Transactiemodel

Verdienmodel

Levensmiddelen in de supermarkt, een auto bij een dealer of een kroketje ‘uit de muur’: het zijn allemaal voorbeelden van transacties. Een transactie is een overeenkomst tussen twee partijen waarbij eenmalig waarden worden uitgewisseld. Het betreft dus de verkoop van producten en diensten aan afnemers via winkels, via webshops, telefonisch, op de markt of aan de deur. Eventueel wordt er verkocht via een intermediair die hiervoor een deel van de omzet als beloning mag inhouden. Onder intermediairs worden bijvoorbeeld verkopers, vergelijkingssites en adviseurs verstaan. Voor elke transactie moet een verkoopinspanning worden verricht. Werken met een abonnement kan deze kosten verlagen en de klant langer aan het bedrijf binden. 

Past bij

Het transactiemodel past bij uiteenlopende bedrijven die met name aan consumenten verkopen. 

Hoe werkt het transactiemodel?

Het is het meest traditionele model en werkt eenvoudig. De aanbieder biedt en de koper koopt. De koper selecteert het product dat hij wil kopen, rekent af via de bank of aan de kassa en krijgt het product. In de meeste situaties zal de aanbieder een product of dienst verkopen en de koper zal hiervoor met geld betalen. Sterk opkomend is barteren: het ruilen van waarde voor waarde. 

Aandachtspunten

De relatie met de klanten is vaak van korte duur, meestal zo lang als de transactie duurt. Veel effort steken in een langetermijnrelatie is erg lastig en betaalt zich niet snel terug. Het is een direct model, waardoor het door velen wordt toegepast en daardoor een hogere concurrentie-intensiteit kent. De prijzen zullen hierdoor onder druk komen te staan

Kosten voor implementatie

De kosten kunnen hoog oplopen wanneer er bijvoorbeeld een fijnmazig distributienetwerk moet worden opgezet om het product of de dienst op de juiste plaatsen te krijgen. Dit kunnen de bedrijven zelf doen of via intermediairs. Voor de betalingsmogelijkheden moeten apparaten worden aangeschaft zoals een kassa of een pinautomaat. 

LETTERSCHOOL 

Letterschool is een game die op een tablet of telefoon kan worden gespeeld. Het doel is het leren van cijfers en letters door jonge kinderen. Deze app is te koop bij de Apple Store voor de iPhone en bij de Play Store van Google voor de Androidtelefoons. De app is heel succesvol. Het bijzondere aan deze app is dat er geen in-app aankopen worden gedaan en ook geen abonnementen kent, maar alle omzet puur uit de eenmalige verkoop van de app via de genoemde platforms haalt. Wat bij deze app tevens opvalt, is de afwijkende prijsstelling in verschillende landen.

Zo is er een groot verschil in prijs tussen bijvoorbeeld Nederland en Engeland. In Nederland wordt de app te koop aangeboden voor € 6,99, terwijl de prijs in Engeland veel lager ligt, namelijk slechts € 2,69. De leverancier van deze app geeft aan dat er in Engeland meerdere apps met dezelfde functionaliteit zijn. De concurrentie daar is dus een stuk heftiger dan in Nederland, waardoor de prijselasticiteit hoog is. Hierdoor is de bouwer van de app genoodzaakt de prijs in Engeland te verlagen. Daarnaast hebben ze gemerkt dat Androidgebruikers bereid zijn meer te betalen dan iOS-gebruikers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Transactiemodel

Verdienmodel

Levensmiddelen in de supermarkt, een auto bij een dealer of een kroketje ‘uit de muur’: het zijn allemaal voorbeelden van transacties. Een transactie is een overeenkomst tussen twee partijen waarbij eenmalig waarden worden uitgewisseld. Het betreft dus de verkoop van producten en diensten aan afnemers via winkels, via webshops, telefonisch, op de markt of aan de deur. Eventueel wordt er verkocht via een intermediair die hiervoor een deel van de omzet als beloning mag inhouden. Onder intermediairs worden bijvoorbeeld verkopers, vergelijkingssites en adviseurs verstaan. Voor elke transactie moet een verkoopinspanning worden verricht. Werken met een abonnement kan deze kosten verlagen en de klant langer aan het bedrijf binden. 

Past bij

Het transactiemodel past bij uiteenlopende bedrijven die met name aan consumenten verkopen. 

Hoe werkt het transactiemodel?

Het is het meest traditionele model en werkt eenvoudig. De aanbieder biedt en de koper koopt. De koper selecteert het product dat hij wil kopen, rekent af via de bank of aan de kassa en krijgt het product. In de meeste situaties zal de aanbieder een product of dienst verkopen en de koper zal hiervoor met geld betalen. Sterk opkomend is barteren: het ruilen van waarde voor waarde. 

Aandachtspunten

De relatie met de klanten is vaak van korte duur, meestal zo lang als de transactie duurt. Veel effort steken in een langetermijnrelatie is erg lastig en betaalt zich niet snel terug. Het is een direct model, waardoor het door velen wordt toegepast en daardoor een hogere concurrentie-intensiteit kent. De prijzen zullen hierdoor onder druk komen te staan

Kosten voor implementatie

De kosten kunnen hoog oplopen wanneer er bijvoorbeeld een fijnmazig distributienetwerk moet worden opgezet om het product of de dienst op de juiste plaatsen te krijgen. Dit kunnen de bedrijven zelf doen of via intermediairs. Voor de betalingsmogelijkheden moeten apparaten worden aangeschaft zoals een kassa of een pinautomaat. 

LETTERSCHOOL 

Letterschool is een game die op een tablet of telefoon kan worden gespeeld. Het doel is het leren van cijfers en letters door jonge kinderen. Deze app is te koop bij de Apple Store voor de iPhone en bij de Play Store van Google voor de Androidtelefoons. De app is heel succesvol. Het bijzondere aan deze app is dat er geen in-app aankopen worden gedaan en ook geen abonnementen kent, maar alle omzet puur uit de eenmalige verkoop van de app via de genoemde platforms haalt. Wat bij deze app tevens opvalt, is de afwijkende prijsstelling in verschillende landen.

Zo is er een groot verschil in prijs tussen bijvoorbeeld Nederland en Engeland. In Nederland wordt de app te koop aangeboden voor € 6,99, terwijl de prijs in Engeland veel lager ligt, namelijk slechts € 2,69. De leverancier van deze app geeft aan dat er in Engeland meerdere apps met dezelfde functionaliteit zijn. De concurrentie daar is dus een stuk heftiger dan in Nederland, waardoor de prijselasticiteit hoog is. Hierdoor is de bouwer van de app genoodzaakt de prijs in Engeland te verlagen. Daarnaast hebben ze gemerkt dat Androidgebruikers bereid zijn meer te betalen dan iOS-gebruikers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Transactiemodel’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Business modellen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.