Talent Branding
Doel: Het onderscheiden van jezelf als professional
Achtergrond van het model
Ondernemingen selecteren medewerkers steeds minder op opleiding, maar meer op de vaardigheden die deze personen meebrengen naar de nieuwe onderneming. De cognitieve vaardigheden zijn later altijd nog aan te leren. Dat gaat zelf ook een stuk makkelijker dan het aanleren van persoonlijke vaardigheden. Dat betekent dat opleiding en ervaring als minimum eis wordt beschouwd. Hierdoor wordt het voor jonge professionals steeds moeilijker zich te kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. Met Talent Branding kan jong talent op een andere manier kijken naar zichzelf en ook op een andere manier communiceren over zichzelf naar derden. Zo kan iemand zich onderscheiden van anderen en dit op de juiste wijze communiceren.
Toepassing Talent Branding
Talent Branding bestaat uit een actieplan van tien stappen. Hierbij neemt de persoon zichzelf als uitgangspunt, luistert naar wat hij of zij zelf waar vindt, waar de passie ligt en wat deze persoon zelf wil. De tien stappen zijn.
- Breng je functionele vaardigheden in kaart.
Bij de functionele vaardigheden worden je kennis en ervaring in kaart gebracht. Het betreft je basisopleiding en je vervolgstudies. Hierbij kun je ook de aanvullende cursussen, je talenkennis en overige kennis in opnemen. Denk hierbij vooral aan alles waarvoor je een certificaat, een diploma, een lintje enzovoorts heb gekregen. Maak deze lijst zo lang mogelijk en alles mag er op. De keuze voor de relevante items wordt later gemaakt. Kijk ook naar je professionele ervaring als persoon. Wat heb je allemaal gedaan? Je loopbaan, bijbaantjes, verenigingen, mantelzorgwerk, vrijwilligerswerk en eventuele hobby’s.
Nadat je dit gedaan hebt kies je de belangrijkste functionele vaardigheden eruit. Deze keuzes mogen gebaseerd zijn op je eigen voorkeuren, het gaat tenslotte om jezelf. Omschrijf dan in enkele korte zinnen je functionele vaardigheden. - Onderzoek wat je nog meer te bieden hebt.
De functionele vaardigheden kunnen ook door anderen opgedaan worden en ondernemingen selecteren op meer dan alleen deze vaardigheden. Vooral de persoonlijke vaardigheden zijn dan van belang. Ze worden onderverdeeld in emotionele persoonskenmerken en expressieve eigenschappen. Emotionele persoonskenmerken zijn die kenmerken waarvan je kunt zeggen dat het je unieke talenten, drijfveren, kwaliteiten, passies en eigenaardigheden zijn.
Expressieve eigenschappen zijn die kenmerken waarvan je kunt zeggen dat je je daarmee presenteert naar de buitenwereld zoals kleding, manier van lopen en praten, gedachtepatronen, kleuren en zaken waarmee je je omringt. Dit zijn je stijl en je uitstraling naar anderen toe.
- Behoudt alleen die emotionele persoonskenmerken die je als echt authentiek beoordeelt.
Dit zijn de kenmerken die echt bij jou horen. Wat nodig is voor een functie waarop je solliciteert of sociaal wenselijk is kan niet als authentiek aangemerkt worden. Om deze kenmerken te selecteren geef je alle kenmerken een score op een tien-puntsschaal. Een tien voor de kenmerken die het beste bij je passen, een negen voor die minder bij je passen en een één voor die kenmerken die niet bij je passen. Scoor zo alle kenmerken en selecteer dan die vijftien hoogst scorende kenmerken.
- Kies de drie belangrijkste persoonskenmerken.
Uit de lijst van de vijftien hoogst scorende kenmerken worden nu de drie kenmerken gekozen met behulp van de PAD-methode(Passie en fun, Aanleg en ontwikkelingspotentieel, Doel en ambitie). Beoordeel daarvoor alle vijftien kenmerken op:
Passie en Fun, in welke eigenschappen heb je heet meeste lol en wordt je echt enthousiast?
