Storytelling
Doel: Het overbrengen van een boodschap via digitale media in een verhaal
Achtergrond van het model
Een goed verhaal is authentiek, is creatief, maakt persoonlijk en emotioneel contact, inspireert tot actie, neemt het publiek mee op een reis. Storytelling kan omzet voor een bedrijf genereren. Met storytelling kunnen bedrijven:
- Hun boodschap wat dramatiseren en het spannender maken;
- Hun publiek met de menselijke factor van het product of de dienst laten kennismaken;
- Een emotionele band met hun klanten creëren;
- Het gedrag van mensen beïnvloeden en consumenten geld uit laten geven aan hun producten/diensten;
- Meer dan alleen een overvloedig overzicht van cijfers geven.
Mooie verhalen zetten mensen aan tot veranderen over de manier waarop ze voelen, ze denken, ze acteren en zich gedragen. Goede verhalen leiden tot actie bij mensen wanneer de boodschap duidelijk is, duidelijk is dat mensen zien wanneer er iets verandert, bevestigd wordt waarom de actie belangrijk is en duidelijk is hoe en welke actie er ondernomen moet worden.
Toepassing Storytelling
Een goed verhaal wordt gevormd doordat mensen ideeën, concepten, objecten en relaties met elkaar koppelen en hieruit een verhaal maken dat de interesse en motivatie wekt. Een goed verhaal bestaat uit de volgende karakteristieken:
- Agenten – de mensen die in het verhaal voorkomen
- Probleem – het probleem dat opgelost moet worden
- Intenties – hoe de mensen het probleem denken op te lossen
- Acties – wat de mensen doen om hun intenties te bereiken
- Doelen – de doelen die ze willen behalen
- Causaal effect – de effecten, bedoeld en onbedoeld, van de acties
- Context – de details die de mensen en acties omgeven
- Verrassing – onverwachte gebeurtenissen
Om storytelling toegankelijk te maken voor een grote groep heeft Figg het vergelijk gemaakt met het schrijven van een verhaal. Het model geeft een ontwikkeling weer van het schrijven van een eenvoudig verhaaltje tot een volledig interactief verhaal. Per fase in het model wordt de schrijfvaardigheid en de vaardigheid om te gaan met digitale beelden op elkaar afgestemd en ontwikkeld. Wanneer eenmaal ervaring opgedaan is kan op elk gewenste fase begonnen worden.
Beschrijvend
De eerste fase is de beschrijvende fase. Hierin wordt een beschrijving gegeven of opgenomen van een object of een gebeurtenis. Het betreft de informatie over tijd, plaats en beschrijving voor het schrijfdeel en over het nemen van een foto of selecteren van een beeld, rekening houdend met belichting, invalshoek, focus, plaats van het onderwerp.
Foto-essay
Bij het foto-essay gaat het verhaal een stap verder. Bij het schrijfgedeelte vindt een verdere uitwerking van de eerste gedachte plaats in een meer gedetailleerde beschrijving van het onderwerp of een gebeurtenis of er wordt een volledige gedetailleerde beschrijving of uitleg gegeven van het beeld of de foto. In het digitaal deel komen meerdere beelden of foto’s in het verhaal en gaat de beschrijving over in een verhaal dat door de beelden verteld wordt die hier specifiek voor geselecteerd zijn.
Volgordelijk
In de derde fase van storytelling wordt het verhaal verder uitgediept op basis van een volgorde in een aantal acties of gebeurtenissen. De volgorde van de gebeurtenissen is de basis van het verhaal. Aan het schrijfgedeelte kan zelfs gewerkt gaan worden met een storyboard. Dit is een verhaallijn gebaseerd op tekeningen in een specifieke volgorde waarbij de tekening weergeeft wat er in dat deel van het verhaal plaatsvind. Het verhaal bepaalt welke beelden er aan de digitale kant bij kunnen komen. Een stap verder is de introductie van een korte video van 5 seconden waarmee het storyboard uitgebeeld wordt. Deze video is de aaneenschakeling van de gebeurtenissen in een bepaalde volgorde die bij de verhaallijn hoort.
