Reclamemodel

Verdienmodel

De wereld van de reclame is de laatste jaren enorm veranderd; het is een steeds complexere en creatievere omgeving geworden. Reclame moet, vanwege de constante stroom van steeds weer nieuwe informatie, veel traffic genereren of een niche overheersen. Hierdoor zijn er meer reclamemodellen ontstaan, zoals pay-per-view, cost-per-thousand (CPT), cost-per-click (CPC) en cost-per-acquisition (CPA). 

Het reclamemodel zorgen voor inkomstenstromen van bedrijven omdat deze bedrijven via hun website anderen de mogelijkheid geven om hun klanten te bereiken. In het reclamemodel betaalt de adverteerder een fee aan degene die ervoor zorgt dat de producten, de diensten of het bedrijf worden gepromoot. 

Het reclamemodel past bij situaties met veel verkeer, wanneer lokale gebruikers veel tijd spenderen op een bepaalde website, wanneer gebruikers een groot deel van een segment van een bedrijf vertegenwoordigen en wanneer gebruikers activiteiten uitvoeren die belangrijk zijn voor de adverteerder. Dit model leent zich ook goed om aan affiliate marketing te doen. Bij affiliate marketing worden door partners van de reclamemaker leads aangebracht, die daar een vergoeding voor krijgen. 

Hoe werkt het Reclamemodel?

Werd voorheen reclame alleen gemaakt in kranten, in tijdschriften, op billboards, op radio en op tv, tegenwoordig horen daar ook media bij als banners, video op internet, apps en het mobiele platform. Bij het laatste wordt er niet altijd reclame gemaakt voor het bedrijf zelf; via bijvoorbeeld banners maak je reclame voor een ander en wanneer iemand op de advertentie klikt, volgt er een vergoeding. 

Aandachtspunten van het model

De prijsbepaling van advertenties kan erg lastig zijn wanneer de criteria steeds veranderen. Het opbouwen van inkomsten kan een tijd duren, vooral bij onlinereclame, en kan dus niet snel als vervanger dienen voor andere inkomstenstromen. Wanneer de reclame op een site belangrijker wordt dan de inhoud, doet dat afbreuk aan de kwaliteit van de site en vermindert het aantal bezoekers. 

Kosten voor implementatie

Het binnenhalen van adverteerders door middel van tussenpersonen kost al snel dertig procent van de inkomsten van de advertenties. Als je zelf met adverteerders werkt, betreft het personeelskosten voor online verkoopmedewerkers en een extra handling voor het verwerken van facturen en debiteuren. Voor goede advertenties kan er ook iemand nodig zijn voor de productie van de reclame. 

GOOGLE ADWORDS 

Bij de gewone zoekmachine van Google bepalen zoektermen hoe je zo hoog mogelijk en liefst als eerste op de lijst van resultaten komt te staan. Dit is een gratis dienst van Google. Maar het kan ook een betaalde dienst zijn: Google AdWords. Hiermee kun je doelbewust adverteren en je klanten naar je website krijgen.  Een campagne via Google AdWords kan op vier manieren: 

  1. Zoeknetwerk. Bij deze optie wordt er alleen in de zoekmachine van Google geadverteerd. De advertentie verschijnt dan boven of rechts van de zoekresultaten. Er is een optie om dit op meerdere zoekmachines te plaatsen. 
  2. Inhoudsnetwerk. Bij deze optie wordt de advertentie tevens getoond in de pagina’s van Gmail, Google Maps en partners van Google. De mensen op deze sites zijn meestal niet op zoek om iets te kopen. 
  3. Locatietargeting. Bij deze optie wordt een verspreidingsgebied geselecteerd. Maak dit niet te klein, anders wordt de advertentie door te weinig mensen gezien. 
  4. Google AdWords Express (GAE). Dit is ook een lokaal verspreidingsgebied en is de ‘eenvoudigere’ versie van AdWords. Hierbij wordt de branche opgegeven waarin het bedrijf opereert. Google doet de rest. Via Google Analytics, waarin AdWords geïntegreerd kan worden, worden de resultaten beschikbaar gesteld met de resultaten van de advertentiecampagne. Een alternatief is om een conversiecode mee te nemen op de website om via AdWords de feitelijke resultaten van de campagne te zien en niet van de overige bezoekers op de site. 

Bij AdWords betaal je wanneer er iemand op je advertentie klikt vanwege het zoekwoord en/of de woordcombinatie in de advertentie. Hoe populairder het zoekwoord, hoe minder relevant het is voor de adverteerder, maar ook hoe duurder per klik. Soms kan een synoniem hetzelfde effect hebben, maar dan goedkoper. Kies dus de juiste zoekwoorden en/of woordcombinaties en stel het maximum van de kosten van de advertentie in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Reclamemodel

Verdienmodel

De wereld van de reclame is de laatste jaren enorm veranderd; het is een steeds complexere en creatievere omgeving geworden. Reclame moet, vanwege de constante stroom van steeds weer nieuwe informatie, veel traffic genereren of een niche overheersen. Hierdoor zijn er meer reclamemodellen ontstaan, zoals pay-per-view, cost-per-thousand (CPT), cost-per-click (CPC) en cost-per-acquisition (CPA). 

