Gerard Klerk
Hij leerde al vroeg, letterlijk en figuurlijk, dat succes het gevolg is van samen zaaien en oogsten. Businesscoach Gerard Klerk voltooide eerst een hoveniersopleiding en daarna, naar een idee van zijn vrouw, een studie bedrijfskunde. De schoolbanken bleven lonken, ook toen hij al werkte. In de avonduren volgde hij de opleiding bestuurskunde en overheidsmanagement, om vervolgens ook nog in twee jaar een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit af te ronden.
‘Een paar weken voordat onze dochter geboren werd, mocht ik mijn bul in ontvangst nemen. Goede timing.’ Sindsdien is hij altijd bij blijven leren. ‘Je moet jezelf blijven ontwikkelen en uitdagen,’ vertelt Gerard. ‘Maar voor mij is wel belangrijk dat ik het nut ervan inzie, dat motiveert mij.’
Wat zeggen de cijfers?
Zijn liefde voor cijfers ontstond bij de Rabobank, waar hij als beginnend medewerker rapporten van agrarische ondernemingen moest controleren. ‘Die cijfers maakten mij nieuwsgierig. Ik wilde weten wat ze nou concreet betekenden,’ vertelt Gerard.
Een kolfje naar zijn hand
Toen de bank in 2002 een bovenlokaal team voor agrarische ondernemers oprichtte kreeg hij de kans om zich verder te specialiseren in het analyseren van jaarcijfers. Een kolfje naar zijn hand. Binnen enkele jaren werd het team drie keer zo groot en werd Gerard gevraagd ook de interne organisatie voor zijn rekening te nemen. ‘Deze rol was mij op het lijf geschreven want mensen helpen is wat ik het liefste doe. Of het nu collega’s of klanten zijn.’ Tel daarbij zijn fascinatie voor cijfers op en het is niet verrassend dat Gerard zijn ervaring en expertise nu ook als business coach gaat inzetten.
Gewoon aanpakken
‘Geef mij een puinhoop en ik maak er chocolade van,’ vertelt hij lachend. Dat is een kwestie van doen, doorzetten en ‘gewoon aanpakken.’ Na een interessante en veelzijdige carrière in de financiele dienstverlening besloot Gerard om zelfstandig te gaan ondernemen. Een grote stap maar het bleek al snel de juiste.
Ondernemer die zijn meerwaarde herkent
De eerste klant kwam namelijk al snel; ‘Ik plaatste een tekst op mijn website over dat boekhouders cijfers gebruiken om in de achteruitspiegel te kijken. Terwijl ik cijfers juist analyseer om een toekomstbeeld te vormen. Prompt belt er een bedrijf op die dit aansprak.’ Het bewijs dat het belangrijk is je meerwaarde te (her)kennen en te communiceren.
‘Hoe kun jij je cijfers voor je laten werken? Daar help ik ondernemers mee. Dat geeft mensen focus, rust en tegelijkertijd ook energie,’ weet Gerard uit ervaring. Als bedrijfsadviseur helpt hij bedrijven vooral op interim basis. Als business coach zal hij juist een-op-een met een ondernemer een traject in gaan. Zo kan hij hen helpen om hun ondernemingen structureel gezond te maken en te houden. ‘Als ik ondernemers daarmee kan helpen, ben ik een gelukkig mens.’