Een eigen bedrijf starten: waar moet je op letten?
Voor velen is het starten van een eigen bedrijf een droom. Steeds vaker blijft het niet bij een droom en steeds meer mensen nemen de sprong in het diepe om voor zichzelf te beginnen. Om het beter te doen. Om hun volledige potentieel tot zijn recht te laten komen. En dat juichen wij bij Zakelijk Succes toe. Tijdens die sprong in het diepe komt er van alles op je af. Dat kan leuk, maar soms wat overweldigend zijn. Welke stappen moet je in ieder geval zetten om een goede basis te leggen voor jouw bedrijf?
Als hulpmiddel hebben we de belangrijkste aandachtspunten bij het starten van een eigen bedrijf voor je op een rij gezet in de vorm van een handige checklist. Met het afwerken van deze stappen leg je een solide basis voor jouw bedrijf en sta je in de startblokken om zakelijk succes tegemoet te gaan.
1. Registreer een domeinnaam en regel hosting
Nog voordat jouw bedrijf officieel ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel begint de voorpret al. Denk na over de naam van je bedrijf, registreer een domeinnaam en regel de hosting. Voor een paar tientjes per jaar kun je een website in de lucht krijgen die volledig onder jouw controle staat. Soms kan het helpen om een naam of domeinnaam te kiezen waarin een belangrijk zoekwoord verwerkt staat. Begin je een webshop waarin je producten speciaal voor teckels verkoopt? Dan is het aan te raden om het woord ‘teckel’ in je domeinnaam te verwerken. Staar je hier echter niet op blind. Zeker in B2B wordt het steeds minder belangrijk om keywords te gebruiken in de domeinnaam en gaat het eerder om het bouwen van een sterke merknaam.
2. Gebruik je website om je business idee scherper te krijgen
Een lijvig ondernemingsplan is lang niet altijd nodig. De kern van jouw bedrijfsplan kun je al vatten in twee A4-tjes. Een website is tegenwoordig onmisbaar voor welk bedrijf dan ook. Daarom kan het helpen om het idee voor je bedrijf samen te vatten in de structuur en teksten van je – toekomstige – website. Teken een mindmap en zet de naam van je bedrijf in het midden. Teken vervolgens de vertakkingen voor de belangrijkste onderwerpen die jij over wil brengen op je potentiële klanten. Bijvoorbeeld:
- Over
- Wie we zijn
- Wat we doen
- Waarom we dat doen
- Hoe we dat doen
- Diensten
- Advies
- Training
- Coaching
Maak je geen zorgen als je het gevoel hebt dat je eerste concept nog niet ‘af’ is. Dat is ook helemaal niet nodig. Deze stap neem je met name zodat je idee scherper is en je in één zin kunt vertellen wat jouw bedrijf gaat doen nadat je daadwerkelijk ‘live’ bent.
3. Bepaal de best passende rechtsvorm
Denk na over welke rechtsvorm het beste past bij jouw onderneming. Stel jezelf een aantal vragen:
- Loop je veel of weinig financieel risico?
- Ga je alleen ondernemen of samen met anderen?
- Wat is fiscaal de meest voordelige keuze?
Het is lang niet altijd noodzakelijk om meteen te starten vanuit een B.V. In de praktijk kan de best passende rechtsvorm voor jouw bedrijf meegroeien met jou als ondernemer. In eerste instantie kan het starten vanuit een Eenmanszaak of V.O.F. aantrekkelijker zijn. Wanneer je verwacht een hoog financieel risico te lopen of direct een omzet te behalen groter dan € 100.000, dan kan het de moeite zijn om direct vanuit een B.V. te beginnen. Raadpleeg vooraf een adviseur van de Kamer van Koophandel of een fiscaal specialist om tot de juiste keuze te komen.
4. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Dan is het moment aangebroken dat jouw eigen bedrijf officieel wordt geregistreerd. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een mooie symbolische handeling en de officiële start van jouw bedrijf. Bedenk van te voren onder welke categorie ze jouw bedrijf kunnen scharen en welke omzet je ongeveer verwacht voor het eerste jaar. Het is niet erg als je uiteindelijk op een lagere of hogere omzet uit komt, dit is puur ter indicatie. Maak een afspraak bij de KvK bij jou in de buurt, neem je mooiste pen mee en zet je krabbel onder de inschrijving. Je bent klaar voor de start!
5. Zet een administratie op of schakel een boekhouder in
Zorg ervoor dat je meteen een overzichtelijk systeem opzet voor de administratie. Wanneer je verwacht weinig facturen te versturen en te ontvangen dan is een eenvoudig excel bestand meestal al voldoende. Hierin houd je bij wat er aan omzet binnen komt, wat er uitgaat aan kosten en welke BTW je afdraagt en ontvangt. Dit bestand kun je vervolgens gebruiken om per tijdvak (meestal per kwartaal) je BTW te berekenen en af te dragen. Facturen kun je versturen met een tool als Tradeshift, Factuursturen.nl of Moneybird.nl.