Aanleg en Ontwikkelingspotentieel, welke eigenschappen zijn het meest aangeboren en kunnen zich nog verder ontwikkelen?
Doel en Ambitie, welke eigenschappen zullen je het meeste helpen bij het bereiken van je doelen en ambitie?
Selecteer per punt 5 kenmerken en prioriteer deze op een vijfpuntsschaal waarbij 5 het belangrijkste is en 1 het minst belangrijk. Kies nu de drie kenmerken die de meeste punten hebben gekregen.
- Vertaal de persoonskenmerken naar specifieke termen.
Kijk of er tussen de drie kenmerken geen containerbegrippen staan. Dit zijn begrippen die velerlei uitleg vatbaar zijn. De één zal het zo opvatten en de ander kan het geheel anders opvatten. Beschrijf daarna nauwkeurig wat er met het kenmerk bedoeld wordt.
- Bepaal je expressieve eigenschappen.
Ga voor de eigenschappen hetzelfde te werk als voor de persoonskenmerken en kom uit op maximaal drie eigenschappen en beschrijf deze.
- Maak je merktemplate.
Vul nu de gevonden functionele vaardigheden, emotionele persoonskenmerken en de expressieve eigenschappen in op de template. Bedenk een slagzin die in het centrum van de template komt te staan op basis van de vaardigheden, kenmerken en eigenschappen.
- Omschrijf je positionering.
Beschrijf nu je positionering in enkele zinnen op basis van de template. Deze positionering moet je uit het hoofd kennen. Wanneer je iemand tegenkomt en je wilt je snel introduceren kan dat op deze manier. Dit wordt een elevator-pitch genoemd naar een Amerikaans voorbeeld waarbij een medewerker naast zijn allerhoogste baas komt te staan in de lift en binnen één minuut zich onder de aandacht moet brengen van deze hoogste baas.
- Maak een communicatieplan.
Een communicatieplan voor je merk-template bestaat uit een aantal onderdelen.- Selectiviteit, kies een klein aantal onderwerpen in je boodschap.
- Consistentie, zorg voor een consistente boodschap en waai niet met alle winden mee.
- Herhaling, bij veel herhalingen wordt een boodschap krachtig gecommuniceerd en blijft deze hangen.
- Creativiteit, bij hoge creativiteit zal de boodschap beter blijven hangen.
Binnen het communicatieplan kunnen een aantal communicatiemiddelen opgenomen worden.
- Gedrag;
- CV of profielschets;
- CV per e-mail;
- Brief;
- Visitekaartje;
- E-mailhandtekening;
- Persoonlijke brochure;
- Website
- Advertentie;
- Elevator pitch
- Bumpersticker;
- Voicemail, antwoordapparaat;
- Werkomgeving;
- Kleding;
- Netwerkgesprek;
- Sollicitatiegesprek;
- Logo en moodboard;
- Artikelen publiceren;
- Verhalen vertellen;
- Je eigen communicatie-idee.
Voer je communicatieplan uit.
Voer de stappen uit die je in je communicatieplan hebt opgenomen en controleer het resultaat wat je je ten doel had gesteld. Stel zo nodig bij.
Resultaat van het model
Met behulp van de inventarisatie van de merken-template kan ieder persoon zijn of haar vaardigheden, kenmerken en eigenschappen in kaart brengen en zich zo profileren dat hij of zij gebruik maakt van de eigen krachten en kunde. De kans dat op basis hiervan de juiste persoon op de juiste plaats terecht komt is dan sterk toegenomen. De persoon verkent alles vanuit eigen sterkte en de onderneming kan zien of de persoon voor wat betreft de kenmerken en eigenschappen bij de onderneming past waardoor het succes van een loopbaan vergroot wordt.
Aandachtsgebieden Talent Branding
Het is erg belangrijk om de zelfanalyse goed uit te voeren. Te snel een profiel opstellen verlaagt de kans tot succes enorm.
Auteur: H. van Zwieten
Jaar ontwikkeld: 2005
Ook bekend als: Het merk ik.
