Loopbaankeuze

Doel: Ontdekken van je interesses in je loopbaanmogelijkheden

Achtergrond van het model

Het vinden van een passende baan tijdens of na de opleiding is voor velen nog steeds een probleem. Welke baan is interessant en waarom. Vooral voor diegenen die nog geen zicht hebben in welke richting of branche ze willen blijkt het vinden van een “droombaan” niet eenvoudig en soms gewoonweg onmogelijk. Tijdens de opleiding zijn er diverse mogelijkheden geweest om in aanraking te komen met het werken in de praktijk. Dit blijkt te kort te zijn om daar een langdurige ontwikkeling in het beroepenveld op te realiseren.  Het zoeken naar een baan wordt veelal gedaan door het bekijken van vacatures in kranten, tijdschriften, Internet en overheidsinstellingen. Hiermee wordt de zo bekende speld in de hooiberg gezocht die, zoals we allemaal weten, nauwelijks te vinden is.  En wanneer er al een treffer is blijkt het een gelukstreffer te zijn of er wordt een baan geaccepteerd omdat er een inkomen gegenereerd moet worden om huur, eten enz. te betalen. De uitdagende vraag die hierbij overblijft: “Hoe vind ik dan wel mijn droombaan?”.

Toepassing Loopbaankeuze

Om verder te onderzoeken wat de interessante banen zijn, in welke gebieden, branches, functies, rollen enzovoorts, deze liggen, zul je dus eerst een zelf assessment moeten uitvoeren om te bepalen waar je kennis, kunde en interesses liggen. Door het assessment zul je zien in welke gebieden je droombaan zal kunnen komen te liggen of welke functies/rollen je het meeste aanspreken. Nadat je je eerste baan gevonden hebt en hiermee start is het natuurlijk niet afgelopen. De kans dat je je droombaan vind is groter, maar niet gegarandeerd. Dat betekent dat je met je ervaring in je eerste baan continue blijft kijken hoe je baan zich ontwikkelt en hoe blij je blijft zijn met je baan. Wanneer je nog jong bent en bijvoorbeeld nog een opleiding volgt wordt je horizon breder, doe je meer vaardigheden op, verzamel je steeds meer kennis en krijg je een breder inzicht hoe een baan bij je past of niet, in welk soort bedrijven je je op je plezierigst voelt, of dat je wellicht helemaal niet in loondienst wilt werken, maar geheel zelfstandig. 

Bij het beantwoorden van de vragen in dit assessment is het belangrijk dat je de vragen eerlijk en oprecht beantwoord. Het sturen van dit soort assessments is mogelijk, maar op langere termijn zal het negatief voor je uitwerken omdat je niet op je droombaan uit zult komen. 

Volgens Holland komen de interesses die je hebt op veel manieren tot uiting, wie je bent, welke vrijetijdactiviteiten je doet, welke opleiding je volgt enz. De belangrijkste waar je nu naar gaat kijken is welke combinatie er bestaat tussen jouw interesses en de mogelijk toekomstige baan die je zoekt. Het assessment help je dus om deze combinatie te vinden. Met andere woorden je beroepsinteresses zijn een uitdrukking van je persoonlijkheid. Holland zegt dat werken een manier van leven is en niet een op zichzelf staande reeks van functies of vaardigheden. Om inzicht te krijgen in je beroepsinteresses heeft Holland dit assessment ontwikkeld en zes verschillende beroepsinteresses gedefinieerd. Belangrijk om te weten is dat je natuurlijk nooit alleen een van de zes bent, maar altijd een combinatie van deze zes waarbij er een de belangrijkste is. 

De zes beroepsinteresses worden als volgt omschreven.

Realistisch

Je werkt graag met gereedschappen, machines of dieren en dat het liefst in de buitenlucht. Alles wat met techniek en mechaniek te maken heeft trekt je interesse. Je doet graag aan sport en hebt atletische capaciteiten. Je vindt het minder leuk om in sociale beroepen te werken.

Intellectueel/Onderzoekend

Je vindt het leuk alles te onderzoeken van bijvoorbeeld natuurkundige, biologische of culturele aard. Je vindt het leuk om te werken op wetenschappelijk en wiskundig niveau. Je vindt het minder leuk te werken voor ondernemende beroepen zoals entrepreneurs, verkopers. 