Wanneer je te maken krijgt met veel inkomende en uitgaande facturen dan kan het de moeite waard zijn om een boekhoudpakket of CRM oplossing aan te schaffen. We hebben zelf goede ervaringen met WhiteWorks. In dit systeem kun je het gehele proces afdekken van nieuwe relatie tot facturatie.
6. Schrijf je belangrijkste processen op en borg ze
Wat zijn de kritieke processen voor jouw bedrijf? Bij de gemiddelde B2B dienstverlener zul je in ieder geval te maken krijgen met het doen van acquisitie, offreren en factureren. Wanneer een van deze kernprocessen niet goed is ingericht dan ga je daar op gegeven moment de negatieve gevolgen van ondervinden. Zorg er in ieder geval voor dat je:
- Een overzicht hebt van je relaties en contactgegevens
- Inzicht hebt in contact historie met klanten
- Een net template hebt voor het opmaken van offertes
- Een systeem hebt om facturen te sturen
- Periodiek nagaat of facturen op tijd worden betaald en indien nodig een reminder verstuurt
Voor ieder bedrijf zullen er daarnaast een aantal overige kritieke processen zijn die belangrijk zijn voor het voortbestaan van je onderneming. Schrijf ze allemaal uit en denk na over hoe je bij voorbaat kunt zorgen dat deze processen niet stagneren of stuklopen.
7. Bouw je website en lanceer je bedrijf!
Als het goed is heb je nu voldoende basis om je eigen bedrijf te lanceren. Ondernemen is vooral doen, dus het heeft helemaal geen zin om te lang in de ‘planfase’ te blijven hangen. Een proactieve ondernemer kan zijn website al af hebben voordat hij zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Zorg ervoor dat je website representatief is en dat je een duidelijk conversiedoel hebt. Wil je dat mensen een offerteaanvraag doen of wil je liever dat ze je bellen? Of ben je er op uit om een email-lijst op te bouwen en vervolgens email marketing toe te passen? Houd hier al rekening mee wanneer je een website bouwt of laat bouwen.
En dan is de dag aangebroken. Je KvK inschrijving op zak en de basis voor je bedrijf is gelegd…je publiceert je website en bent ‘in business’.
Tijd om aan de wereld te vertellen dat jij er bent en op welke manier jij waarde toevoegt aan klanten!
En dan: tijd om klanten aan te trekken!
Als de basis van je bedrijf eenmaal staat dan wil je natuurlijk klanten gaan trekken. Om je op weg te helpen heb ik het gratis Ebook ‘De marketing machine’ geschreven. Download het nu om de volgende stap te zetten!
Een eigen bedrijf starten: waar moet je op letten?
Voor velen is het starten van een eigen bedrijf een droom. Steeds vaker blijft het niet bij een droom en steeds meer mensen nemen de sprong in het diepe om voor zichzelf te beginnen. Om het beter te doen. Om hun volledige potentieel tot zijn recht te laten komen. En dat juichen wij bij Zakelijk Succes toe. Tijdens die sprong in het diepe komt er van alles op je af. Dat kan leuk, maar soms wat overweldigend zijn. Welke stappen moet je in ieder geval zetten om een goede basis te leggen voor jouw bedrijf?
Als hulpmiddel hebben we de belangrijkste aandachtspunten bij het starten van een eigen bedrijf voor je op een rij gezet in de vorm van een handige checklist. Met het afwerken van deze stappen leg je een solide basis voor jouw bedrijf en sta je in de startblokken om zakelijk succes tegemoet te gaan.
1. Registreer een domeinnaam en regel hosting
Nog voordat jouw bedrijf officieel ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel begint de voorpret al. Denk na over de naam van je bedrijf, registreer een domeinnaam en regel de hosting. Voor een paar tientjes per jaar kun je een website in de lucht krijgen die volledig onder jouw controle staat. Soms kan het helpen om een naam of domeinnaam te kiezen waarin een belangrijk zoekwoord verwerkt staat. Begin je een webshop waarin je producten speciaal voor teckels verkoopt? Dan is het aan te raden om het woord ‘teckel’ in je domeinnaam te verwerken. Staar je hier echter niet op blind. Zeker in B2B wordt het steeds minder belangrijk om keywords te gebruiken in de domeinnaam en gaat het eerder om het bouwen van een sterke merknaam.
2. Gebruik je website om je business idee scherper te krijgen
Een lijvig ondernemingsplan is lang niet altijd nodig. De kern van jouw bedrijfsplan kun je al vatten in twee A4-tjes. Een website is tegenwoordig onmisbaar voor welk bedrijf dan ook. Daarom kan het helpen om het idee voor je bedrijf samen te vatten in de structuur en teksten van je – toekomstige – website. Teken een mindmap en zet de naam van je bedrijf in het midden. Teken vervolgens de vertakkingen voor de belangrijkste onderwerpen die jij over wil brengen op je potentiële klanten. Bijvoorbeeld:
- Over
- Wie we zijn
- Wat we doen
- Waarom we dat doen
- Hoe we dat doen
- Diensten
- Advies
- Training
- Coaching
Maak je geen zorgen als je het gevoel hebt dat je eerste concept nog niet ‘af’ is. Dat is ook helemaal niet nodig. Deze stap neem je met name zodat je idee scherper is en je in één zin kunt vertellen wat jouw bedrijf gaat doen nadat je daadwerkelijk ‘live’ bent.