Vertellend
Op basis van het gerealiseerde storyboard kunnen nu karakters en verhaallijnen toegevoegd worden. Verhaallijnen zijn teksten die leiden tot een bepaalde uitkomst en die door de karakters in het verhaal gebruikt worden. Aan het schrijversgedeelte worden deze verhaallijnen aan de karakters toegevoegd terwijl aan de digitale kant er beelden (foto’s en/of video) aan toegevoegd worden. Tot nu toe zijn er voornamelijk beelden en foto’s gebruikt om het geschreven woord weer te geven. Vanaf dit moment wordt er meer gewerkt met kwalitatieve videobewerking.
Interactie
De moeilijkste fase is die van de interactieve fase. In deze fase wordt het verhaal interactief in plaats van alleen maar zendend. Op basis van meerdere karakters en gecompliceerdere verhaallijnen kan het verhaal met behulp van animaties een vraag- en antwoordverhaal worden.
Resultaat van het model
Door middel van Storytelling kan een boodschap op een totaal andere manier overgebracht worden. De basis hiervoor ligt in de uitspraak: “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Een presentatie met veel dia’s en nog meer cijfers blijft niet hangen, een beeld dat uitdrukt wat die cijfers betekenen wel! Het gaat ook niet altijd om de exacte details in twee cijfers achter de komma, maar wel om een bepaalde boodschap over te brengen en je beter te kunnen onderscheiden van anderen. Doordat de verhalen, mits goed verteld natuurlijk, ook de emoties raken komen mensen in actie.
Aandachtsgebieden Storytelling
Een verhaal in een bepaalde tijd met een bepaald onderwerp kan al snel verouderd zijn doordat locaties veranderen, mode verandert, etc. Authenticiteit speelt een belangrijke rol bij storytelling. Wanneer de kijker/luisteraar het verhaal niet als echt ervaart dan is deze direct afgehaakt. Soms kun je dingen beter niet laten zien en moeten ze gewoon beschreven worden. Het toch proberen leidt tot onbegrepen beelden en een onbegrepen boodschap. Storytelling is minder geschikt wanneer het verhaal dat verteld moet worden ook iets aan de verbeelding van de lezer of kijker overgelaten moet worden.
Auteur: C. Figg
Jaar ontwikkeld: 2005
Naam: Het Model van Digitaal Verhaalvertelling
Literatuur
Tesselaar, S., Scheringa, A., (2009), Storytelling handboek – Organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers, Boom
Storytelling
Doel: Het overbrengen van een boodschap via digitale media in een verhaal
Achtergrond van het model
Een goed verhaal is authentiek, is creatief, maakt persoonlijk en emotioneel contact, inspireert tot actie, neemt het publiek mee op een reis. Storytelling kan omzet voor een bedrijf genereren. Met storytelling kunnen bedrijven:
- Hun boodschap wat dramatiseren en het spannender maken;
- Hun publiek met de menselijke factor van het product of de dienst laten kennismaken;
- Een emotionele band met hun klanten creëren;
- Het gedrag van mensen beïnvloeden en consumenten geld uit laten geven aan hun producten/diensten;
- Meer dan alleen een overvloedig overzicht van cijfers geven.
Mooie verhalen zetten mensen aan tot veranderen over de manier waarop ze voelen, ze denken, ze acteren en zich gedragen. Goede verhalen leiden tot actie bij mensen wanneer de boodschap duidelijk is, duidelijk is dat mensen zien wanneer er iets verandert, bevestigd wordt waarom de actie belangrijk is en duidelijk is hoe en welke actie er ondernomen moet worden.
Toepassing Storytelling
Een goed verhaal wordt gevormd doordat mensen ideeën, concepten, objecten en relaties met elkaar koppelen en hieruit een verhaal maken dat de interesse en motivatie wekt. Een goed verhaal bestaat uit de volgende karakteristieken:
- Agenten – de mensen die in het verhaal voorkomen
- Probleem – het probleem dat opgelost moet worden
- Intenties – hoe de mensen het probleem denken op te lossen
- Acties – wat de mensen doen om hun intenties te bereiken
- Doelen – de doelen die ze willen behalen
- Causaal effect – de effecten, bedoeld en onbedoeld, van de acties
- Context – de details die de mensen en acties omgeven
- Verrassing – onverwachte gebeurtenissen
Om storytelling toegankelijk te maken voor een grote groep heeft Figg het vergelijk gemaakt met het schrijven van een verhaal. Het model geeft een ontwikkeling weer van het schrijven van een eenvoudig verhaaltje tot een volledig interactief verhaal. Per fase in het model wordt de schrijfvaardigheid en de vaardigheid om te gaan met digitale beelden op elkaar afgestemd en ontwikkeld. Wanneer eenmaal ervaring opgedaan is kan op elk gewenste fase begonnen worden.