Artistiek

Je vindt het leuk om fysieke en immateriële (grond)stoffen te bewerken om kunstvormen of producten te creëren. Je vind het leuk om te werken in artistieke, taalkundige of muzikale beroepen. Je vind het minder leuk om in conventionele beroepen te werken of in een gestructureerde omgeving.

Sociaal

Je vindt het leuk om met mensen te werken om ze te helpen, te informeren, te genezen of te ontwikkelen.  Je werkt graag waar interpersoonlijke kwaliteiten en educatieve capaciteiten van belang zijn. Je vindt het minder leuk om in realistische beroepen te werken.

Entrepreneurial

Je vindt het leuk om organisatiedoelen te bereiken en anderen te beïnvloeden of leiding aan te geven. Je bent in staat om anderen te overtuigen en leiding te geven. Je vind het minder leuk om in alles in detail te onderzoeken zoals in intellectuele en onderzoekende beroepen.

Conventioneel

Je hebt een voorkeur voor organiseren en of verwerken van gegevens in een gestructureerde situatie. Je wilt je graag houden aan regels en procedures. Alles wat met cijfers te maken heeft vind je leuk. Je vindt het minder leuk om in vrije en ongestructureerde beroepen te werken.

Resultaat van het model

Met de resultaten van deze test vind je een richting waarin de eigenschappen en vaardigheden die je voor die baan nodig hebt en de mensen die in je omgeving dan werkzaam zullen zijn het beste passen bij je eigen interesses.

Aandachtsgebieden Loopbaankeuze

Zoals met vele van dit soort testen is de objectiviteit van het beantwoorden van de vragen belangrijk. Door zo snel mogelijk en het eerste antwoord aan te kruisen wat in je opkomt zal de test het resultaat geven wat het dichtste bij jezelf ligt. Nadenken en scores beïnvloeden kan betekenen dat je (bewust of onbewust) op een andere rol uit komt die niet bij je past. Daarmee heb je jezelf het meeste. Op termijn bevalt de baan je dan niet meer en ga je weer verder zoeken. Het bedrijf is dan weer een ervaren kracht kwijt. 

Auteur: John Holland

Jaar ontwikkeld:  1973

Naam: Beroepskeuze, RIASEC, Holland Occupational Themes 

Literatuur

Holland, J., (1973), Making Vocational Choices: a theory of careers, Prentice-Hall

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Loopbaankeuze

Doel: Ontdekken van je interesses in je loopbaanmogelijkheden

Achtergrond van het model

Het vinden van een passende baan tijdens of na de opleiding is voor velen nog steeds een probleem. Welke baan is interessant en waarom. Vooral voor diegenen die nog geen zicht hebben in welke richting of branche ze willen blijkt het vinden van een “droombaan” niet eenvoudig en soms gewoonweg onmogelijk. Tijdens de opleiding zijn er diverse mogelijkheden geweest om in aanraking te komen met het werken in de praktijk. Dit blijkt te kort te zijn om daar een langdurige ontwikkeling in het beroepenveld op te realiseren.  Het zoeken naar een baan wordt veelal gedaan door het bekijken van vacatures in kranten, tijdschriften, Internet en overheidsinstellingen. Hiermee wordt de zo bekende speld in de hooiberg gezocht die, zoals we allemaal weten, nauwelijks te vinden is.  En wanneer er al een treffer is blijkt het een gelukstreffer te zijn of er wordt een baan geaccepteerd omdat er een inkomen gegenereerd moet worden om huur, eten enz. te betalen. De uitdagende vraag die hierbij overblijft: “Hoe vind ik dan wel mijn droombaan?”.

Toepassing Loopbaankeuze

Om verder te onderzoeken wat de interessante banen zijn, in welke gebieden, branches, functies, rollen enzovoorts, deze liggen, zul je dus eerst een zelf assessment moeten uitvoeren om te bepalen waar je kennis, kunde en interesses liggen. Door het assessment zul je zien in welke gebieden je droombaan zal kunnen komen te liggen of welke functies/rollen je het meeste aanspreken. Nadat je je eerste baan gevonden hebt en hiermee start is het natuurlijk niet afgelopen. De kans dat je je droombaan vind is groter, maar niet gegarandeerd. Dat betekent dat je met je ervaring in je eerste baan continue blijft kijken hoe je baan zich ontwikkelt en hoe blij je blijft zijn met je baan. Wanneer je nog jong bent en bijvoorbeeld nog een opleiding volgt wordt je horizon breder, doe je meer vaardigheden op, verzamel je steeds meer kennis en krijg je een breder inzicht hoe een baan bij je past of niet, in welk soort bedrijven je je op je plezierigst voelt, of dat je wellicht helemaal niet in loondienst wilt werken, maar geheel zelfstandig. 