3. Bepaal de best passende rechtsvorm
Denk na over welke rechtsvorm het beste past bij jouw onderneming. Stel jezelf een aantal vragen:
- Loop je veel of weinig financieel risico?
- Ga je alleen ondernemen of samen met anderen?
- Wat is fiscaal de meest voordelige keuze?
Het is lang niet altijd noodzakelijk om meteen te starten vanuit een B.V. In de praktijk kan de best passende rechtsvorm voor jouw bedrijf meegroeien met jou als ondernemer. In eerste instantie kan het starten vanuit een Eenmanszaak of V.O.F. aantrekkelijker zijn. Wanneer je verwacht een hoog financieel risico te lopen of direct een omzet te behalen groter dan € 100.000, dan kan het de moeite zijn om direct vanuit een B.V. te beginnen. Raadpleeg vooraf een adviseur van de Kamer van Koophandel of een fiscaal specialist om tot de juiste keuze te komen.
4. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Dan is het moment aangebroken dat jouw eigen bedrijf officieel wordt geregistreerd. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een mooie symbolische handeling en de officiële start van jouw bedrijf. Bedenk van te voren onder welke categorie ze jouw bedrijf kunnen scharen en welke omzet je ongeveer verwacht voor het eerste jaar. Het is niet erg als je uiteindelijk op een lagere of hogere omzet uit komt, dit is puur ter indicatie. Maak een afspraak bij de KvK bij jou in de buurt, neem je mooiste pen mee en zet je krabbel onder de inschrijving. Je bent klaar voor de start!
5. Zet een administratie op of schakel een boekhouder in
Zorg ervoor dat je meteen een overzichtelijk systeem opzet voor de administratie. Wanneer je verwacht weinig facturen te versturen en te ontvangen dan is een eenvoudig excel bestand meestal al voldoende. Hierin houd je bij wat er aan omzet binnen komt, wat er uitgaat aan kosten en welke BTW je afdraagt en ontvangt. Dit bestand kun je vervolgens gebruiken om per tijdvak (meestal per kwartaal) je BTW te berekenen en af te dragen. Facturen kun je versturen met een tool als Tradeshift, Factuursturen.nl of Moneybird.nl.
Wanneer je te maken krijgt met veel inkomende en uitgaande facturen dan kan het de moeite waard zijn om een boekhoudpakket of CRM oplossing aan te schaffen. We hebben zelf goede ervaringen met WhiteWorks. In dit systeem kun je het gehele proces afdekken van nieuwe relatie tot facturatie.
6. Schrijf je belangrijkste processen op en borg ze
Wat zijn de kritieke processen voor jouw bedrijf? Bij de gemiddelde B2B dienstverlener zul je in ieder geval te maken krijgen met het doen van acquisitie, offreren en factureren. Wanneer een van deze kernprocessen niet goed is ingericht dan ga je daar op gegeven moment de negatieve gevolgen van ondervinden. Zorg er in ieder geval voor dat je:
- Een overzicht hebt van je relaties en contactgegevens
- Inzicht hebt in contact historie met klanten
- Een net template hebt voor het opmaken van offertes
- Een systeem hebt om facturen te sturen
- Periodiek nagaat of facturen op tijd worden betaald en indien nodig een reminder verstuurt
Voor ieder bedrijf zullen er daarnaast een aantal overige kritieke processen zijn die belangrijk zijn voor het voortbestaan van je onderneming. Schrijf ze allemaal uit en denk na over hoe je bij voorbaat kunt zorgen dat deze processen niet stagneren of stuklopen.
7. Bouw je website en lanceer je bedrijf!
Als het goed is heb je nu voldoende basis om je eigen bedrijf te lanceren. Ondernemen is vooral doen, dus het heeft helemaal geen zin om te lang in de ‘planfase’ te blijven hangen. Een proactieve ondernemer kan zijn website al af hebben voordat hij zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Zorg ervoor dat je website representatief is en dat je een duidelijk conversiedoel hebt. Wil je dat mensen een offerteaanvraag doen of wil je liever dat ze je bellen? Of ben je er op uit om een email-lijst op te bouwen en vervolgens email marketing toe te passen? Houd hier al rekening mee wanneer je een website bouwt of laat bouwen.
En dan is de dag aangebroken. Je KvK inschrijving op zak en de basis voor je bedrijf is gelegd…je publiceert je website en bent ‘in business’.
Tijd om aan de wereld te vertellen dat jij er bent en op welke manier jij waarde toevoegt aan klanten!
En dan: tijd om klanten aan te trekken!
Als de basis van je bedrijf eenmaal staat dan wil je natuurlijk klanten gaan trekken. Om je op weg te helpen heb ik het gratis Ebook ‘De marketing machine’ geschreven. Download het nu om de volgende stap te zetten!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!