Community Led Growth

Vroeger, toen ik het woord “community” hoorde, dacht ik aan iets ouderwets. Het riep beelden op van enthousiaste forumleden en fans die zich verkleden als hun favoriete stripfiguren, levend in hun eigen bubbel, ver weg van de ‘normale’ wereld.

Toegegeven, dat was een vrij beperkte kijk. We zoeken tenslotte allemaal naar manieren om te ontsnappen aan de dagelijkse druk en naar verbinding met anderen. Maar met zo’n beeld in mijn hoofd, was ik nogal verbaasd toen mensen beweerden dat communities de toekomst waren voor bedrijven. Dat het bouwen en cultiveren van een gemeenschap het ultieme marketingdoel zou zijn.

Dat botste totaal met mijn perceptie van marketing. Want daarvoor is een uitwisseling van waarde essentieel. Gebruikers zouden waarde moeten ervaren door deel uit te maken van de gemeenschap en het moet ook iets tastbaars opleveren voor de aanbieder. Dat leek me nogal ambitieus. Want zodra het voor gebruikers duidelijk wordt dat het doel van je community is om ze iets te verkopen, zijn ze onderweg naar de uitgang.

Een gemeenschap rondom je missie

Mijn perspectief begon te verschuiven toen ik dieper dook in de wereld van oprechte marketing. Oprechte marketing definieer ik als marketing waarmee je jouw doelgroep verder helpt in hun proces, zonder direct iets terug te verwachten. Gewoon omdat dat is wat je te doen hebt als bedrijf, omdat het helpt met het verwezenlijken van je missie.

Hieruit ontstond het idee dat, als je een missie hebt om de wereld op een bepaalde manier beter te maken en mensen doorkrijgen dat je oprecht bent in je missie, er ook mensen zullen zijn die willen meebouwen aan die missie. Die willen deelnemen aan je missie. En als je mensen hebt die samen een doel nastreven, dan is de link naar een ‘gemeenschap’ snel gelegd.

Maar een gemeenschap hoeft niet per se de vorm van een forum of online platform aan te nemen. De vorm is eigenlijk secundair. Waar het om gaat, is een groep mensen met een gezamenlijke missie.

Als je die gemeenschap wilt uitbreiden, ben je bezig met marketing. Je brengt jouw product – de mogelijkheid om deel te nemen aan jouw missie – en je doelgroep samen. Maar hier komt het interessante: je hoeft dit niet allemaal zelf te doen. Als je al een groep mensen hebt die met jou aan je missie willen werken, zou het zonde zijn om deze kracht niet te gebruiken. Je hoeft ze alleen maar te faciliteren; de motivatie is er al!

Dat is Community Led Growth; je impact groeit naarmate je gemeenschap groeit. En om je gemeenschap te laten groeien, zet je die gemeenschap in.

Hoe pak je dit aan?

Vraag een marketeer hoe je dit moet doen, en je krijgt vaak het antwoord: ‘dat hangt ervan af…’. Marketing is complex met ontelbare variabelen. Er zijn geen ‘one-size-fits-all’ oplossingen. Je komt er pas achter wat werkt als je het hebt getest voor jouw bedrijf.

Dus naast het opbouwen van een gemeenschap waar we niet aan gaan proberen te verkopen, moeten we ook nog allerlei dingen gaan doen waarvan we niet zeker weten of ze werken? Precies! En als je succesvol wilt zijn, zijn er drie dingen belangrijk bij het testen:

  1. Gebruik zo min mogelijk middelen: Focus op wat echt nodig is.
  2. Zo snel mogelijk: Tijd is essentieel, wacht niet te lang.
  3. Zo veel mogelijk: Experimenteer breed, en leer snel.

Tijd om te beginnen!

Het is wat mij betreft duidelijk: communities zijn de toekomst van marketing. Of je nu sceptisch bent over het idee of het al omarmt hebt, het potentieel is enorm. Door een gemeenschap rond je missie te bouwen en deze te faciliteren, kun je een ongekende groei en impact realiseren. En ja, het zal experimenteren, testen en soms falen vergen, maar dat is allemaal deel van het proces. Dus, waar wacht je nog op? Het is tijd om te starten en te groeien!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download dit artikel (PDF)

Community Led Growth

Vroeger, toen ik het woord “community” hoorde, dacht ik aan iets ouderwets. Het riep beelden op van enthousiaste forumleden en fans die zich verkleden als hun favoriete stripfiguren, levend in hun eigen bubbel, ver weg van de ‘normale’ wereld.

