Lean Startup Methodologie

Doel: Onderzoek doen volgens Lean Startup methode

Achtergrond

Er zijn diverse definities van methodologie. Voor het uitvoeren van onderzoek op een Hbo-instelling hanteren we de volgende definitie: 

De studie van methoden, de procedures en werkwijzen, die worden gebruikt om onderzoek uit te voeren en de inventarisatie en analyse van de principes van methodes, regels, theorieën, volgorde, onderlinge samenhang en uitgangspunten gebruikt voor onderzoek. 

Bij de Lean Startup methodologie is het uitgangspunt om zo veel mogelijk tijd te besparen in het ontwerp en de ontwikkelfase van het product/dienst. Het principe achter de Loop, de kern van Lean Startup, is Bouw, Meet en Leer. Door deze cirkel continue te doorlopen wordt de doorlooptijd sterk verkort. Al heel in het begin wordt bepaald of de functionaliteiten van het product/dienst ook daadwerkelijk nodig zijn. Hierdoor wordt er ook een product/dienst opgeleverd wat voldoet aan de eisen van de klanten en niet veel extra’s in zich heeft waar de klant niet om gevraagd heeft.

Toepassing Lean Startup Methodologie

Fase 1: Voorbereidingsfase

In deze fase worden de voorbereidingen uitgevoerd om de ontstane onderzoeksvraag te verduidelijken, de randvoorwaarden te definiëren en een opdracht te formuleren die SMART opgesteld is.

Fase 2: Onderzoeksfase

Bij de onderzoeksfase worden gegevens verzameld die van belang zijn bij het beantwoorden van de opdracht. Bij lean startup worden kortcyclisch hypothesen getoetst in de markt waarmee een lang ontwerp en ontwikkeltraject van het product of de dienst voorkomen wordt. Zodra je met de minste functionaliteit de toegevoegde waarde kunt bieden waar de klant voor wil betalen, is het eerste product of dienst (Minimum Viable product, MVP) gereed voor introductie.

Fase 3: Ontwerpfase

De ontwerpfase gaat in op het ontwerpen van verschillende alternatieven naar een oplossing hoe de geformuleerde doelstelling in de opdracht bereikt kan worden. Tijdens deze fase wordt een keuze op strategisch niveau voor de organisatie gemaakt. Bij de Confrontatiematrix betreft dat een keuze tussen groeien (sterkte en kansen), versterken (zwakte en kansen), verdedigen (sterkte en bedreigingen) en terugtrekken (zwakte en bedreigingen). Tevens worden er twee of meer opties uitgewerkt hoe de keuze op strategisch niveau uitgevoerd zou kunnen worden. Bij BusinessmodelGeneratie en Lean Startup worden er twee of meer prototypes ontworpen. Daarna wordt uit de opties of uit de prototypes één voorkeursoptie of –prototype geselecteerd met behulp van een beslissingstabel bijvoorbeeld SFA-matrix. 

Fase: 4 Uitvoeringsfase

In deze fase wordt voor de gekozen optie of prototype de strategie uitgewerkt voor de geselecteerde optie of prototype en de implementatie beschreven. 

Strategie 

In de strategie zijn de strategische sturing, besturingsfilosofie en de marktbenadering voor de organisatie opgenomen. De strategische sturing bestaat uit de missie en visie van de onderneming en de doelen en doelstellingen die daarbij horen. De besturingsfilosofie geeft aan welke gerichtheid de organisatie gaat hanteren, klantgericht, marktgericht, productgericht of concurrentiegericht. 

Daarnaast wordt de marktbenadering voor de organisatie bepaald. De afnemers worden gesegmenteerd in homogene groepen. Uit deze segmenten wordt een groep segmenten gekozen om te benaderen. Deze groep vormt dan de doelgroep. De segmenten in de doelgroep kunnen op verschillende manieren benaderd worden via de marketingmix. Dit wordt targetten of ook wel marktbenaderingsstrategie genoemd. Dat kan op drie manieren, Ongedifferentieerd (alle segmenten met dezelfde marketingmix benaderen), gedifferentieerd (alle segmenten met een verschillende marketing mix benaderen) of geconcentreerd (een specifiek segment benaderen). 

Implementatie

De implementatie van de gekozen strategie bestaat uit twee onderdelen het Oplossingssplan en het invoeringsplan. In het oplossingsplan wordt de marketingstrategie beschreven. In het invoeringsplan wordt beschreven hoe het stappenplan er uit ziet om het doel van de opdracht te bereiken. 

