Renate Manders

Senior marketing professional met oog voor detail en hart voor de wereld. Helpt ondernemers om hun duurzame visie en ideeën te realiseren.

  • Senior marketing professional (SMP)
  • Business & marketingcoach
  • Strategisch marketeer

Renate Manders

Marketeer Renate Manders is een strateeg met oog voor detail en hart voor de wereld. Zij helpt ondernemers om hun duurzame visie en ideeën te realiseren. ‘Veel ondernemers hebben volop ideeën maar weten niet waar te beginnen,’ vertelt Renate. ‘Mijn eerste vraag is altijd: waar zit de meerwaarde voor je doelgroep? Die moet er uiteindelijk voor gaan betalen.’ Door haar stapsgewijze en resultaatgerichte aanpak en met aandacht voor de kracht van het bedrijf zorgt ze voor de gewenste beweging.  

Haar liefde voor het vak begon tijdens haar studie Voeding & Marketing en ontwikkelde verder toen ze bij GfK ging werken, een van de grootste marktonderzoeksorganisaties van Europa. ‘Hier ging ik aan de slag met data-analyse, rapportering en accountmanagement. Ik kreeg de kans om bij veel bedrijven in de keuken te kijken. Al snel merkte ik dat balans een grote rol speelt: de cijfers, de informatie, de aandacht voor de klant; alles moet kloppen.’

Renate is nog steeds continu met de ontwikkeling van haar vak bezig. ‘Marketing is constant in beweging, daarom is de NIMA-certificering tot Senior Marketing Professional (SMP) voor mij belangrijk. Zo kunnen klanten ervan op aan dat mijn kennis up-to-date is.’ Vanuit haar bestuursfunctie bij de NIMA Senior Professionals community weet zij precies wat er speelt op het gebied van marketing en strategie.

Haar droom: Elke duurzame onderneming een goede strategisch marketeer

Tijdens haar werk beleef het streven naar balans tussen cijfers en verbinding met de klant niet onopgemerkt. Renate werd gevraagd voor een marketingfunctie en deed hierin ook internationale ervaring op. In haar werk kreeg ze te maken met een groot scala aan ambitieuze bedrijven, wat haar inspireerde om zelf ondernemers te gaan helpen op het gebied van marketing en strategie.

Een stevig fundament leidt tot waardevolle marketing

Het is duidelijk wat Renate tot een strategisch marketeer en ondernemer maakt: zij zorgt voor een stevig fundament. Hiervoor moet allereerst het product en de organisatie op orde zijn. ‘Je moet iets hebben dat waarde toevoegt voor je klant en onderscheidend is. Pas daarna is het waardevol om te investeren in marketingcommunicatie. Hoe meer kennis van de klant het bedrijf heeft, des te meer marketing aan waarde voor de organisatie toevoegt. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn.

Verder bouwen terwijl de business doorloopt

Als ondernemer merkte Renate al snel dat veel collega-ondernemers rondlopen met goede ideeën om een duurzaam product te ontwikkelen of om hun maatschappelijke rol te versterken of zelfs hun business model te veranderen. ‘Je wil, als ondernemer, deze verandering om de continuïteit en waarde van je bedrijf te behouden én dat je omzet op peil blijft tijdens het gehele proces. Door mijn hulp bij het ontwikkelen van het product maar ook bij de implementatie, lukt dit.’

Succes is: voor iedereen van meerwaarde zijn

‘Als je als ondernemer duurzaam gaat werken is het enorm belangrijk de connectie met je klant en medewerker niet te verliezen. Ja, er komt veel bij kijken. Maar daar ligt mijn kracht, ervoor zorgen dat alles in balans blijft en er voor iedereen meerwaarde is. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen.’

Oog voor inclusiviteit

Bedrijven die letten op talent en een helpende hand (willen) bieden om een bepaalde groep te betrekken in onze maatschappij hebben bij Renate nog een extra streepje voor. ‘Ieder mens is uniek en kan een bijdrage leveren maar dit wordt niet altijd gezien, dat is zonde.’ Renate merkte dit zelf bij haar kinderen, die met autisme en dyslexie te maken hebben. ‘Hierdoor besef je dat mensen soms niet de kans krijgen omdat hun talenten niet gezien worden.’

