International Market Research

Doel: Afweging van potentieel in landen

Achtergrond van het model

In het huidige tijdperk van informatie-uitwisseling wereldwijd en de verdere globalisering waarin steeds meer ondernemingen internationaal opereren, of dit nu multinationals zijn of MKB-ondernemingen, wordt het voor ondernemingen steeds belangrijker een onderbouwde keuze te maken met betrekking tot te selecteren landen of regio’s waarin de producten en/of diensten afgezet gaan worden. Voorheen werd voornamelijk gestart met internationalisering in buurlanden, terwijl door de ontwikkelingen zoals internet er nu wereldwijd interactief besteld kan worden.  Het is dan uiteindelijk voor ondernemingen van belang om een juiste keuze te kunnen maken aan welke landen wel of niet geleverd gaat worden. Met het model van de international market research kan een onderneming uit een groep landen of regio’s de meest interessante regio’s selecteren die van belang zijn om zaken mee te doen. De risico’s van internationaal zaken doen worden hierdoor sterk verminderd.

Toepassing International Market Research

Het model is gebaseerd op een aantal onderdelen die ontwikkeld zijn door S. Hollensen en gecombineerd een overzicht geven over de risico’s en mogelijke marktkansen in de geselecteerde regio’s of landen. Het onderzoek strekt zich uit over een drietal onderwerpen die van belang zijn bij internationaal onderzoek. Deze drie onderwerpen zijn:

  1. A-, B-, C-landen
  2. Beri-index
  3. Concurrentie

Het betreft hier een selectie naar A-, B-, C-landen waarbij A-landen het meest interessant zijn, B-landen aandachtig bekeken dienen te worden en de C-landen niet interessant zijn om verdere investeringen in te plegen. 

De Beri-index is een risico-analyse op een aantal onderwerpen wat aangeeft hoe groot het risico is om met ondernemingen in betreffende land zaken te gaan doen.

Als derde wordt de concurrentie bekeken die op diezelfde markt of datzelfde land zaken doet. Hierbij dienen zowel lokale als internationale concurrenten betrokken te worden.

1. A-, B-, C-landen

Het onderzoek wat betreft de landen of de regio’s waar de onderneming zaken mee wil gaan doen is tweeledig. Als eerste zullen de landen vastgesteld moeten worden waarmee de onderneming denkt in de toekomst zaken mee te willen gaan doen. Deze landen dienen geïnventariseerd te worden op een aantal onderwerpen. De minimale onderwerpen zijn:

  1. marktgrootte;
  2. marktgroei;
  3. commerciële activiteiten;
  4. overheidsinvesteringen;
  5. intensiteit concurrentie;
  6. positionering onderneming;
  7. substituten op de markt;
  8. infrastructuur land.

Voor elke situatie kan deze lijst aangevuld worden met onderwerpen die van belang zijn. Per onderwerp wordt een rating, weging, aangegeven waarvan de totaalscore 100% dient te zijn. Voor elk land/regio wordt dan de waardering gegeven op een vijfpuntsschaal waarbij een laag cijfer slechter is dan een hoog cijfer. 

Naast de waardering van de landen dient er voor de feitelijk bepaling van A, B, C land een waardering van de sterkte van de concurrentie weergegeven te worden. Zie hiervoor de waardering bij concurrentie.

De combinatie van marktaantrekkelijkheid en de intensiteit van de concurrentie bepaalt of een onderneming in de categorie van A-, B-, of C-land valt.

2. BERI-index

  1. De Business Evaluation Risc Index, BERI, geeft een indexcijfer aan met betrekking tot het risico op het moment van afnemen dat een onderneming neemt om zaken te doen met ondernemingen in dat betreffende land. De onderwerpen in de index staan vast en worden gewaardeerd op een vijfpuntsschaal. De weging tussen de onderwerpen staat ook vast.  

3. Concurrentie

De concurrentie die op die markt in die regio of dat land opereren dienen in kaart gebracht te worden. Ook hier geldt dat per onderwerp een weging vastgesteld dient te worden waarvan het totaal 100% is. Bij de concurrentie zijn een aantal onderwerpen gegeven waarbij dit geen verplichte onderwerpen zijn. Het is dus mogelijk meer onderwerpen toe te voegen of onderwerpen weg te laten wanneer deze niet van belang zijn. Voorbeelden van onderwerpen zijn: marktaandeel, product fit op de markt, prijs, technologie, kwaliteit, service.

Resultaat van het model

Op basis van de inventarisatie van de risico’s in een bepaald land of regio, de intensiteit en de kracht van de concurrentie en de aantrekkelijkheid van een bepaald land of regio als A-, B-, of C-land of -regio kan de onderneming een inschatting maken of zaken doen met ondernemingen in dat land of die regio zal leiden tot succesvolle internationalisering, of dat de omstandigheden dusdanig risicovol zijn dat het niet verstandig is om op dit moment zaken te doen met ondernemingen uit dat betreffende land of die regio.

Aandachtsgebieden International Market Research

Het gebruik van dit model dient ter ondersteuning van het beleid van de onderneming en kan niet zo zwart wit als het gepresenteerd is worden geïnterpreteerd.

