Lokaasmodel
Verdienmodel
Nespresso geeft een hoge cashback bij de aankoop van een koffieapparaat voor cups. De cups worden daarna steeds los besteld. Zo is het ook bij scheermesjes van Gillette, printcartridges en games.
Bij het lokaasmodel worden nieuwe klanten ‘verleid’ om een relatief goedkoop product aan te schaffen, terwijl de onderdelen die je nodig hebt tegen een hoog tarief worden aangeboden. De klanten worden in feite ‘gevangen’ (vendor lock-in) door de leverancier. De verbruiksartikelen hebben meestal een negatief effect op duurzaamheid. Doe als Nespresso: het aluminium kan volledig hergebruikt worden en kost maar vijf procent van de kosten voor het delven van aluminium. De koffiedrab wordt gebruikt als meststof.
Past bij
Vooral voor bedrijven die verbruiksartikelen op de markt brengen.
Hoe werkt het?
Bij aanvang wordt het product met grote korting verkocht, waardoor de klant eerder overgaat tot aanschaf. Is het product eenmaal gekocht, dan worden de verbruiksartikelen nabesteld tegen een hoog tarief. De klant zal echter niet snel een nieuw product kopen, omdat het aangeschafte product nog voldoet, ondanks de hoge kosten van de verbruiksartikelen.
Aandachtspunten
Bij dit verdienmodel moeten de klanten ervan overtuigd zijn dat de aanbieding een waarde biedt die beter is dan die van de concurrent. Kan de klant overtuigd worden, dan blijft hij ook daadwerkelijk lang klant.
Kosten voor implementatie
De kosten zitten voornamelijk bij het distributienetwerk van de verbruiksartikelen die naar de klanten moeten. Een fijnmazig distributienetwerk is noodzakelijk om de klanten op tijd te kunnen bedienen. Hierdoor wordt veelvuldig gebruikgemaakt van de verschillende pakketdiensten die over zo’n distributienetwerk beschikken.
NESPRESSO
Nespresso biedt voor elk soort koffie een perfecte oplossing, zoals een barista koffie maakt. De cups worden door Nespresso geleverd in diverse smaken en sterktes voor de Lungo, een grote kop koffie, de Intenso, nog sterker, en de Espresso, de kleine kop. Daarnaast levert Nespresso nog de Master Origin, de Variations en de IJskoffie. Ook zijn er diverse smaken zonder cafeïne te verkrijgen, de Decaffeinato. Nespresso heeft zijn kanalen goed benut door de cups te koop aan te bieden via de eigen website, de app, het Nespresso-callcenter (telefoon), Nespresso Boutiques en Nespresso zelf, waarbij met een bepaalde frequentie een vooraf bepaalde hoeveelheid cups wordt bezorgd. Toen George Clooney in 2006 in de reclames verscheen, maakte Nespresso een enorme groei door en werd het de best verdienende businessunit van Nestlé.
De machines worden aangeboden door leveranciers zoals Krups, Nespresso, Magimix, Delongi en anderen. Bij aankoop krijgt de koper een geldbedrag terug of voor een bepaald bedrag aan koffiecups. Zo wordt de klant verleid om een apparaat te kopen tegen een lage prijs terwijl hij de cups daarna tegen hogere marges moet kopen. Jaren heeft Nespresso zo de markt kunnen domineren, maar in 2017 verloor Nespresso het patent op de vorm van een cupje, waardoor ook andere bedrijven cupjes konden gaan produceren voor Nespresso-machines. Het verdienmodel werkt dus vooral wanneer het product beschermd of moeilijk na te maken is.
Lokaasmodel
Verdienmodel
Nespresso geeft een hoge cashback bij de aankoop van een koffieapparaat voor cups. De cups worden daarna steeds los besteld. Zo is het ook bij scheermesjes van Gillette, printcartridges en games.
Bij het lokaasmodel worden nieuwe klanten ‘verleid’ om een relatief goedkoop product aan te schaffen, terwijl de onderdelen die je nodig hebt tegen een hoog tarief worden aangeboden. De klanten worden in feite ‘gevangen’ (vendor lock-in) door de leverancier. De verbruiksartikelen hebben meestal een negatief effect op duurzaamheid. Doe als Nespresso: het aluminium kan volledig hergebruikt worden en kost maar vijf procent van de kosten voor het delven van aluminium. De koffiedrab wordt gebruikt als meststof.
Past bij
Vooral voor bedrijven die verbruiksartikelen op de markt brengen.
Hoe werkt het?
Bij aanvang wordt het product met grote korting verkocht, waardoor de klant eerder overgaat tot aanschaf. Is het product eenmaal gekocht, dan worden de verbruiksartikelen nabesteld tegen een hoog tarief. De klant zal echter niet snel een nieuw product kopen, omdat het aangeschafte product nog voldoet, ondanks de hoge kosten van de verbruiksartikelen.
Aandachtspunten
Bij dit verdienmodel moeten de klanten ervan overtuigd zijn dat de aanbieding een waarde biedt die beter is dan die van de concurrent. Kan de klant overtuigd worden, dan blijft hij ook daadwerkelijk lang klant.
Kosten voor implementatie
De kosten zitten voornamelijk bij het distributienetwerk van de verbruiksartikelen die naar de klanten moeten. Een fijnmazig distributienetwerk is noodzakelijk om de klanten op tijd te kunnen bedienen. Hierdoor wordt veelvuldig gebruikgemaakt van de verschillende pakketdiensten die over zo’n distributienetwerk beschikken.
NESPRESSO
Nespresso biedt voor elk soort koffie een perfecte oplossing, zoals een barista koffie maakt. De cups worden door Nespresso geleverd in diverse smaken en sterktes voor de Lungo, een grote kop koffie, de Intenso, nog sterker, en de Espresso, de kleine kop. Daarnaast levert Nespresso nog de Master Origin, de Variations en de IJskoffie. Ook zijn er diverse smaken zonder cafeïne te verkrijgen, de Decaffeinato. Nespresso heeft zijn kanalen goed benut door de cups te koop aan te bieden via de eigen website, de app, het Nespresso-callcenter (telefoon), Nespresso Boutiques en Nespresso zelf, waarbij met een bepaalde frequentie een vooraf bepaalde hoeveelheid cups wordt bezorgd. Toen George Clooney in 2006 in de reclames verscheen, maakte Nespresso een enorme groei door en werd het de best verdienende businessunit van Nestlé.
De machines worden aangeboden door leveranciers zoals Krups, Nespresso, Magimix, Delongi en anderen. Bij aankoop krijgt de koper een geldbedrag terug of voor een bepaald bedrag aan koffiecups. Zo wordt de klant verleid om een apparaat te kopen tegen een lage prijs terwijl hij de cups daarna tegen hogere marges moet kopen. Jaren heeft Nespresso zo de markt kunnen domineren, maar in 2017 verloor Nespresso het patent op de vorm van een cupje, waardoor ook andere bedrijven cupjes konden gaan produceren voor Nespresso-machines. Het verdienmodel werkt dus vooral wanneer het product beschermd of moeilijk na te maken is.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!