13 Tips voor het Aannemen van Personeel voor je Eenmanszaak

Je herkent het vast wel; het is al een lange tijd niet meer te doen in je eentje. Je bedrijf gaat als een raket, maar je kunt de vraag van je klanten niet meer aan. Beter gezegd, je hebt iets te doen in je organisatie (de blauwe cirkel van het mkb-canvas). Voor velen blijkt het aannemen van hun eerste medewerker een te grote stap, waardoor ze de stap uiteindelijk niet durven te zetten. De kans is groot dat jij ook tegen ditzelfde probleem aanloopt.

In dit artikel wil ik je meenemen in het voorbereiden van het aannemen van je eerste medewerker. Wat moet je hiervoor al voorbereiden en welke valkuilen kom je tegen? Als je online zoekt naar “mijn eerste personeel aannemen”, vind je informatie over melding bij de belastingdienst en hoe je je juridisch indekt tegen het hebben van personeel.

Dit zou nu niet je eerste zorg moeten zijn, gezien je overvolle agenda en je mogelijk al nee moet verkopen aan je klanten. Dat wil niet zeggen dat het niet moet gebeuren. Toch merk ik dat bij veel ondernemers de moed hen in de schoenen zakt, waardoor ze besluiten geen personeel aan te nemen. Ik zou je zeker adviseren om bij je accountant of boekhouder deze vraagstukken neer te leggen omdat hun expertise hier ligt.

Maar jij als ondernemer hebt een uitdaging. Je kunt niet meer leveren aan je klanten omdat je vastloopt in je organisatie. Het aannemen van je eerste werknemer is voor velen een spannend moment.

De meest voorkomende 7 vragen die je kunt hebben zijn

1. Kan ik het wel betalen?

Een terechte zorg. Het aannemen van personeel brengt kosten met zich mee. Denk aan het salaris, sociale premies en eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar vergeet niet dat een goede medewerker ook extra omzet en groei kan genereren. Maak een financieel plan om te beoordelen of je het je kunt veroorloven.

2. Gaat diegene het dan wel doen zoals ik dat doe?

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van het werk van je eerste medewerker. Zorg voor duidelijke instructies en training om ervoor te zorgen dat ze begrijpen hoe jij dingen wilt hebben. Wees ook open voor hun suggesties en frisse ideeën.

3. Heb ik diegene wel nodig binnen mijn bedrijf?

Een cruciale vraag. Voordat je iemand aanneemt, overweeg of de workload consistent genoeg is om een fulltime medewerker te rechtvaardigen. Misschien is parttime of tijdelijke hulp een betere optie.

4. Groei ik niet te snel en is die snelle groei wel iets waar ik comfortabel mee ben?

Groei is goed, maar het kan ook overweldigend zijn. Overweeg of je groei wel kunt beheersen. Misschien wil je het langzamer aanpakken om de kwaliteit te behouden.

5. Ik heb nu handjes nodig maar hoe zit dit in de toekomst?

Een belangrijke overweging. Stel een groeiplan op en bedenk hoeveel personeel je op lange termijn nodig hebt. Probeer flexibel te blijven in je aanpak.

6. Wie moet ik aannemen en wat moet diegene kunnen?

Dit hangt af van je bedrijf en je behoeften. Denk aan welke vaardigheden en ervaring nodig zijn om je te helpen groeien. Maak een lijst van de belangrijkste taken en vereisten.

7. Hoeveel tijd gaat het me kosten om diegene in te werken?

Inwerken kan tijdrovend zijn, maar het is een investering in de toekomst van je bedrijf. Maak een gestructureerd inwerkplan om het proces efficiënt te maken. Heel veel vragen die je mogelijk zelf niet kunt beantwoorden. Dit is nu een perfect onderwerp om samen met je Businesscoach te onderzoeken. De vragen die je hebt, kunnen wij prima met je bespreken en samen kunnen we een plan maken om je eerste werknemer aan te nemen, of om andere oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar je mee kampt.