Auteur: S. Hollensen

Jaar ontwikkeld: 2006

Naam: International Market Research

Literatuur

  • Hollensen, S. (2004). Global Marketing, Pearson Education Limited.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

International Market Research

Doel: Afweging van potentieel in landen

Achtergrond van het model

In het huidige tijdperk van informatie-uitwisseling wereldwijd en de verdere globalisering waarin steeds meer ondernemingen internationaal opereren, of dit nu multinationals zijn of MKB-ondernemingen, wordt het voor ondernemingen steeds belangrijker een onderbouwde keuze te maken met betrekking tot te selecteren landen of regio’s waarin de producten en/of diensten afgezet gaan worden. Voorheen werd voornamelijk gestart met internationalisering in buurlanden, terwijl door de ontwikkelingen zoals internet er nu wereldwijd interactief besteld kan worden.  Het is dan uiteindelijk voor ondernemingen van belang om een juiste keuze te kunnen maken aan welke landen wel of niet geleverd gaat worden. Met het model van de international market research kan een onderneming uit een groep landen of regio’s de meest interessante regio’s selecteren die van belang zijn om zaken mee te doen. De risico’s van internationaal zaken doen worden hierdoor sterk verminderd.

Toepassing International Market Research

Het model is gebaseerd op een aantal onderdelen die ontwikkeld zijn door S. Hollensen en gecombineerd een overzicht geven over de risico’s en mogelijke marktkansen in de geselecteerde regio’s of landen. Het onderzoek strekt zich uit over een drietal onderwerpen die van belang zijn bij internationaal onderzoek. Deze drie onderwerpen zijn:

  1. A-, B-, C-landen
  2. Beri-index
  3. Concurrentie

Het betreft hier een selectie naar A-, B-, C-landen waarbij A-landen het meest interessant zijn, B-landen aandachtig bekeken dienen te worden en de C-landen niet interessant zijn om verdere investeringen in te plegen. 

De Beri-index is een risico-analyse op een aantal onderwerpen wat aangeeft hoe groot het risico is om met ondernemingen in betreffende land zaken te gaan doen.

Als derde wordt de concurrentie bekeken die op diezelfde markt of datzelfde land zaken doet. Hierbij dienen zowel lokale als internationale concurrenten betrokken te worden.

1. A-, B-, C-landen

Het onderzoek wat betreft de landen of de regio’s waar de onderneming zaken mee wil gaan doen is tweeledig. Als eerste zullen de landen vastgesteld moeten worden waarmee de onderneming denkt in de toekomst zaken mee te willen gaan doen. Deze landen dienen geïnventariseerd te worden op een aantal onderwerpen. De minimale onderwerpen zijn:

  1. marktgrootte;
  2. marktgroei;
  3. commerciële activiteiten;
  4. overheidsinvesteringen;
  5. intensiteit concurrentie;
  6. positionering onderneming;
  7. substituten op de markt;
  8. infrastructuur land.

Voor elke situatie kan deze lijst aangevuld worden met onderwerpen die van belang zijn. Per onderwerp wordt een rating, weging, aangegeven waarvan de totaalscore 100% dient te zijn. Voor elk land/regio wordt dan de waardering gegeven op een vijfpuntsschaal waarbij een laag cijfer slechter is dan een hoog cijfer. 

Naast de waardering van de landen dient er voor de feitelijk bepaling van A, B, C land een waardering van de sterkte van de concurrentie weergegeven te worden. Zie hiervoor de waardering bij concurrentie.

De combinatie van marktaantrekkelijkheid en de intensiteit van de concurrentie bepaalt of een onderneming in de categorie van A-, B-, of C-land valt.

2. BERI-index

  1. De Business Evaluation Risc Index, BERI, geeft een indexcijfer aan met betrekking tot het risico op het moment van afnemen dat een onderneming neemt om zaken te doen met ondernemingen in dat betreffende land. De onderwerpen in de index staan vast en worden gewaardeerd op een vijfpuntsschaal. De weging tussen de onderwerpen staat ook vast.  

3. Concurrentie

De concurrentie die op die markt in die regio of dat land opereren dienen in kaart gebracht te worden. Ook hier geldt dat per onderwerp een weging vastgesteld dient te worden waarvan het totaal 100% is. Bij de concurrentie zijn een aantal onderwerpen gegeven waarbij dit geen verplichte onderwerpen zijn. Het is dus mogelijk meer onderwerpen toe te voegen of onderwerpen weg te laten wanneer deze niet van belang zijn. Voorbeelden van onderwerpen zijn: marktaandeel, product fit op de markt, prijs, technologie, kwaliteit, service.

Resultaat van het model

Op basis van de inventarisatie van de risico’s in een bepaald land of regio, de intensiteit en de kracht van de concurrentie en de aantrekkelijkheid van een bepaald land of regio als A-, B-, of C-land of -regio kan de onderneming een inschatting maken of zaken doen met ondernemingen in dat land of die regio zal leiden tot succesvolle internationalisering, of dat de omstandigheden dusdanig risicovol zijn dat het niet verstandig is om op dit moment zaken te doen met ondernemingen uit dat betreffende land of die regio.

Aandachtsgebieden International Market Research

Het gebruik van dit model dient ter ondersteuning van het beleid van de onderneming en kan niet zo zwart wit als het gepresenteerd is worden geïnterpreteerd.

Auteur: S. Hollensen

Jaar ontwikkeld: 2006

Naam: International Market Research

Literatuur

  • Hollensen, S. (2004). Global Marketing, Pearson Education Limited.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘International Market Research’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.