Literatuur
Het merk IK, H. van Zwieten, M. vd. Grift, Het Spectrum, 2005, isbn 9789027499745
Talent Branding
Doel: Het onderscheiden van jezelf als professional
Achtergrond van het model
Ondernemingen selecteren medewerkers steeds minder op opleiding, maar meer op de vaardigheden die deze personen meebrengen naar de nieuwe onderneming. De cognitieve vaardigheden zijn later altijd nog aan te leren. Dat gaat zelf ook een stuk makkelijker dan het aanleren van persoonlijke vaardigheden. Dat betekent dat opleiding en ervaring als minimum eis wordt beschouwd. Hierdoor wordt het voor jonge professionals steeds moeilijker zich te kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. Met Talent Branding kan jong talent op een andere manier kijken naar zichzelf en ook op een andere manier communiceren over zichzelf naar derden. Zo kan iemand zich onderscheiden van anderen en dit op de juiste wijze communiceren.
Toepassing Talent Branding
Talent Branding bestaat uit een actieplan van tien stappen. Hierbij neemt de persoon zichzelf als uitgangspunt, luistert naar wat hij of zij zelf waar vindt, waar de passie ligt en wat deze persoon zelf wil. De tien stappen zijn.
- Breng je functionele vaardigheden in kaart.
Bij de functionele vaardigheden worden je kennis en ervaring in kaart gebracht. Het betreft je basisopleiding en je vervolgstudies. Hierbij kun je ook de aanvullende cursussen, je talenkennis en overige kennis in opnemen. Denk hierbij vooral aan alles waarvoor je een certificaat, een diploma, een lintje enzovoorts heb gekregen. Maak deze lijst zo lang mogelijk en alles mag er op. De keuze voor de relevante items wordt later gemaakt. Kijk ook naar je professionele ervaring als persoon. Wat heb je allemaal gedaan? Je loopbaan, bijbaantjes, verenigingen, mantelzorgwerk, vrijwilligerswerk en eventuele hobby’s.
Nadat je dit gedaan hebt kies je de belangrijkste functionele vaardigheden eruit. Deze keuzes mogen gebaseerd zijn op je eigen voorkeuren, het gaat tenslotte om jezelf. Omschrijf dan in enkele korte zinnen je functionele vaardigheden. - Onderzoek wat je nog meer te bieden hebt.
De functionele vaardigheden kunnen ook door anderen opgedaan worden en ondernemingen selecteren op meer dan alleen deze vaardigheden. Vooral de persoonlijke vaardigheden zijn dan van belang. Ze worden onderverdeeld in emotionele persoonskenmerken en expressieve eigenschappen. Emotionele persoonskenmerken zijn die kenmerken waarvan je kunt zeggen dat het je unieke talenten, drijfveren, kwaliteiten, passies en eigenaardigheden zijn.
Expressieve eigenschappen zijn die kenmerken waarvan je kunt zeggen dat je je daarmee presenteert naar de buitenwereld zoals kleding, manier van lopen en praten, gedachtepatronen, kleuren en zaken waarmee je je omringt. Dit zijn je stijl en je uitstraling naar anderen toe.
- Behoudt alleen die emotionele persoonskenmerken die je als echt authentiek beoordeelt.
Dit zijn de kenmerken die echt bij jou horen. Wat nodig is voor een functie waarop je solliciteert of sociaal wenselijk is kan niet als authentiek aangemerkt worden. Om deze kenmerken te selecteren geef je alle kenmerken een score op een tien-puntsschaal. Een tien voor de kenmerken die het beste bij je passen, een negen voor die minder bij je passen en een één voor die kenmerken die niet bij je passen. Scoor zo alle kenmerken en selecteer dan die vijftien hoogst scorende kenmerken.
- Kies de drie belangrijkste persoonskenmerken.
Uit de lijst van de vijftien hoogst scorende kenmerken worden nu de drie kenmerken gekozen met behulp van de PAD-methode(Passie en fun, Aanleg en ontwikkelingspotentieel, Doel en ambitie). Beoordeel daarvoor alle vijftien kenmerken op:
Passie en Fun, in welke eigenschappen heb je heet meeste lol en wordt je echt enthousiast?