Van sloopbedrijf tot naaiatelier

De afgelopen jaren heeft Renate de meest uiteenlopende bedrijven geholpen met het concreet maken van hun sociale en duurzame visie. Zo werkte zij met een sloopbedrijf dat mensen met een strafblad in dienst heeft zodat zij toch een kans op de arbeidsmarkt krijgen. Ook hielp zij een ontwerper die met stoffen en materialen werkt uit naaiateliers met maatschappelijke doelen.

Laten we kennismaken

Renate Manders is register businesscoach (RBC) en partner van Businesscoach Nederland.

Doe de MKB Scan

Neem vrijblijvend contact op

Interview

‘Ondernemers hebben schaalgrootte nodig om hun dromen te realiseren,’ weet Renate Manders uit ervaring. De ondernemer, marketing strateeg en business coach heeft het perfecte CV om bedrijven hierbij verder te helpen. Haar motto is dan ook ‘vertel mij je visie en ik wijs je de weg.’

‘Een mooie boterham verdienen, meerwaarde voor klanten realiseren en een fijne werkomgeving creëren,’ is het antwoord op de vraag wat die ondernemersdroom dan is. De ondernemer van nu is allang niet meer alleen gericht op geld verdienen, men wil een duurzame bijdrage leveren en een maatschappelijke rol vervullen. Dit betekent wel een andere manier van denken en werken, maar wel zonder de continuïteit van het bedrijf in gevaar te brengen.

Ondernemersdromen waarmaken

Als business coach helpt Renate ondernemers om stap voor stap hun ondernemersdromen waar te maken. De marketing strateeg had meteen een klik met de formule van Businesscoach NL. ‘Alle coaches werken met dezelfde methode maar hebben toch ieder een andere expertise. Verder is het waarde gedreven ondernemen een belangrijke gemene deler, iedereen wil iets bijdragen, zo krijg je een sterk team van experts met de neuzen dezelfde kant op.’

Duurzaam en sociaal succesvol

Ondernemers die willen verduurzamen, gaan met Renate een duidelijk stappenplan volgen. ‘Eerst intern verduurzamen, dan ervoor zorgen dat het aanbod op orde is en vervolgens pas de externe communicatie en marketing,’ vat Renate kort en bondig samen. Dit betekent niet dat iedere ondernemer hetzelfde coachingstraject ingaat. ‘Zoals ieder mens is ook ieder bedrijf uniek. Daarom ga ik altijd uit van de kracht van de klant, de ene persoon weet al wat dit is, bij de ander moet dit nog duidelijker boven tafel komen.’

Merkwaardig

De meerwaarde die Renate zelf levert staat in ieder geval als een paal boven water: ‘Ik maak bedrijven ‘merk’waardig. Dat is waar mijn hart sneller van gaat kloppen, dat een bedrijf succesvol is met een onderscheidende product dat iets toevoegt en tegelijkertijd bijdraagt aan de wereld.’

MKB Canvas als basis

Net zoals de andere business coaches werkt Renate met het MKB Canvas. ‘Deze methode geeft snel inzicht is een sterke basis voor een goed advies,’ vertelt de business coach. ‘Het is de basis voor de analyse en het opzetten van een stappenplan. Maar het allerbelangrijkste is in geen theorie of methodiek te vatten; het begint met echt luisteren naar klant.’

Laten we kennismaken

Renate Manders is register businesscoach (RBC) en partner van Businesscoach Nederland.

Doe de MKB Scan

Neem vrijblijvend contact op

Businesscoaching


Strategiesessie

Tijdens een strategiesessie maak je samen met Renate een analyse en strategisch verbeterplan voor je bedrijf.

Meer informatie


Groeisprint

Tijdens een 3-maanden durende groeisprint focus je op het verbeteren van je klantreis en het optimaliseren van je omzet.

Meer informatie


Koersplan - 1-op-1 coaching

Het koersplan helpt je om op koers te blijven in je bedrijf. Maandelijks sparren met jouw persoonlijke businesscoach.

Meer informatie


Executive coaching

Met nieuwe perspectieven, frisse ideeën en concrete adviezen helpt executive coaching je om jouw rol als leider van je organisatie zo goed mogelijk in te vullen.

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Ervaringen

Investering

Laten we kennismaken

Renate Manders is register businesscoach (RBC) en partner van Businesscoach Nederland.

Doe de MKB Scan

Neem vrijblijvend contact op

Renate Manders

Neem vrijblijvend contact op

Vul je gegevens in en Renate neemt z.s.m. contact met je op.
Happy to help.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.