Beschrijvend
De eerste fase is de beschrijvende fase. Hierin wordt een beschrijving gegeven of opgenomen van een object of een gebeurtenis. Het betreft de informatie over tijd, plaats en beschrijving voor het schrijfdeel en over het nemen van een foto of selecteren van een beeld, rekening houdend met belichting, invalshoek, focus, plaats van het onderwerp.
Foto-essay
Bij het foto-essay gaat het verhaal een stap verder. Bij het schrijfgedeelte vindt een verdere uitwerking van de eerste gedachte plaats in een meer gedetailleerde beschrijving van het onderwerp of een gebeurtenis of er wordt een volledige gedetailleerde beschrijving of uitleg gegeven van het beeld of de foto. In het digitaal deel komen meerdere beelden of foto’s in het verhaal en gaat de beschrijving over in een verhaal dat door de beelden verteld wordt die hier specifiek voor geselecteerd zijn.
Volgordelijk
In de derde fase van storytelling wordt het verhaal verder uitgediept op basis van een volgorde in een aantal acties of gebeurtenissen. De volgorde van de gebeurtenissen is de basis van het verhaal. Aan het schrijfgedeelte kan zelfs gewerkt gaan worden met een storyboard. Dit is een verhaallijn gebaseerd op tekeningen in een specifieke volgorde waarbij de tekening weergeeft wat er in dat deel van het verhaal plaatsvind. Het verhaal bepaalt welke beelden er aan de digitale kant bij kunnen komen. Een stap verder is de introductie van een korte video van 5 seconden waarmee het storyboard uitgebeeld wordt. Deze video is de aaneenschakeling van de gebeurtenissen in een bepaalde volgorde die bij de verhaallijn hoort.
Vertellend
Op basis van het gerealiseerde storyboard kunnen nu karakters en verhaallijnen toegevoegd worden. Verhaallijnen zijn teksten die leiden tot een bepaalde uitkomst en die door de karakters in het verhaal gebruikt worden. Aan het schrijversgedeelte worden deze verhaallijnen aan de karakters toegevoegd terwijl aan de digitale kant er beelden (foto’s en/of video) aan toegevoegd worden. Tot nu toe zijn er voornamelijk beelden en foto’s gebruikt om het geschreven woord weer te geven. Vanaf dit moment wordt er meer gewerkt met kwalitatieve videobewerking.
Interactie
De moeilijkste fase is die van de interactieve fase. In deze fase wordt het verhaal interactief in plaats van alleen maar zendend. Op basis van meerdere karakters en gecompliceerdere verhaallijnen kan het verhaal met behulp van animaties een vraag- en antwoordverhaal worden.
Resultaat van het model
Door middel van Storytelling kan een boodschap op een totaal andere manier overgebracht worden. De basis hiervoor ligt in de uitspraak: “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Een presentatie met veel dia’s en nog meer cijfers blijft niet hangen, een beeld dat uitdrukt wat die cijfers betekenen wel! Het gaat ook niet altijd om de exacte details in twee cijfers achter de komma, maar wel om een bepaalde boodschap over te brengen en je beter te kunnen onderscheiden van anderen. Doordat de verhalen, mits goed verteld natuurlijk, ook de emoties raken komen mensen in actie.
Aandachtsgebieden Storytelling
Een verhaal in een bepaalde tijd met een bepaald onderwerp kan al snel verouderd zijn doordat locaties veranderen, mode verandert, etc. Authenticiteit speelt een belangrijke rol bij storytelling. Wanneer de kijker/luisteraar het verhaal niet als echt ervaart dan is deze direct afgehaakt. Soms kun je dingen beter niet laten zien en moeten ze gewoon beschreven worden. Het toch proberen leidt tot onbegrepen beelden en een onbegrepen boodschap. Storytelling is minder geschikt wanneer het verhaal dat verteld moet worden ook iets aan de verbeelding van de lezer of kijker overgelaten moet worden.
Auteur: C. Figg
Jaar ontwikkeld: 2005
Naam: Het Model van Digitaal Verhaalvertelling
Literatuur
Tesselaar, S., Scheringa, A., (2009), Storytelling handboek – Organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers, Boom
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!