Toegegeven, dat was een vrij beperkte kijk. We zoeken tenslotte allemaal naar manieren om te ontsnappen aan de dagelijkse druk en naar verbinding met anderen. Maar met zo’n beeld in mijn hoofd, was ik nogal verbaasd toen mensen beweerden dat communities de toekomst waren voor bedrijven. Dat het bouwen en cultiveren van een gemeenschap het ultieme marketingdoel zou zijn.

Dat botste totaal met mijn perceptie van marketing. Want daarvoor is een uitwisseling van waarde essentieel. Gebruikers zouden waarde moeten ervaren door deel uit te maken van de gemeenschap en het moet ook iets tastbaars opleveren voor de aanbieder. Dat leek me nogal ambitieus. Want zodra het voor gebruikers duidelijk wordt dat het doel van je community is om ze iets te verkopen, zijn ze onderweg naar de uitgang.

Een gemeenschap rondom je missie

Mijn perspectief begon te verschuiven toen ik dieper dook in de wereld van oprechte marketing. Oprechte marketing definieer ik als marketing waarmee je jouw doelgroep verder helpt in hun proces, zonder direct iets terug te verwachten. Gewoon omdat dat is wat je te doen hebt als bedrijf, omdat het helpt met het verwezenlijken van je missie.

Hieruit ontstond het idee dat, als je een missie hebt om de wereld op een bepaalde manier beter te maken en mensen doorkrijgen dat je oprecht bent in je missie, er ook mensen zullen zijn die willen meebouwen aan die missie. Die willen deelnemen aan je missie. En als je mensen hebt die samen een doel nastreven, dan is de link naar een ‘gemeenschap’ snel gelegd.

Maar een gemeenschap hoeft niet per se de vorm van een forum of online platform aan te nemen. De vorm is eigenlijk secundair. Waar het om gaat, is een groep mensen met een gezamenlijke missie.

Als je die gemeenschap wilt uitbreiden, ben je bezig met marketing. Je brengt jouw product – de mogelijkheid om deel te nemen aan jouw missie – en je doelgroep samen. Maar hier komt het interessante: je hoeft dit niet allemaal zelf te doen. Als je al een groep mensen hebt die met jou aan je missie willen werken, zou het zonde zijn om deze kracht niet te gebruiken. Je hoeft ze alleen maar te faciliteren; de motivatie is er al!

Dat is Community Led Growth; je impact groeit naarmate je gemeenschap groeit. En om je gemeenschap te laten groeien, zet je die gemeenschap in.

Hoe pak je dit aan?

Vraag een marketeer hoe je dit moet doen, en je krijgt vaak het antwoord: ‘dat hangt ervan af…’. Marketing is complex met ontelbare variabelen. Er zijn geen ‘one-size-fits-all’ oplossingen. Je komt er pas achter wat werkt als je het hebt getest voor jouw bedrijf.

Dus naast het opbouwen van een gemeenschap waar we niet aan gaan proberen te verkopen, moeten we ook nog allerlei dingen gaan doen waarvan we niet zeker weten of ze werken? Precies! En als je succesvol wilt zijn, zijn er drie dingen belangrijk bij het testen:

  1. Gebruik zo min mogelijk middelen: Focus op wat echt nodig is.
  2. Zo snel mogelijk: Tijd is essentieel, wacht niet te lang.
  3. Zo veel mogelijk: Experimenteer breed, en leer snel.

Tijd om te beginnen!

Het is wat mij betreft duidelijk: communities zijn de toekomst van marketing. Of je nu sceptisch bent over het idee of het al omarmt hebt, het potentieel is enorm. Door een gemeenschap rond je missie te bouwen en deze te faciliteren, kun je een ongekende groei en impact realiseren. En ja, het zal experimenteren, testen en soms falen vergen, maar dat is allemaal deel van het proces. Dus, waar wacht je nog op? Het is tijd om te starten en te groeien!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download ‘Community Led Growth’ als PDF

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Na het downloaden van dit artikel ontvang je diverse tips over Marketing. Met het downloaden ga je akkoord met ons privacy statement.