De 6 tips die je gaan helpen als je je eerste personeel gaat aannemen

1. Zorg dat je haarscherp hebt waar je bedrijf voorstaat

Ook wel je missie en visie genoemd. Vaak een achtergeschoven kindje omdat we toch wel weten waar we mee bezig zijn. Waar we naar toe willen. Maar door het helder te maken wat jij met je bedrijf wilt bereiken en waar je naar toe wilt, kun je selecteren op mensen die passen bij jouw bedrijf. Daarnaast zijn ook je kernwaarden en merkwaarden van groot belang. Hoe fijn is het als je iemand binnen je bedrijf krijgt die dezelfde taal spreekt en precies zo omgaat met klanten zoals jij dit verwacht? Dit bespaart niet alleen veel tijd in de inwerkperiode maar ook frustraties van jou, waarom de werknemer nu niet doet wat die moet doen.

2. Zorg dat je een uitgeschreven plan hebt

Waarom uitgeschreven? Omdat niemand in je hoofd kan kijken. Door een duidelijk plan te maken van wat jij verwacht van een medewerker en welke functie diegene krijgt, zorg je ervoor dat het direct duidelijk is wat er van de medewerker wordt verwacht. Het tweede voordeel is dat je zelf inzicht krijgt in hoeveel werk je bij iemand anders wilt neerleggen en hoeveel uren je zelf besteedt aan taken binnen je bedrijf.

3. Zorg voor een handboek van je organisatie

Met groei komt meer complexiteit. Zorg voor een handboek waarin de procedures, richtlijnen en bedrijfscultuur van je organisatie zijn vastgelegd. Dit helpt om de consistentie in je bedrijf te behouden, zelfs als er meer mensen aan boord komen.

4. Zorg voor een inwerkperiode

Geef iemand de tijd om te leren, samen te werken en te groeien in de werkzaamheden. Een gestructureerd inwerkprogramma kan de overgang voor zowel jou als je nieuwe medewerker soepeler maken.

5. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt over privé en werk

Bepaal welke grenzen er zijn tussen werk en privé, zowel voor jou als voor je medewerker. Bespreek welke communicatie verwacht wordt buiten werktijden en zorg ervoor dat iedereen weet wat wel en niet acceptabel is. Je wilt geen steunpilaar worden voor de privéproblemen van de ander, maar je wilt wel een ondersteunende en respectvolle werkomgeving creëren.

6. Overleg met je accountant of boekhouder

Je boekhouder kan aan de hand van je jaarcijfers prima adviseren of het wel of niet haalbaar is om personeel aan te nemen. Bespreek de financiële aspecten, zoals de kosten, belastingen en eventuele subsidies. Dit advies kan je helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het aannemen van personeel en de financiële risico’s die daarmee gepaard gaan.

De voordelen en ondersteuning bij het aannemen van personeel

Het aannemen van personeel is een grote stap, maar met de juiste voorbereiding en begeleiding kan het de groei en het succes van je eenmanszaak aanzienlijk bevorderen. Het is belangrijk om te onthouden dat het aannemen van personeel niet alleen een investering is in je bedrijf, maar ook in jezelf als ondernemer. Het stelt je in staat om te delegeren, te groeien en je te concentreren op de kernactiviteiten van je bedrijf, terwijl je tegelijkertijd een team opbouwt dat je visie en waarden deelt.