Het reclamemodel zorgen voor inkomstenstromen van bedrijven omdat deze bedrijven via hun website anderen de mogelijkheid geven om hun klanten te bereiken. In het reclamemodel betaalt de adverteerder een fee aan degene die ervoor zorgt dat de producten, de diensten of het bedrijf worden gepromoot. 

Het reclamemodel past bij situaties met veel verkeer, wanneer lokale gebruikers veel tijd spenderen op een bepaalde website, wanneer gebruikers een groot deel van een segment van een bedrijf vertegenwoordigen en wanneer gebruikers activiteiten uitvoeren die belangrijk zijn voor de adverteerder. Dit model leent zich ook goed om aan affiliate marketing te doen. Bij affiliate marketing worden door partners van de reclamemaker leads aangebracht, die daar een vergoeding voor krijgen. 

Hoe werkt het Reclamemodel?

Werd voorheen reclame alleen gemaakt in kranten, in tijdschriften, op billboards, op radio en op tv, tegenwoordig horen daar ook media bij als banners, video op internet, apps en het mobiele platform. Bij het laatste wordt er niet altijd reclame gemaakt voor het bedrijf zelf; via bijvoorbeeld banners maak je reclame voor een ander en wanneer iemand op de advertentie klikt, volgt er een vergoeding. 

Aandachtspunten van het model

De prijsbepaling van advertenties kan erg lastig zijn wanneer de criteria steeds veranderen. Het opbouwen van inkomsten kan een tijd duren, vooral bij onlinereclame, en kan dus niet snel als vervanger dienen voor andere inkomstenstromen. Wanneer de reclame op een site belangrijker wordt dan de inhoud, doet dat afbreuk aan de kwaliteit van de site en vermindert het aantal bezoekers. 

Kosten voor implementatie

Het binnenhalen van adverteerders door middel van tussenpersonen kost al snel dertig procent van de inkomsten van de advertenties. Als je zelf met adverteerders werkt, betreft het personeelskosten voor online verkoopmedewerkers en een extra handling voor het verwerken van facturen en debiteuren. Voor goede advertenties kan er ook iemand nodig zijn voor de productie van de reclame. 

GOOGLE ADWORDS 

Bij de gewone zoekmachine van Google bepalen zoektermen hoe je zo hoog mogelijk en liefst als eerste op de lijst van resultaten komt te staan. Dit is een gratis dienst van Google. Maar het kan ook een betaalde dienst zijn: Google AdWords. Hiermee kun je doelbewust adverteren en je klanten naar je website krijgen.  Een campagne via Google AdWords kan op vier manieren: 

  1. Zoeknetwerk. Bij deze optie wordt er alleen in de zoekmachine van Google geadverteerd. De advertentie verschijnt dan boven of rechts van de zoekresultaten. Er is een optie om dit op meerdere zoekmachines te plaatsen. 
  2. Inhoudsnetwerk. Bij deze optie wordt de advertentie tevens getoond in de pagina’s van Gmail, Google Maps en partners van Google. De mensen op deze sites zijn meestal niet op zoek om iets te kopen. 
  3. Locatietargeting. Bij deze optie wordt een verspreidingsgebied geselecteerd. Maak dit niet te klein, anders wordt de advertentie door te weinig mensen gezien. 
  4. Google AdWords Express (GAE). Dit is ook een lokaal verspreidingsgebied en is de ‘eenvoudigere’ versie van AdWords. Hierbij wordt de branche opgegeven waarin het bedrijf opereert. Google doet de rest. Via Google Analytics, waarin AdWords geïntegreerd kan worden, worden de resultaten beschikbaar gesteld met de resultaten van de advertentiecampagne. Een alternatief is om een conversiecode mee te nemen op de website om via AdWords de feitelijke resultaten van de campagne te zien en niet van de overige bezoekers op de site. 

Bij AdWords betaal je wanneer er iemand op je advertentie klikt vanwege het zoekwoord en/of de woordcombinatie in de advertentie. Hoe populairder het zoekwoord, hoe minder relevant het is voor de adverteerder, maar ook hoe duurder per klik. Soms kan een synoniem hetzelfde effect hebben, maar dan goedkoper. Kies dus de juiste zoekwoorden en/of woordcombinaties en stel het maximum van de kosten van de advertentie in.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Reclamemodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.