Nazorg 

Bij de nazorg gaat het er vooral om te zorgen dat op regelmatige basis de resultaten die bereikt moeten worden gecontroleerd worden. Immers het is de bedoeling dat de uitgevoerde activiteiten leiden tot het bereiken van het doel op een bepaald moment en dat er ook daadwerkelijk beoordeeld wordt in hoeverre dat het doel bereikt is. Lopen de resultaten voor op de planning dan is er wellicht te ruim gepland. Lopen de resultaten achter op de planning dan zal de planning aangepast worden om er voor te zorgen dat de doelen alsnog op tijd behaald worden.  

Resultaat van het model

Met de Lean Startup methodologie heeft de gebruiker een hulpmiddel in handen om op een juiste manier onderzoek uit te voeren dat start vanaf een te definiëren opdracht tot en met een uitgewerkt implementatieplan. Met de Lean Startup wordt in een korte tijd veel van de markt geleerd wat tijdsbesparing oplevert. Omdat er geen overbodige functies gebouwd worden, blijft de functionaliteit bepekt tot die functies die er voor zorgen dat de klant de toegevoegde waarde geleverd krijgt. Door de twee genoemde onderwerpen zullen de kosten van ontwikkeling van het product of de dienst tevens lagen uitvallen. Volgens een gestructureerde opzet kan het onderzoek uitgevoerd worden waarbij alle componenten die voor het onderzoek van belang zijn meegenomen worden. 

Aandachtsgebieden Lean Startup Methodologie

De Lean Startup Methodologie is zelf een model. Modellen geven een maximale theoretische basis voor onderzoek. De praktijk leert echter dat niet altijd alle componenten van een model nodig zijn. Ook bij de Lean Startup Methodologie is het verstandig alleen die componenten mee te nemen die ook daadwerkelijk invloed uitoefenen en op de te realiseren opdracht. 

Voor een juiste validatie in de markt moet zorgvuldig gekeken worden naar het opstellen van de hypothesen en de minimale succes criteria. Maak hierbij gebruik van het Validation Board.

Auteur: Marijn Mulders

Jaar ontwikkeld: 2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Lean Startup Methodologie

Doel: Onderzoek doen volgens Lean Startup methode

Achtergrond

Er zijn diverse definities van methodologie. Voor het uitvoeren van onderzoek op een Hbo-instelling hanteren we de volgende definitie: 

De studie van methoden, de procedures en werkwijzen, die worden gebruikt om onderzoek uit te voeren en de inventarisatie en analyse van de principes van methodes, regels, theorieën, volgorde, onderlinge samenhang en uitgangspunten gebruikt voor onderzoek. 

Bij de Lean Startup methodologie is het uitgangspunt om zo veel mogelijk tijd te besparen in het ontwerp en de ontwikkelfase van het product/dienst. Het principe achter de Loop, de kern van Lean Startup, is Bouw, Meet en Leer. Door deze cirkel continue te doorlopen wordt de doorlooptijd sterk verkort. Al heel in het begin wordt bepaald of de functionaliteiten van het product/dienst ook daadwerkelijk nodig zijn. Hierdoor wordt er ook een product/dienst opgeleverd wat voldoet aan de eisen van de klanten en niet veel extra’s in zich heeft waar de klant niet om gevraagd heeft.

Toepassing Lean Startup Methodologie

Fase 1: Voorbereidingsfase

In deze fase worden de voorbereidingen uitgevoerd om de ontstane onderzoeksvraag te verduidelijken, de randvoorwaarden te definiëren en een opdracht te formuleren die SMART opgesteld is.

Fase 2: Onderzoeksfase

Bij de onderzoeksfase worden gegevens verzameld die van belang zijn bij het beantwoorden van de opdracht. Bij lean startup worden kortcyclisch hypothesen getoetst in de markt waarmee een lang ontwerp en ontwikkeltraject van het product of de dienst voorkomen wordt. Zodra je met de minste functionaliteit de toegevoegde waarde kunt bieden waar de klant voor wil betalen, is het eerste product of dienst (Minimum Viable product, MVP) gereed voor introductie.