Dus, als je overweegt om je eenmanszaak uit te breiden en personeel in dienst te nemen, weet dan dat je niet alleen bent. Er zijn experts zoals businesscoaches en accountants die je kunnen helpen bij elke stap van het proces. Durf de sprong te wagen en bouw aan de toekomst van je onderneming met vertrouwen en strategie. Het aannemen van personeel kan de sleutel zijn tot het realiseren van je zakelijke dromen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

13 Tips voor het Aannemen van Personeel voor je Eenmanszaak

Je herkent het vast wel; het is al een lange tijd niet meer te doen in je eentje. Je bedrijf gaat als een raket, maar je kunt de vraag van je klanten niet meer aan. Beter gezegd, je hebt iets te doen in je organisatie (de blauwe cirkel van het mkb-canvas). Voor velen blijkt het aannemen van hun eerste medewerker een te grote stap, waardoor ze de stap uiteindelijk niet durven te zetten. De kans is groot dat jij ook tegen ditzelfde probleem aanloopt.

In dit artikel wil ik je meenemen in het voorbereiden van het aannemen van je eerste medewerker. Wat moet je hiervoor al voorbereiden en welke valkuilen kom je tegen? Als je online zoekt naar “mijn eerste personeel aannemen”, vind je informatie over melding bij de belastingdienst en hoe je je juridisch indekt tegen het hebben van personeel.

Dit zou nu niet je eerste zorg moeten zijn, gezien je overvolle agenda en je mogelijk al nee moet verkopen aan je klanten. Dat wil niet zeggen dat het niet moet gebeuren. Toch merk ik dat bij veel ondernemers de moed hen in de schoenen zakt, waardoor ze besluiten geen personeel aan te nemen. Ik zou je zeker adviseren om bij je accountant of boekhouder deze vraagstukken neer te leggen omdat hun expertise hier ligt.

Maar jij als ondernemer hebt een uitdaging. Je kunt niet meer leveren aan je klanten omdat je vastloopt in je organisatie. Het aannemen van je eerste werknemer is voor velen een spannend moment.

De meest voorkomende 7 vragen die je kunt hebben zijn

1. Kan ik het wel betalen?

Een terechte zorg. Het aannemen van personeel brengt kosten met zich mee. Denk aan het salaris, sociale premies en eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar vergeet niet dat een goede medewerker ook extra omzet en groei kan genereren. Maak een financieel plan om te beoordelen of je het je kunt veroorloven.

2. Gaat diegene het dan wel doen zoals ik dat doe?

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de kwaliteit van het werk van je eerste medewerker. Zorg voor duidelijke instructies en training om ervoor te zorgen dat ze begrijpen hoe jij dingen wilt hebben. Wees ook open voor hun suggesties en frisse ideeën.

3. Heb ik diegene wel nodig binnen mijn bedrijf?

Een cruciale vraag. Voordat je iemand aanneemt, overweeg of de workload consistent genoeg is om een fulltime medewerker te rechtvaardigen. Misschien is parttime of tijdelijke hulp een betere optie.

4. Groei ik niet te snel en is die snelle groei wel iets waar ik comfortabel mee ben?

Groei is goed, maar het kan ook overweldigend zijn. Overweeg of je groei wel kunt beheersen. Misschien wil je het langzamer aanpakken om de kwaliteit te behouden.

5. Ik heb nu handjes nodig maar hoe zit dit in de toekomst?

Een belangrijke overweging. Stel een groeiplan op en bedenk hoeveel personeel je op lange termijn nodig hebt. Probeer flexibel te blijven in je aanpak.

6. Wie moet ik aannemen en wat moet diegene kunnen?

Dit hangt af van je bedrijf en je behoeften. Denk aan welke vaardigheden en ervaring nodig zijn om je te helpen groeien. Maak een lijst van de belangrijkste taken en vereisten.

7. Hoeveel tijd gaat het me kosten om diegene in te werken?

Inwerken kan tijdrovend zijn, maar het is een investering in de toekomst van je bedrijf. Maak een gestructureerd inwerkplan om het proces efficiënt te maken. Heel veel vragen die je mogelijk zelf niet kunt beantwoorden. Dit is nu een perfect onderwerp om samen met je Businesscoach te onderzoeken. De vragen die je hebt, kunnen wij prima met je bespreken en samen kunnen we een plan maken om je eerste werknemer aan te nemen, of om andere oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar je mee kampt.

