global Sourcing

Met behulp van deze methode wordt het globalsourcingvraagstuk systematisch geanalyseerd door middel van de volgende stappen:

    1. Evaluatiestrategie van de onderneming
    2. Organisatie van de communicatie
    3. Vaststellen processtappen
    4. Opzetten procesbeheersing

1. Evaluatiestrategie van de onderneming

Bij de evaluatie van de strategie van de onderneming wordt vastgesteld wat de bedrijfskarakteristieken van de onderneming zijn. Er wordt gekeken naar bijvoorbeeld de positie van de ondernemer in de markt, de strategie op korte en middellange termijn, de onderscheidende concurrentiefactoren. Deze evaluatie is van belang om vast te stellen of de aspecten van een global sourcing traject passen binnen de strategie van de onderneming. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming innovatie en snelheid als USP heeft, past een transporttijd van 2 maanden niet in de leadtime van de keten.

2. Organisatie van de communicatie

Bij internationaal zaken doen is communicatie een van de grootste faalfactoren. Dit wordt veroorzaakt doordat men elkaar niet verstaat, laat staan dat men elkaar begrijpt. Daarnaast spelen cultuurverschillen een belangrijke rol. Interpretatie van zaken zoals kwaliteit, snelheid en zorgvuldigheid spelen een grote rol. Om de organisatie van de communicatie vorm te geven zijn de volgende elementen van belang:

  • Beperk het aantal personen betrokken bij de communicatie;
  • Beperk de contacten tot één persoon met een achtervanger per proces zoals inkoop, verkoop, engineering, financiën, logistiek, kwaliteitszorg.

3. Vaststellen te outsourcen proces

Bij het vaststellen van het te outsourcen proces wordt bepaald welke processen van de onderneming in de outsourcing opgenomen gaan worden. Dit betreft de ingaande logistiek, het procesdeel uitgevoerd op locatie en de uitgaande logistiek. De ingaande logistiek gaat in op de grondstoffen en materialen of halffabricaten. Bij lokale inkoop dienen de specificaties streng gecontroleerd te worden omdat de normen en afwijkingen hiervan vaak anders geïnterpreteerd worden dan in het thuisland. Het daadwerkelijk uit te besteden procesdeel dient in detail en expliciet beschreven te worden, bijvoorbeeld in termen van technische bewerkingen, te gebruiken materialen, noodzakelijke kennis en expertise, toepassingservaring. Op basis van deze specificaties kunnen de mogelijke partners beoordeeld worden.  In deze beoordeling dient tevens meegenomen te worden of de beoogde partner ook beschikt over de juiste mallen en matrijzen om de producten te fabriceren of eventueel een specifieke testopstelling voor de kwaliteitscontrole. De laatste fase van het proces betreft de uitgaande logistiek. In deze fase wordt bepaald met welke batchgrootte en frequentie de producten geleverd worden en wat de levertijd hiervoor is. Daarnaast wordt vastgesteld welke belang de producten in de gehele keten hebben, hoeveel voorraad er bijvoorbeeld aangehouden moet worden en hoe de producten worden getransporteerd.

4. Opzetten procesbeheersing

De procesbeheersing bepaalt op welke wijze het proces gecontroleerd en aangestuurd gaat worden. Met name wordt hier bepaald op welke momenten en controles plaats zullen vinden. Deze meetmomenten zullen concreet omschreven moeten worden met betrekking tot wanneer gemeten moet worden, wat moet worden gemeten en wat te doen bij afwijking van de norm. Deze stap is zeer belangrijk in verband met cultuur en taalverschillen om tot juiste afspraken en de goede kwaliteit te komen. Met name de cultuurverschillen geven afwijkingen bij normstellingen.

Resultaat van het model

De resultaten van een globalsourcingtraject zijn vooral te zien om de gebieden van kwaliteit en controle over het gehele traject. Op deze wijze worden de vooraf berekende kosten niet snel overschreden en behoren onverwachte verrassingen tot het verleden. Tevens is dit een goede basis voor een request for quotation. 

Aandachtsgebieden Global Sourcing

Voor westerse bedrijven is een model een basis om een overeenkomst af te sluiten en gedetailleerde afspraken te maken. In diverse culturen is men niet gewend alles in detail in een overeenkomst te zetten en deze overeenkomst ook daadwerkelijk na te leven. Men dient dus waakzaam te zijn dat met het model alleen succes niet gegarandeerd is.

Auteur: Daan Kersten

Jaar ontwikkeld: 2006

Naam: Global Sourcing

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Global Sourcing

Doel: Inkoop en outsourcing op wereldschaal

Achtergrond van het model

Global sourcing, outsourcing, offshoring zijn thema’s die steeds vaker voorkomen in de supply chain. De inkoopmarkt heeft zich in rap tempo ontwikkeld van een regionale naar een internationale omgeving. Onder invloed van de informatievoorziening via internet en zeer laagdrempelige transport-modaliteiten komen bronnen in andere werelddelen binnen bereik. Met een gedegen voorbereiding wordt de kans op een succesvol globalsourcingproject substantieel verhoogd.

