Renate Manders
Marketeer Renate Manders is een strateeg met oog voor detail en hart voor de wereld. Zij helpt ondernemers om hun duurzame visie en ideeën te realiseren. ‘Veel ondernemers hebben volop ideeën maar weten niet waar te beginnen,’ vertelt Renate. ‘Mijn eerste vraag is altijd: waar zit de meerwaarde voor je doelgroep? Die moet er uiteindelijk voor gaan betalen.’ Door haar stapsgewijze en resultaatgerichte aanpak en met aandacht voor de kracht van het bedrijf zorgt ze voor de gewenste beweging.
Haar liefde voor het vak begon tijdens haar studie Voeding & Marketing en ontwikkelde verder toen ze bij GfK ging werken, een van de grootste marktonderzoeksorganisaties van Europa. ‘Hier ging ik aan de slag met data-analyse, rapportering en accountmanagement. Ik kreeg de kans om bij veel bedrijven in de keuken te kijken. Al snel merkte ik dat balans een grote rol speelt: de cijfers, de informatie, de aandacht voor de klant; alles moet kloppen.’
Renate is nog steeds continu met de ontwikkeling van haar vak bezig. ‘Marketing is constant in beweging, daarom is de NIMA-certificering tot Senior Marketing Professional (SMP) voor mij belangrijk. Zo kunnen klanten ervan op aan dat mijn kennis up-to-date is.’ Vanuit haar bestuursfunctie bij de NIMA Senior Professionals community weet zij precies wat er speelt op het gebied van marketing en strategie.
Haar droom: Elke duurzame onderneming een goede strategisch marketeer
Tijdens haar werk beleef het streven naar balans tussen cijfers en verbinding met de klant niet onopgemerkt. Renate werd gevraagd voor een marketingfunctie en deed hierin ook internationale ervaring op. In haar werk kreeg ze te maken met een groot scala aan ambitieuze bedrijven, wat haar inspireerde om zelf ondernemers te gaan helpen op het gebied van marketing en strategie.
Een stevig fundament leidt tot waardevolle marketing
Het is duidelijk wat Renate tot een strategisch marketeer en ondernemer maakt: zij zorgt voor een stevig fundament. Hiervoor moet allereerst het product en de organisatie op orde zijn. ‘Je moet iets hebben dat waarde toevoegt voor je klant en onderscheidend is. Pas daarna is het waardevol om te investeren in marketingcommunicatie. Hoe meer kennis van de klant het bedrijf heeft, des te meer marketing aan waarde voor de organisatie toevoegt. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn.
Verder bouwen terwijl de business doorloopt
Als ondernemer merkte Renate al snel dat veel collega-ondernemers rondlopen met goede ideeën om een duurzaam product te ontwikkelen of om hun maatschappelijke rol te versterken of zelfs hun business model te veranderen. ‘Je wil, als ondernemer, deze verandering om de continuïteit en waarde van je bedrijf te behouden én dat je omzet op peil blijft tijdens het gehele proces. Door mijn hulp bij het ontwikkelen van het product maar ook bij de implementatie, lukt dit.’
Succes is: voor iedereen van meerwaarde zijn
‘Als je als ondernemer duurzaam gaat werken is het enorm belangrijk de connectie met je klant en medewerker niet te verliezen. Ja, er komt veel bij kijken. Maar daar ligt mijn kracht, ervoor zorgen dat alles in balans blijft en er voor iedereen meerwaarde is. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen.’
Oog voor inclusiviteit
Bedrijven die letten op talent en een helpende hand (willen) bieden om een bepaalde groep te betrekken in onze maatschappij hebben bij Renate nog een extra streepje voor. ‘Ieder mens is uniek en kan een bijdrage leveren maar dit wordt niet altijd gezien, dat is zonde.’ Renate merkte dit zelf bij haar kinderen, die met autisme en dyslexie te maken hebben. ‘Hierdoor besef je dat mensen soms niet de kans krijgen omdat hun talenten niet gezien worden.’
Van sloopbedrijf tot naaiatelier
De afgelopen jaren heeft Renate de meest uiteenlopende bedrijven geholpen met het concreet maken van hun sociale en duurzame visie. Zo werkte zij met een sloopbedrijf dat mensen met een strafblad in dienst heeft zodat zij toch een kans op de arbeidsmarkt krijgen. Ook hielp zij een ontwerper die met stoffen en materialen werkt uit naaiateliers met maatschappelijke doelen.