Monique Prins
Businesscoach Monique Prins groeide als Zeeuws meisje op in een ondernemersfamilie. ‘En dan hoor je weleens wat aan de keukentafel.’ Na een jaartje studie in Engeland kwam zij weer terug naar Nederland, waar de liefde haar naar Voorburg bracht. Hier woont Monique met haar man en twee dochters.
Het woord ‘coach’ roept een licht allergische reactie op bij Monique. ‘Je hebt tegenwoordig zoveel coaches die zeggen dat ze je binnen een maand rijk maken. Dat zal wel, maar die aanpak past niet bij mij,’ vertelt ze. Toch is het Businesscoach Nederland dat op haar pad kwam in haar zoektocht naar een manier om ondernemers te helpen. ‘Daar word ik blij van, iemand vooruit helpen en van trots te laten stralen. Laat mij maar op de achtergrond.’
Na het behalen van haar Bachelor Marketing, Sales en Communicatie besloot Monique dat het tijd was voor verdieping. Je kan het maar een keer goed doen, dus het werd een van de beste Media Schools van het Verenigd Koninkrijk waar zij plaatsnam in de schoolbanken voor haar Masters in Consumer Marketing. Terug in Nederland ging zij tijdelijk aan de slag bij Coca-Cola, waarna Samsung lonkte.
‘Bij Samsung heb ik geleerd om enerzijds zelfstandig te werken maar ook om met collega’s te sparren als het nodig is. Je doet heel lang alles alleen tot je beseft dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.’ Monique begon als Junior Product Manager, om daarna door te groeien tot B2C Channel Marketing Manager.
Van Samsung naar schelpdieren
Na enkele jaren was Monique toe aan een nieuwe uitdaging, toevallig tegelijkertijd met haar broer. Samen solliciteerden zij bij het familiebedrijf, dat in schaal- en schelpdieren zaken doet. ‘We wilden niet dat er een speciale functie voor ons kwam dus we hebben echt gekeken wanneer er een bestaande en passende functie voorbij kwam.’ Na alle commerciële afdelingen in het bedrijf gezien te hebben, werd Monique aangesteld als Commercieel Directeur. Een leerzame en veeleisende functie.
Door blijven rennen met een vol hoofd
‘Je rijdt 5 tot 6 dagen per week naar Zeeland en maakt weken van 80 uur. Dat was heel leuk maar op den duur, en helemaal als er kinderen komen, merkte ik dat het wel veel werd.’ Een situatie die veel ondernemers zullen herkennen: hoe je als ondernemer maar door blijft hollen terwijl je hoofd overvol is.
‘Het is als ondernemer daarom belangrijk dat je met een buitenstaander kan sparren, die naar jou én het totaalplaatje kijkt,’ weet Monique. Ze merkte dat deze rol, de buitenstaander zijn om mee te sparren, haar nieuwe energie gaf. ‘Dan kan ik mijn kennis en ervaring gebruiken en iemand vooruit helpen, daar wilde ik meer mee doen.’
Monique heeft mij geholpen om richting te krijgen, keuzes te maken en focus te houden in het ondernemerschap. Na elke coachsessie met Monique was het mij weer duidelijk hoe ik verder moest en dat gaf mij veel energie. Ze weet zaken tastbaar te maken, wat er bij mij voor zorgde dat het ook behapbaar werd. Dat helpt wanneer je niet helemaal scherp hebt wat je doel is, of als je het gevoel hebt dat het allemaal zoveel tijd kost. Die tastbaarheid motiveert mij om dat extra stapje te zetten of een moeilijke stap te nemen. Ze is prettig in de omgang en doortastend op de inhoud. Wat mij betreft een fijne combinatie.