Fase 3: Ontwerpfase

De ontwerpfase gaat in op het ontwerpen van verschillende alternatieven naar een oplossing hoe de geformuleerde doelstelling in de opdracht bereikt kan worden. Tijdens deze fase wordt een keuze op strategisch niveau voor de organisatie gemaakt. Bij de Confrontatiematrix betreft dat een keuze tussen groeien (sterkte en kansen), versterken (zwakte en kansen), verdedigen (sterkte en bedreigingen) en terugtrekken (zwakte en bedreigingen). Tevens worden er twee of meer opties uitgewerkt hoe de keuze op strategisch niveau uitgevoerd zou kunnen worden. Bij BusinessmodelGeneratie en Lean Startup worden er twee of meer prototypes ontworpen. Daarna wordt uit de opties of uit de prototypes één voorkeursoptie of –prototype geselecteerd met behulp van een beslissingstabel bijvoorbeeld SFA-matrix. 

Fase: 4 Uitvoeringsfase

In deze fase wordt voor de gekozen optie of prototype de strategie uitgewerkt voor de geselecteerde optie of prototype en de implementatie beschreven. 

Strategie 

In de strategie zijn de strategische sturing, besturingsfilosofie en de marktbenadering voor de organisatie opgenomen. De strategische sturing bestaat uit de missie en visie van de onderneming en de doelen en doelstellingen die daarbij horen. De besturingsfilosofie geeft aan welke gerichtheid de organisatie gaat hanteren, klantgericht, marktgericht, productgericht of concurrentiegericht. 

Daarnaast wordt de marktbenadering voor de organisatie bepaald. De afnemers worden gesegmenteerd in homogene groepen. Uit deze segmenten wordt een groep segmenten gekozen om te benaderen. Deze groep vormt dan de doelgroep. De segmenten in de doelgroep kunnen op verschillende manieren benaderd worden via de marketingmix. Dit wordt targetten of ook wel marktbenaderingsstrategie genoemd. Dat kan op drie manieren, Ongedifferentieerd (alle segmenten met dezelfde marketingmix benaderen), gedifferentieerd (alle segmenten met een verschillende marketing mix benaderen) of geconcentreerd (een specifiek segment benaderen). 

Implementatie

De implementatie van de gekozen strategie bestaat uit twee onderdelen het Oplossingssplan en het invoeringsplan. In het oplossingsplan wordt de marketingstrategie beschreven. In het invoeringsplan wordt beschreven hoe het stappenplan er uit ziet om het doel van de opdracht te bereiken. 

Nazorg 

Bij de nazorg gaat het er vooral om te zorgen dat op regelmatige basis de resultaten die bereikt moeten worden gecontroleerd worden. Immers het is de bedoeling dat de uitgevoerde activiteiten leiden tot het bereiken van het doel op een bepaald moment en dat er ook daadwerkelijk beoordeeld wordt in hoeverre dat het doel bereikt is. Lopen de resultaten voor op de planning dan is er wellicht te ruim gepland. Lopen de resultaten achter op de planning dan zal de planning aangepast worden om er voor te zorgen dat de doelen alsnog op tijd behaald worden.  

Resultaat van het model

Met de Lean Startup methodologie heeft de gebruiker een hulpmiddel in handen om op een juiste manier onderzoek uit te voeren dat start vanaf een te definiëren opdracht tot en met een uitgewerkt implementatieplan. Met de Lean Startup wordt in een korte tijd veel van de markt geleerd wat tijdsbesparing oplevert. Omdat er geen overbodige functies gebouwd worden, blijft de functionaliteit bepekt tot die functies die er voor zorgen dat de klant de toegevoegde waarde geleverd krijgt. Door de twee genoemde onderwerpen zullen de kosten van ontwikkeling van het product of de dienst tevens lagen uitvallen. Volgens een gestructureerde opzet kan het onderzoek uitgevoerd worden waarbij alle componenten die voor het onderzoek van belang zijn meegenomen worden. 

Aandachtsgebieden Lean Startup Methodologie

De Lean Startup Methodologie is zelf een model. Modellen geven een maximale theoretische basis voor onderzoek. De praktijk leert echter dat niet altijd alle componenten van een model nodig zijn. Ook bij de Lean Startup Methodologie is het verstandig alleen die componenten mee te nemen die ook daadwerkelijk invloed uitoefenen en op de te realiseren opdracht. 

Voor een juiste validatie in de markt moet zorgvuldig gekeken worden naar het opstellen van de hypothesen en de minimale succes criteria. Maak hierbij gebruik van het Validation Board.

Auteur: Marijn Mulders

Jaar ontwikkeld: 2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Lean Startup Methodologie’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.