Veel inkopers oriënteren zich op outsourcing via de diverse media en deelname aan handelsreizen en leggen zo de eerste contacten met potentiële leveranciers. Niet zelden om later – een ervaring rijker – van een koude kermis terug te keren, door kwaliteitsproblemen, storingen in communicatie en tegenvallende resultaten. Een gestructureerde en integrale aanpak en zorgvuldige voorbereiding kan het succes kans echter substantieel verhogen. 

Toepassing Global Sourcing

Met behulp van deze methode wordt het globalsourcingvraagstuk systematisch geanalyseerd door middel van de volgende stappen:

    1. Evaluatiestrategie van de onderneming
    2. Organisatie van de communicatie
    3. Vaststellen processtappen
    4. Opzetten procesbeheersing

1. Evaluatiestrategie van de onderneming

Bij de evaluatie van de strategie van de onderneming wordt vastgesteld wat de bedrijfskarakteristieken van de onderneming zijn. Er wordt gekeken naar bijvoorbeeld de positie van de ondernemer in de markt, de strategie op korte en middellange termijn, de onderscheidende concurrentiefactoren. Deze evaluatie is van belang om vast te stellen of de aspecten van een global sourcing traject passen binnen de strategie van de onderneming. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming innovatie en snelheid als USP heeft, past een transporttijd van 2 maanden niet in de leadtime van de keten.

2. Organisatie van de communicatie

Bij internationaal zaken doen is communicatie een van de grootste faalfactoren. Dit wordt veroorzaakt doordat men elkaar niet verstaat, laat staan dat men elkaar begrijpt. Daarnaast spelen cultuurverschillen een belangrijke rol. Interpretatie van zaken zoals kwaliteit, snelheid en zorgvuldigheid spelen een grote rol. Om de organisatie van de communicatie vorm te geven zijn de volgende elementen van belang:

  • Beperk het aantal personen betrokken bij de communicatie;
  • Beperk de contacten tot één persoon met een achtervanger per proces zoals inkoop, verkoop, engineering, financiën, logistiek, kwaliteitszorg.

3. Vaststellen te outsourcen proces

Bij het vaststellen van het te outsourcen proces wordt bepaald welke processen van de onderneming in de outsourcing opgenomen gaan worden. Dit betreft de ingaande logistiek, het procesdeel uitgevoerd op locatie en de uitgaande logistiek. De ingaande logistiek gaat in op de grondstoffen en materialen of halffabricaten. Bij lokale inkoop dienen de specificaties streng gecontroleerd te worden omdat de normen en afwijkingen hiervan vaak anders geïnterpreteerd worden dan in het thuisland. Het daadwerkelijk uit te besteden procesdeel dient in detail en expliciet beschreven te worden, bijvoorbeeld in termen van technische bewerkingen, te gebruiken materialen, noodzakelijke kennis en expertise, toepassingservaring. Op basis van deze specificaties kunnen de mogelijke partners beoordeeld worden.  In deze beoordeling dient tevens meegenomen te worden of de beoogde partner ook beschikt over de juiste mallen en matrijzen om de producten te fabriceren of eventueel een specifieke testopstelling voor de kwaliteitscontrole. De laatste fase van het proces betreft de uitgaande logistiek. In deze fase wordt bepaald met welke batchgrootte en frequentie de producten geleverd worden en wat de levertijd hiervoor is. Daarnaast wordt vastgesteld welke belang de producten in de gehele keten hebben, hoeveel voorraad er bijvoorbeeld aangehouden moet worden en hoe de producten worden getransporteerd.

4. Opzetten procesbeheersing

De procesbeheersing bepaalt op welke wijze het proces gecontroleerd en aangestuurd gaat worden. Met name wordt hier bepaald op welke momenten en controles plaats zullen vinden. Deze meetmomenten zullen concreet omschreven moeten worden met betrekking tot wanneer gemeten moet worden, wat moet worden gemeten en wat te doen bij afwijking van de norm. Deze stap is zeer belangrijk in verband met cultuur en taalverschillen om tot juiste afspraken en de goede kwaliteit te komen. Met name de cultuurverschillen geven afwijkingen bij normstellingen.

Resultaat van het model

De resultaten van een globalsourcingtraject zijn vooral te zien om de gebieden van kwaliteit en controle over het gehele traject. Op deze wijze worden de vooraf berekende kosten niet snel overschreden en behoren onverwachte verrassingen tot het verleden. Tevens is dit een goede basis voor een request for quotation. 

Aandachtsgebieden Global Sourcing

Voor westerse bedrijven is een model een basis om een overeenkomst af te sluiten en gedetailleerde afspraken te maken. In diverse culturen is men niet gewend alles in detail in een overeenkomst te zetten en deze overeenkomst ook daadwerkelijk na te leven. Men dient dus waakzaam te zijn dat met het model alleen succes niet gegarandeerd is.

Auteur: Daan Kersten

Jaar ontwikkeld: 2006

Naam: Global Sourcing

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Global Sourcing’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.