Marktinformatiemodel
Verdienmodel
Nielsen is een van de grootste marktonderzoeksbureaus in de wereld en GFK is dat in Nederland. Maurice de Hond is bij ons een van de bekendste. Het zijn bureaus die marktgegevens verzamelen en die tegen een bepaald tarief verkopen of verhuren en inzicht geven in het gebruik en gedrag van klanten en consumenten met betrekking allerlei onderwerpen, van koopgedrag tot stemgedrag. Naast het verkopen of verhuren van deze gegevens kunnen herhaalaankopen ook interessant zijn voor bestaande en potentiële klanten.
Past bij
Het marktinformatiemodel werd veel toegepast op kennisintensieve markten om het product of de dienst op die markt af te stemmen. Inmiddels is er een zeer grote hoeveelheid data die beschikbaar komt dankzij de steeds verdergaande informatisering van onze maatschappij.
Hoe werkt het marktinformatiemodel?
De bureaus verzamelen gegevens over de markt of een specifiek onderwerp. Deze gegevens worden gerubriceerd en te koop aangeboden. Omdat de onderzoeken zo intensief zijn, is de prijs navenant en hierbij geldt: hoe exclusiever de informatie, hoe duurder deze is. De gegevens kunnen ook verder worden geanalyseerd en geïnterpreteerd, zodat het marktonderzoeksbureau ook een advies kan geven met betrekking tot de ontwikkelingen op de markt.
Aandachtspunten
Het verzamelen, analyseren, interpreteren en rubriceren is een arbeidsintensieve activiteit en vraagt dus om veel arbeidskrachten. De uitdaging is om de gegevens te verzamelen en te anonimiseren en te blijven voldoen aan de privacywetgeving.
Kosten voor implementatie
Het verzamelen van gegevens is een arbeidsintensieve aangelegenheid waar hoge kosten tegenover staan. Het verzamelen is één ding, het tweede is de analyse van de gegevens waardoor advies kan worden gegeven. Ook hier zijn hoge kosten aan verbonden.
NIELSEN
Nielsen is op het gebied van klantmetingen de wereldleider. Het bedrijf beschikt over panels, databases, methodologieën en technologie waarmee de metingen worden ondersteund. Nielsen heeft een standaardmeetmethodologie ontwikkeld voor elk gebied waarop het actief is. Dit komt de juistheid en de betrouwbaarheid van de gegevens ten goede. Nielsen is in staat niet alleen het ‘wat’, maar ook het ‘waarom’ van de door de consumenten aangekochte producten vast te stellen.
Dit is mogelijk door het verzamelen en interpreteren van verkoopgegevens en van causale informatie van duizenden winkels. Deze gegevens worden steeds uitgebreid door het wereldwijd uitvoeren van miljoenen enquêtes over diverse onderwerpen, zoals innovatie op winkelgebied en toenemende fragmentatie van het digitale landschap. Nielsen meet wereldwijd activiteit en betrokkenheid op de klantcontactpunten in bijna alle branches. Vanwege de grote hoeveelheid gegevens en de mogelijkheid deze aan branches te koppelen kan een veel dieper inzicht verkregen worden in de betreffende markten. Hiermee kunnen groeimogelijkheden voor de klanten worden verkregen. En daar willen die klanten graag voor betalen.
Marktinformatiemodel
Verdienmodel
Nielsen is een van de grootste marktonderzoeksbureaus in de wereld en GFK is dat in Nederland. Maurice de Hond is bij ons een van de bekendste. Het zijn bureaus die marktgegevens verzamelen en die tegen een bepaald tarief verkopen of verhuren en inzicht geven in het gebruik en gedrag van klanten en consumenten met betrekking allerlei onderwerpen, van koopgedrag tot stemgedrag. Naast het verkopen of verhuren van deze gegevens kunnen herhaalaankopen ook interessant zijn voor bestaande en potentiële klanten.
Past bij
Het marktinformatiemodel werd veel toegepast op kennisintensieve markten om het product of de dienst op die markt af te stemmen. Inmiddels is er een zeer grote hoeveelheid data die beschikbaar komt dankzij de steeds verdergaande informatisering van onze maatschappij.
Hoe werkt het marktinformatiemodel?
De bureaus verzamelen gegevens over de markt of een specifiek onderwerp. Deze gegevens worden gerubriceerd en te koop aangeboden. Omdat de onderzoeken zo intensief zijn, is de prijs navenant en hierbij geldt: hoe exclusiever de informatie, hoe duurder deze is. De gegevens kunnen ook verder worden geanalyseerd en geïnterpreteerd, zodat het marktonderzoeksbureau ook een advies kan geven met betrekking tot de ontwikkelingen op de markt.
Aandachtspunten
Het verzamelen, analyseren, interpreteren en rubriceren is een arbeidsintensieve activiteit en vraagt dus om veel arbeidskrachten. De uitdaging is om de gegevens te verzamelen en te anonimiseren en te blijven voldoen aan de privacywetgeving.
Kosten voor implementatie
Het verzamelen van gegevens is een arbeidsintensieve aangelegenheid waar hoge kosten tegenover staan. Het verzamelen is één ding, het tweede is de analyse van de gegevens waardoor advies kan worden gegeven. Ook hier zijn hoge kosten aan verbonden.
NIELSEN
Nielsen is op het gebied van klantmetingen de wereldleider. Het bedrijf beschikt over panels, databases, methodologieën en technologie waarmee de metingen worden ondersteund. Nielsen heeft een standaardmeetmethodologie ontwikkeld voor elk gebied waarop het actief is. Dit komt de juistheid en de betrouwbaarheid van de gegevens ten goede. Nielsen is in staat niet alleen het ‘wat’, maar ook het ‘waarom’ van de door de consumenten aangekochte producten vast te stellen.
Dit is mogelijk door het verzamelen en interpreteren van verkoopgegevens en van causale informatie van duizenden winkels. Deze gegevens worden steeds uitgebreid door het wereldwijd uitvoeren van miljoenen enquêtes over diverse onderwerpen, zoals innovatie op winkelgebied en toenemende fragmentatie van het digitale landschap. Nielsen meet wereldwijd activiteit en betrokkenheid op de klantcontactpunten in bijna alle branches. Vanwege de grote hoeveelheid gegevens en de mogelijkheid deze aan branches te koppelen kan een veel dieper inzicht verkregen worden in de betreffende markten. Hiermee kunnen groeimogelijkheden voor de klanten worden verkregen. En daar willen die klanten graag voor betalen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!