Aanleg en Ontwikkelingspotentieel, welke eigenschappen zijn het meest aangeboren en kunnen zich nog verder ontwikkelen?
Doel en Ambitie, welke eigenschappen zullen je het meeste helpen bij het bereiken van je doelen en ambitie?
Selecteer per punt 5 kenmerken en prioriteer deze op een vijfpuntsschaal waarbij 5 het belangrijkste is en 1 het minst belangrijk. Kies nu de drie kenmerken die de meeste punten hebben gekregen.
- Vertaal de persoonskenmerken naar specifieke termen.
Kijk of er tussen de drie kenmerken geen containerbegrippen staan. Dit zijn begrippen die velerlei uitleg vatbaar zijn. De één zal het zo opvatten en de ander kan het geheel anders opvatten. Beschrijf daarna nauwkeurig wat er met het kenmerk bedoeld wordt.
- Bepaal je expressieve eigenschappen.
Ga voor de eigenschappen hetzelfde te werk als voor de persoonskenmerken en kom uit op maximaal drie eigenschappen en beschrijf deze.
- Maak je merktemplate.
Vul nu de gevonden functionele vaardigheden, emotionele persoonskenmerken en de expressieve eigenschappen in op de template. Bedenk een slagzin die in het centrum van de template komt te staan op basis van de vaardigheden, kenmerken en eigenschappen.
- Omschrijf je positionering.
Beschrijf nu je positionering in enkele zinnen op basis van de template. Deze positionering moet je uit het hoofd kennen. Wanneer je iemand tegenkomt en je wilt je snel introduceren kan dat op deze manier. Dit wordt een elevator-pitch genoemd naar een Amerikaans voorbeeld waarbij een medewerker naast zijn allerhoogste baas komt te staan in de lift en binnen één minuut zich onder de aandacht moet brengen van deze hoogste baas.
- Maak een communicatieplan.
Een communicatieplan voor je merk-template bestaat uit een aantal onderdelen.- Selectiviteit, kies een klein aantal onderwerpen in je boodschap.
- Consistentie, zorg voor een consistente boodschap en waai niet met alle winden mee.
- Herhaling, bij veel herhalingen wordt een boodschap krachtig gecommuniceerd en blijft deze hangen.
- Creativiteit, bij hoge creativiteit zal de boodschap beter blijven hangen.
Binnen het communicatieplan kunnen een aantal communicatiemiddelen opgenomen worden.
- Gedrag;
- CV of profielschets;
- CV per e-mail;
- Brief;
- Visitekaartje;
- E-mailhandtekening;
- Persoonlijke brochure;
- Website
- Advertentie;
- Elevator pitch
- Bumpersticker;
- Voicemail, antwoordapparaat;
- Werkomgeving;
- Kleding;
- Netwerkgesprek;
- Sollicitatiegesprek;
- Logo en moodboard;
- Artikelen publiceren;
- Verhalen vertellen;
- Je eigen communicatie-idee.
Voer je communicatieplan uit.
Voer de stappen uit die je in je communicatieplan hebt opgenomen en controleer het resultaat wat je je ten doel had gesteld. Stel zo nodig bij.
Resultaat van het model
Met behulp van de inventarisatie van de merken-template kan ieder persoon zijn of haar vaardigheden, kenmerken en eigenschappen in kaart brengen en zich zo profileren dat hij of zij gebruik maakt van de eigen krachten en kunde. De kans dat op basis hiervan de juiste persoon op de juiste plaats terecht komt is dan sterk toegenomen. De persoon verkent alles vanuit eigen sterkte en de onderneming kan zien of de persoon voor wat betreft de kenmerken en eigenschappen bij de onderneming past waardoor het succes van een loopbaan vergroot wordt.
Aandachtsgebieden Talent Branding
Het is erg belangrijk om de zelfanalyse goed uit te voeren. Te snel een profiel opstellen verlaagt de kans tot succes enorm.
Auteur: H. van Zwieten
Jaar ontwikkeld: 2005
Ook bekend als: Het merk ik.
Literatuur
Het merk IK, H. van Zwieten, M. vd. Grift, Het Spectrum, 2005, isbn 9789027499745
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!