De 6 tips die je gaan helpen als je je eerste personeel gaat aannemen

1. Zorg dat je haarscherp hebt waar je bedrijf voorstaat

Ook wel je missie en visie genoemd. Vaak een achtergeschoven kindje omdat we toch wel weten waar we mee bezig zijn. Waar we naar toe willen. Maar door het helder te maken wat jij met je bedrijf wilt bereiken en waar je naar toe wilt, kun je selecteren op mensen die passen bij jouw bedrijf. Daarnaast zijn ook je kernwaarden en merkwaarden van groot belang. Hoe fijn is het als je iemand binnen je bedrijf krijgt die dezelfde taal spreekt en precies zo omgaat met klanten zoals jij dit verwacht? Dit bespaart niet alleen veel tijd in de inwerkperiode maar ook frustraties van jou, waarom de werknemer nu niet doet wat die moet doen.

2. Zorg dat je een uitgeschreven plan hebt

Waarom uitgeschreven? Omdat niemand in je hoofd kan kijken. Door een duidelijk plan te maken van wat jij verwacht van een medewerker en welke functie diegene krijgt, zorg je ervoor dat het direct duidelijk is wat er van de medewerker wordt verwacht. Het tweede voordeel is dat je zelf inzicht krijgt in hoeveel werk je bij iemand anders wilt neerleggen en hoeveel uren je zelf besteedt aan taken binnen je bedrijf.

3. Zorg voor een handboek van je organisatie

Met groei komt meer complexiteit. Zorg voor een handboek waarin de procedures, richtlijnen en bedrijfscultuur van je organisatie zijn vastgelegd. Dit helpt om de consistentie in je bedrijf te behouden, zelfs als er meer mensen aan boord komen.

4. Zorg voor een inwerkperiode

Geef iemand de tijd om te leren, samen te werken en te groeien in de werkzaamheden. Een gestructureerd inwerkprogramma kan de overgang voor zowel jou als je nieuwe medewerker soepeler maken.

5. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt over privé en werk

Bepaal welke grenzen er zijn tussen werk en privé, zowel voor jou als voor je medewerker. Bespreek welke communicatie verwacht wordt buiten werktijden en zorg ervoor dat iedereen weet wat wel en niet acceptabel is. Je wilt geen steunpilaar worden voor de privéproblemen van de ander, maar je wilt wel een ondersteunende en respectvolle werkomgeving creëren.

6. Overleg met je accountant of boekhouder

Je boekhouder kan aan de hand van je jaarcijfers prima adviseren of het wel of niet haalbaar is om personeel aan te nemen. Bespreek de financiële aspecten, zoals de kosten, belastingen en eventuele subsidies. Dit advies kan je helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het aannemen van personeel en de financiële risico’s die daarmee gepaard gaan.

De voordelen en ondersteuning bij het aannemen van personeel

Het aannemen van personeel is een grote stap, maar met de juiste voorbereiding en begeleiding kan het de groei en het succes van je eenmanszaak aanzienlijk bevorderen. Het is belangrijk om te onthouden dat het aannemen van personeel niet alleen een investering is in je bedrijf, maar ook in jezelf als ondernemer. Het stelt je in staat om te delegeren, te groeien en je te concentreren op de kernactiviteiten van je bedrijf, terwijl je tegelijkertijd een team opbouwt dat je visie en waarden deelt.

Dus, als je overweegt om je eenmanszaak uit te breiden en personeel in dienst te nemen, weet dan dat je niet alleen bent. Er zijn experts zoals businesscoaches en accountants die je kunnen helpen bij elke stap van het proces. Durf de sprong te wagen en bouw aan de toekomst van je onderneming met vertrouwen en strategie. Het aannemen van personeel kan de sleutel zijn tot het realiseren van je zakelijke dromen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘13 Tips voor het Aannemen van Personeel voor je Eenmanszaak’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Ondernemen. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.