Bij het beantwoorden van de vragen in dit assessment is het belangrijk dat je de vragen eerlijk en oprecht beantwoord. Het sturen van dit soort assessments is mogelijk, maar op langere termijn zal het negatief voor je uitwerken omdat je niet op je droombaan uit zult komen. 

Volgens Holland komen de interesses die je hebt op veel manieren tot uiting, wie je bent, welke vrijetijdactiviteiten je doet, welke opleiding je volgt enz. De belangrijkste waar je nu naar gaat kijken is welke combinatie er bestaat tussen jouw interesses en de mogelijk toekomstige baan die je zoekt. Het assessment help je dus om deze combinatie te vinden. Met andere woorden je beroepsinteresses zijn een uitdrukking van je persoonlijkheid. Holland zegt dat werken een manier van leven is en niet een op zichzelf staande reeks van functies of vaardigheden. Om inzicht te krijgen in je beroepsinteresses heeft Holland dit assessment ontwikkeld en zes verschillende beroepsinteresses gedefinieerd. Belangrijk om te weten is dat je natuurlijk nooit alleen een van de zes bent, maar altijd een combinatie van deze zes waarbij er een de belangrijkste is. 

De zes beroepsinteresses worden als volgt omschreven.

Realistisch

Je werkt graag met gereedschappen, machines of dieren en dat het liefst in de buitenlucht. Alles wat met techniek en mechaniek te maken heeft trekt je interesse. Je doet graag aan sport en hebt atletische capaciteiten. Je vindt het minder leuk om in sociale beroepen te werken.

Intellectueel/Onderzoekend

Je vindt het leuk alles te onderzoeken van bijvoorbeeld natuurkundige, biologische of culturele aard. Je vindt het leuk om te werken op wetenschappelijk en wiskundig niveau. Je vindt het minder leuk te werken voor ondernemende beroepen zoals entrepreneurs, verkopers. 

Artistiek

Je vindt het leuk om fysieke en immateriële (grond)stoffen te bewerken om kunstvormen of producten te creëren. Je vind het leuk om te werken in artistieke, taalkundige of muzikale beroepen. Je vind het minder leuk om in conventionele beroepen te werken of in een gestructureerde omgeving.

Sociaal

Je vindt het leuk om met mensen te werken om ze te helpen, te informeren, te genezen of te ontwikkelen.  Je werkt graag waar interpersoonlijke kwaliteiten en educatieve capaciteiten van belang zijn. Je vindt het minder leuk om in realistische beroepen te werken.

Entrepreneurial

Je vindt het leuk om organisatiedoelen te bereiken en anderen te beïnvloeden of leiding aan te geven. Je bent in staat om anderen te overtuigen en leiding te geven. Je vind het minder leuk om in alles in detail te onderzoeken zoals in intellectuele en onderzoekende beroepen.

Conventioneel

Je hebt een voorkeur voor organiseren en of verwerken van gegevens in een gestructureerde situatie. Je wilt je graag houden aan regels en procedures. Alles wat met cijfers te maken heeft vind je leuk. Je vindt het minder leuk om in vrije en ongestructureerde beroepen te werken.

Resultaat van het model

Met de resultaten van deze test vind je een richting waarin de eigenschappen en vaardigheden die je voor die baan nodig hebt en de mensen die in je omgeving dan werkzaam zullen zijn het beste passen bij je eigen interesses.

Aandachtsgebieden Loopbaankeuze

Zoals met vele van dit soort testen is de objectiviteit van het beantwoorden van de vragen belangrijk. Door zo snel mogelijk en het eerste antwoord aan te kruisen wat in je opkomt zal de test het resultaat geven wat het dichtste bij jezelf ligt. Nadenken en scores beïnvloeden kan betekenen dat je (bewust of onbewust) op een andere rol uit komt die niet bij je past. Daarmee heb je jezelf het meeste. Op termijn bevalt de baan je dan niet meer en ga je weer verder zoeken. Het bedrijf is dan weer een ervaren kracht kwijt. 

Auteur: John Holland

Jaar ontwikkeld:  1973

Naam: Beroepskeuze, RIASEC, Holland Occupational Themes 

Literatuur

Holland, J., (1973), Making Vocational Choices: a theory of careers, Prentice-Hall

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Loopbaankeuze’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.